Home / Sarcina luna de luna / Alimentatie / „Aventura” mâncării prin corpul tău

„Aventura” mâncării prin corpul tău

A mânca este cel mai bun lucru pentru sănătatea ta. Acesta este singurul mod în care putem obține nutrienți esențiali pentru corpul nostru. Astăzi te invit, alături de un specialist, să facem o călătorie prin sistemul digestiv, pentru a înțelege cum îți poți ajuta corpul să profite la maximum de lucrurile bune pe care le mănânci.

Ce este digestia?

De la gură la anus, tractul intestinal arată ca un lanț de 8 până la 9 metri lungime. Mâncarea ajunge întreagă pe o parte, iar deșeurile sunt aruncate înapoi pe cealaltă. Pe parcurs, substanțele nutritive sunt extrase din alimente și absorbite în sânge în funcție de nevoile organismului. Acest proces se numește digestie (când lanțul funcționează defectuos se numește indigestie!).

Scopul digestiei este de a descompune bucățile mari de alimente în particule suficient de mici încât să poată trece prin peretele intestinului în sânge. Corpul tău folosește mijloace mecanice și produse chimice pentru a face acest lucru. Vom urma traseul alimentelor de sus în jos.

Mâncarea durează cinci până la zece secunde pentru a călători pe esofag și a intra în stomac, unde rămâne timp de două până la șase ore pentru a fi parțial digerată. Digestia finală și absorbția nutrienților au loc în intestinul subțire și durează cinci până la șase ore. În 12-24 de ore, toate reziduurile în urma digestiei trec prin intestinul gros, iar fecalele sunt expulzate.

Digestia începe… în creierul tău

Înainte de masă, îți imaginezi cât de gustoasă va fi mâncarea. Ochiul tău este brusc mult mai atent la mâncare, nasul te atrage în direcția unei brutării unde miroase a pâine caldă… Aceștia sunt pași esențiali, deoarece ochii și nasul permit creierului și corpului să se pregătească pentru a mânca: doar gândul la mâncare declanșează deja secreția de lichide digestive de care veți avea nevoie.

Continuă cu gura și mestecatul!

Mama ta avea dreptate când îți spunea să mesteci bine mâncarea.

Mestecarea descompune fibrele care leagă alimentele și îndepărtează învelișul protector din ele pentru a permite enzimelor să acceseze lucrurile bune din interior. Saliva lubrifiază alimentele, permițând mâncării să alunece în jos pe esofag, tubul care leagă gura de stomac. Saliva este poțiunea magică a corpului nostru. Pe lângă faptul că ajută digestia, recent s-a descoperit că ea conține o substanță numită factor de creștere epidermică, care regenerează și vindecă țesutul intestinal deteriorat sau iritat. Poate că acesta este și motivul pentru care animalele își ling rănile. Organismul tău produce un litru de salivă pe zi.

Ajunge în esofag

Esofagul este o țeavă de aproximativ treizeci de centimetri care „împinge” mâncarea spre stomac. În interior, este foarte netedă și acoperită cu un lichid numit mucus, care permite alimentelor să alunece ușor. Mâncarea care tocmai a fost înghițită formează o peletă, care este împinsă în esofag de către mușchii peretelui său.

Acești mușchi arată ca niște inele care se strâng unul după altul la fiecare 9 secunde. Astfel avansează mâncarea, chiar dacă mănânci culcat sau stai la masă.

Gata, este în stomac!

Când intră în stomac, mâncarea din gură se amestecă cu tot ce era deja acolo. Stomacul este un fel de robot de bucătărie, un buzunar format din mușchi încrucișați. Când se contractă, mușchii amestecă mâncarea, la fel ca frământarea aluatului de pâine. Căptușeala stomacului secretă sucuri gastrice, inclusiv acid clorhidric, care dizolvă alimentele, o enzimă  care se numește pepsină și care descompune proteinele, și lipază, o enzimă care dizolvă grăsimile.

