Home / Copil / Alimentatie / Alimentația și o imunitate de fier

Alimentația și o imunitate de fier

Imunizarea este un proces de stimulare a sistemului imunitar, care are rolul de protector natural împotriva îmbolnăvirilor corpului. Un sistem imunitar funcțional poate recunoaște bacteriile, virușii și ciupercile fungice care atacă organismul, producând anticorpi care le pot distruge sau face inofensive. Ana-Maria Ioniță, tehnician nutriționist (foto), ne vorbeste despre alimentația copiilor pentru ca aceștia să aibă o imunitate de fier.

Imunizarea constituie întărirea scutului natural de protecție al corpului împotriva bolilor. Prin imunizare pot fi evitate afecțiunile de orice tip, deoarece un sistem imunitar puternic înseamnă automat un organism sănătos. Cele mai frecvente boli care apar pe o imunitate scăzută sunt răcelile. Ele pot fi prevenite  și printr-o alimentație sănătoasă, pe care o putem da copilului nostru zi de zi.

Ana-Maria Ioniță,
Tehnician nutriționist și blogger
http://anaionita.com/

De ce este importantă alimentația în întărirea imunității

Este foarte important, dacă sănătatea mamei şi a copilului permit, transferul pe o durată cât mai mare de timp a moleculelor sistemului imun al mamei din lapte către copil, acest lucru realizându-se numai prin alăptarea la sân.

Colostrul, lichidul galben și subțire care curge de la sân în timpul primelor zile de după naștere, este deosebit de bogat în anticorpi cu rol de combatere a bolilor. Academia Americană de Pediatrie recomandă mamelor ca acestea să alăpteze timp de un an, iar în cazul în care acest lucru nu este posibil, măcar să alăpteze puțin în primele 2-3 luni, pentru a crește imunitatea pe care copilul a primit-o cât a stat în uter.

Alimentaţia diversificată trebuie să conţină o cantitate corespunzătoare de nutrienţi (vitamine, minerale, fitonutrienţi) pentru vârsta copilului. Se foloseşte termenul de “a mânca după culorile curcubeului“.

O dietă echilibrată este esențială în susținerea sistemului imunitar al celor mici. Copiii refuză de obicei să mănânce legume și fructe, iar acest fapt duce la o carență de vitamine și, în mod automat, scăderea imunității și instalarea mai rapidă a răcelilor.

De exemplu, lactatele, care conțin bacterii benefice (probiotice), dar și alimente precum roșiile, usturoiul, ceapa, sparanghelul sau anghinarea pot contribui la întărirea sistemului imunitar în copilărie.

Așadar, la sănătatea sistemului imunitar contribuie o serie de factori precum alăptarea, dieta echilibrată și bogată în vitamine și minerale și, nu în ultimul timp, mișcarea. De asemenea, mediul liniștit și fără stres în care crește și se dezvoltă copilul este la fel de important.

Necesarul de vitamine este asigurat de o alimentație completă și echilibrată, echilibrul însemnând atât cantitatea, cât și calitatea. În cazul copiilor nu trebuie să se excludă anumite grupe alimentare deoarece acest lucru va duce la tulburări de creștere și dezvoltare.

Ce ar trebui să mănânce copiii în sezonul rece ca să rămână sănătoși?

Se recomandă alimente cât mai diversificate deoarece fiecare aliment conține unul sau mai multe vitamine și minerale în proporții diferite. 

Vă prezint o listă cu cele mai importante alimente care nu trebuie să lipsească din alimentația copilului tău.

Vitamina A

Un nivel scăzut al vitaminei A se corelează cu o frecvenţă crescută a infecţiilor în gât, sinusuri şi urechi. Sursele  naturale din care copiii pot prelua vitamina A sunt laptele bătut, gălbenuşul  și peștele.

Iaurtul şi produsele lactate cu fermenţi vii cresc intensitatea răspunsului imun la o serie de bacterii şi viruşi.

Peştele gras (somonul, tonul și sardinele) este bogat în acizi grași esențiali Omega-3, care au rol antiinflamator, reduc inflamaţia acută şi stimulează procesele imunitare necesare apărării organismului.

Oul este o sursă de proteine de cea mai înaltă calitate (conține 8 aminoacizi esenţiali), vitamine antioxidante (A și D) şi minerale (fier, seleniu, zinc). În cazul unei infecţii, pierderile proteice accelerate pot fi compensate rapid dacă dieta alimentară conţine ouă.

Vitamina C

Este vedeta studiilor despre imunitate, în special datorită faptului că este relativ la îndemâ­nă, se găseşte în fructe şi legume (citrice, kiwi, pătrunjel, varză, spanac, mere etc.) şi se poate produce uşor.

