Home / Copil / Mituri legate de somnul copiilor

Mituri legate de somnul copiilor

Ai primit vreodată sfaturi contradictorii despre somnul copilului tău? Iată câteva mituri pe care, cu siguranță, dorești să le cunoști despre acest subiect.

Un copil care mănâncă cereale înainte de a merge la culcare are mai multe șanse să se culce

FALS. Niciun studiu științific nu a demonstrat o legătură între dieta copilului și durata somnului său de noapte. Temperamentul copilului, gradul său de maturitate și mediul vor determina, printre altele, ora la care va dormi. Nu este recomandat să dai cereale unui copil sub 4 luni, deoarece sistemul său digestiv nu este pregătit să asimileze alimente solide. Dacă îi dai cereale seara, de la o vârstă fragedă, copilul poate dezvolta diabet și obezitate.

Când copilul doarme, corpul său este aproape inactiv

FALS.  În timpul somnului, multe acțiuni benefice au loc în interiorul corpului copilului. Printre altele, în somn rezervele de energie și  sistemul imunitar cresc și copilul își recapătă puterea și organele sale se regenerează. Când acesta doarme, creierul său clasifică informațiile pe care le-a adunat în timpul zilei, reglează emoțiile și starea de spirit. Este deosebit de activ în timpul somnului REM (faza somnului în care se produc cele mai numeroase și cele mai intense vise).

Prin urmare, este greșit să crezi că dormitul este o pierdere de timp!

Eliminarea somnului de după-amiază îl va face mai ușor să meargă la culcare noaptea

FALS. Un pui de somn este cu atât mai important pentru copiii care au probleme să se culce noaptea. Un copil care nu s-a odihnit după masa de prânz poate fi epuizat la sfârșitul zilei. El va tinde să fie supraexcitat și nimic să nu-i convină. Asigurarea unei atmosfere plăcute și de liniștite înainte de culcare va fi mult mai eficientă decât suprimarea unui pui de somn. O rutină, noapte de noapte, va face copilul să fie mai calm înainte de culcare.

Efectuarea unei activități fizice înainte de culcare aduce somnul

FALS. Activitatea fizică îi permite copilului să-și consume energia și astfel să aibă un somn mai odihnitor. Pe de altă parte, se recomandă planificarea unor perioade de activitate intensă cu cel puțin trei ore înainte de culcare. În caz contrar, copilul ar putea fi mai agitat seara și somnul la fel. Pentru a vă relaxa copilul, ar trebui să profitați de activitățile liniștite, cum ar fi jocul cu plastilina, coloratul, realizarea de puzzle-uri, citirea unei povești, o baie caldă etc.

Relaxarea în fața televizorului înainte de culcare îl va face să doarmă

FALS. Uitatul la televizor așezat în pat pare foarte relaxant. Corpul este de fapt relaxat, dar creierul este bombardat cu informații. În plus, lumina de la ecran scade producția de melatonină, hormonul care predispune la somn. Prin urmare, toate ecranele, inclusiv televizorul, telefoanele mobile, computerele, consolele de jocuri video, trebuie evitate înainte de culcare. Citește-i o poveste sau priviți împreună la un album foto înainte de a-l pune pe micuț la culcare. Va fi la fel de relaxant și va ajuta la consolidarea legăturilor emoționale care vă unește.

Lăsarea muzicii să meargă în timp ce copilul doarme va provoca un somn liniștit

FALS. Muzica, chiar dacă este doar instrumentală, poate afecta somnul celui mic. Melodiile stresează continuu creierul. Drept urmare, acest lucru poate genera un somn mai puțin odihnitor. Pe termen lung, copilul poate prezenta semne de oboseală în timpul zilei. În plus, dacă se trezește în miezul nopții, când obișnuiește să adoarmă cu muzică, ar putea dezvolta dificultăți în a adormi fără aceasta. Folosită în mod regulat în timpul ritualului care precede somnul, muzica dată încet permite copilului să se pregătească mental să meargă la culcare, dar pentru a permite creierului să se afunde într-un somn profund, este mai bine să oprești muzica imediat ce copilul se culcă.

Dormitul mai mult în weekend compensează lipsa somnului din timpul săptămânii

FALS. Între 10 și 12 ore de somn pe noapte este, în general, necesar pentru copiii sub 16 ani. Lipsa acestor ore de somn i-ar putea dăuna sănătății și l-ar putea determina să dezvolte probleme de comportament. Setarea orei de culcare va stabiliza ceasul biologic al copilului și va permite odihnirea completă. Conform unor studii recente, copiii de trei ani care merg la culcare regulat la aceiași oră vor avea o memorie mai bună, deoarece dezvoltarea cognitivă este în plină evoluție.

Cu atât de multe informații contradictorii care circulă despre somn, este ușor să te pierzi. Ar trebui să verifici exactitatea acestor informații. Mai presus de toate, fii atentă la nevoile copilului tău și fă ceea ce crezi tu că este cel mai bine.

About Mariana Robescu

Este food-editor la revista Pap tot. Este pasionată de gătit, inventează tot timpul noi mâncăruri și, cel mai important lucru, oferă din creațiile ei culinare tuturor celor din jur. Iubește ceea ce face și asta se vede în fiecare clipă.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.