La fel cum se prepară piureul de fructe și legume într-un robot de bucătărie, așa sunt preparate alimentele și amestecate cu sucuri digestive până când acestea seamănă cu supa groasă. Acest lichid se numește „chim”.

Trecerea

Acum că mâncarea a fost mestecată și mixată, este gata să fie împinsă de stomac în intestinul subțire, unde are loc digestia efectivă. Majoritatea proteinelor și carbohidraților din masă intră după câteva ore, dar grăsimea rămâne în stomac puțin, deoarece apa și uleiul nu se amestecă. Acesta este și motivul pentru care te simțiți plin mai mult după o masă bogată în grăsimi decât după o masă bogată în carbohidrați și proteine.

Pe măsură ce chimul din stomac pătrunde în duoden (prima parte a intestinului subțire), începe cea mai importantă parte a digestiei.

Pentru ca alimentele să fie absorbite de corpul tău, trebuie să treacă prin mucoasa intestinală. Deoarece aceasta este delicată și nu poate susține aciditatea stomacului, secretă antiacide pentru a neutraliza aciditatea. Pe măsură ce călătorește prin intestinul tău, proteinele sunt rupte în bucăți suficient de mici pentru a trece prin peretele intestinului în sânge. Aici sângele le poate transporta în diferite părți ale corpului pentru a fi arse sau asimilate în corpul tău.

Legea cererii şi a ofertei

Enzimele implicate în activitatea de digestie funcționează conform legii cererii și ofertei. Dacă glandele din mucoasa intestinală și pancreasul secretă suficiente enzime pentru a descompune și a absorbi toate alimentele care intră, intestinele se vor simți bine. Dar dacă există mai multe alimente decât sunt enzime care să le proceseze, ușile se închid, iar excesul coboară în intestin unde nu este binevenit, aceasta fiind indigestia. Cum să menții un echilibru între cerere și ofertă? Ai ghicit. Mănâncă în cantități rezonabile pentru a oferi enzimelor șansa de a câștiga lupta.

Peretele interior al intestinului seamănă cu un covor de pluș, cu trilioane de pliuri mici, care măresc zona de contact posibilă cu alimentele și, prin urmare, absorbția nutrienților.

Apa și deșeurile

Când mâncarea și-a finalizat călătoria până la vârful intestinului subțire, majoritatea nutrienților au fost absorbiți. Ceea ce rămâne începe un traseu în josul colonului sau intestinului gros. Este calmul după furtună. Procesul de digestie este slab, dar colonul nu este pasiv. Acesta joacă un rol activ și determinant în sănătatea ta, atât de mult încât se poate spune că corpul tău este la fel de sănătos ca și colonul tău.

Prima funcție vitală a colonului este de a regla hidratarea corpului. Colonul absoarbe apa din alimente și o livrează corpului tău însetat. Dacă nu există suficientă apă în mâncare, colonul trece apa din corpul tău în scaun pentru a preveni constipația. Un echilibru fluid bun în colon are ca rezultat scaune sănătoase. De fapt, una dintre principalele schimbări pe care o observă o persoană după restabilirea unei diete echilibrate este că are scaune mai puțin abundente, libere (fără diaree), de mai multe ori pe zi.

Finalul drumului

Contracțiile colonului deplasează deșeurile (numite fecale) prin ultimii doi centimetri ai intestinului, numiți rect, unde sunt eliminate. Consumul de prea puține fibre, de prea puține lichide, de prea multe grăsimi (lipidele încetinesc tranzitul intestinal) sau pur și simplu ignorarea semnelor de evacuare, poate duce la oprirea reflexului. Copiii cu vârsta cuprinsă între cinci și zece ani, în special băieții, tind să ignore semnele și să nu meargă la toaletă.

Hrănește-ți corect intestinele, ascultă-le semnalele și îți vor face un serviciu grozav.

About Mariana Robescu

Este food-editor la revista Pap tot. Este pasionată de gătit, inventează tot timpul noi mâncăruri și, cel mai important lucru, oferă din creațiile ei culinare tuturor celor din jur. Iubește ceea ce face și asta se vede în fiecare clipă.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.