Căpşunele, zmeura şi fructele de pădure, pe lângă cantităţile de vitamina C din structura lor, conţin fitonutrienţi cu putere antioxidantă crescută, care stimulează imunitatea.

Vitamina E

O regăsim în fructele şi legumele cu frunze verzi, avocado, dovleac, ardei roșu, alune (crude) sau seminţe. Aportul optim de vitamina E din organism ne ține departe de virusuri și bacterii, contribuind în același timp la vindecarea mai rapidă a rănilor deschise și a arsurilor.

Carotenoidele

Betacarotenul este cel mai cunoscut compus din familia carotenoidelor. Precursor al vitaminei A, betacarotenul are propria sa acţiune antioxidantă. Corpul converteşte betacarotenul în vitamina A, care măreşte rezistenţa organismului la infecţii, alergii, astm etc.

Aşadar, include în alimentaţia copilului tău alimente care au un nivel ridicat de betacaroten, cum ar fi morcovul (ca atare, sub formă de suc sau dat pe răzătoare), cartofii dulci, dovleacul, spanacul, roşiile, ardeii grași, piersicile, mango, papaya.

Bioflavonoidele

Sunt cunoscute pentru efectele lor antibacteriene, antivirale şi hepatoprotectoare, oferind acţiune protectoare faţă de apariţia cariilor dentare şi având un rol important în vindecarea pielii după arsuri sau alte afecţiuni dermatologice. Bioflavonoidele acţionează în principal asupra sistemelor circulator şi digestiv. Deşi se găsesc în fructe şi legume, bioflavonoidele se pierd în proporţie de până la 95% prin pregătirea la microunde sau prin fierbere.

Zincul

Este un mineral important pentru imunitate, ajutând celulele să elibereze mai mulţi anticorpi şi să lupte mai agresiv cu atacatorii care produc bolile. Unele studii demonstrează eficienţa zincului în prevenirea afecţiunilor respiratorii la copii.

Cum copiii nu mănâncă prea multe stridii (bogate în zinc), crabi, carne de curcan sau leguminoase, se recomandă suplimente de zinc, dar numai cu acordul pediatrului.

Carnea roşie este o sursă bogată de proteine şi minerale (fier, zinc, crom, seleniu) de care sistemul imunitar are nevoie pentru a funcţiona eficient; ajută atât la vindecarea rapidă a bolilor, cât şi la refacerea organismului în perioada de convalescenţă.

Seleniul

Îl găsim în peşte, cereale integrale, orez brun, brânză de casă, carne albă, seminţe de floarea-soarelui, usturoi, şi este un mare aliat pentru imunitate, ajutând organismul să lupte cu boli grele.

Supa de pui este eficientă şi ca element de prevenire, nu numai de tratament culinar în momentul în care răceala deja s-a instalat. Cercetătorii de la Universitatea din Nebraska au descoperit că supa de pui, consumată cu regularitate, ajută la blocarea infecţiilor.

În afară de alimentație, aerul și apa sunt esențiale pentru călirea organismului. Copilul trebuie scos la aer încă din primele săptămâni de viață, urmând ca joaca și plimbările afară să devină obișnuință după vârsta de un an.

Expunerea la aer și la soare (cu măsură vara) asi­gură necesarul de vitamina D, una dintre cele mai importante pentru prevenirea rahitismului și pentru o imunitate bună.

Organismul copilului este într-o continuă dezvoltare și este mult mai predispus decât un adult la contactarea virozelor sau a bacteriilor. De aceea un sistem imunitar puternic îl ferește pe cel mic de boli.

Alimentele cu potențial crescut în întărirea sistemului imunitar, combinate cu o odihnă suficientă, mișcarea în aer liber și mediul familial sănătos, creează premisele dezvoltării armonioase și sănatoase a copilului.

Tu cum îți ferești copilul de răceli în sezonul rece?

Ai un plan care funcționează an de an? Lasă-ne un mesaj pentru a împărtăși și celorlalți părinți experiențele tale.

Surse:

“Cartea de Nutritie a Familiei” (Little Brown, 1999)

150 alimente pentru imunitate, Kirsten Hartvig

Revistele CaliNews CaliVita International Romania

http://www.parents.com/health/cold-flu/cold/boost-childs-immunity/

About Mariana Robescu

Este food-editor la revista Pap tot. Este pasionată de gătit, inventează tot timpul noi mâncăruri și, cel mai important lucru, oferă din creațiile ei culinare tuturor celor din jur. Iubește ceea ce face și asta se vede în fiecare clipă.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.