Home / Copil / Somnul adolescenților noștri, perturbat de rețelele de socializare

Somnul adolescenților noștri, perturbat de rețelele de socializare

Adolescenții sunt adesea criticați pentru lipsa lor de implicare. În mod paradoxal, implicarea socială prea mare este cea care le afectează somnul și, prin extensie, sănătatea.

Problemele de sănătate, tulburările cognitive, fluctuațiile dispoziției, tulburările fiziologice și fizice etc., efectele nocive ale privării de somn au fost demonstrate empiric de-a lungul timpului.

Dar ce zici de somnul adolescenților, într-o lume mai conectată ca niciodată la internet?

Într-un studiu din Journal of Youth Studies, publicat anul trecut, se spune că există o tendință îngrijorătoare în rândul adolescenților: unul din cinci se trezește noaptea pentru a intra pe social media.

Realizat în rândul a 900 de adolescenți cu vârste cuprinse între 14 și 16 ani, scopul studiului a fost de a evalua obiceiurile nocturne ale tinerilor pentru a determina nu cantitatea, ci calitatea somnului lor. La întrebarea „De câte ori pe noapte te trezești pentru a contacta un prieten sau pentru a-ți verifica mesajele de pe computer, tabletă sau telefon?”, jumătate dintre participanți au răspuns că niciodată, în timp ce 50% dintre ei au răspuns că s-au trezit aproape în fiecare seară pentru a intra pe social media.

Mai puțin mulțumiți de viața lor

Totuși, conform studiului Journal of Youth Studies, s-ar părea că fenomenul este mai frecvent la populația feminină (26,4% dintre fete versus 16,5% dintre băieți). Cu toate acestea, indiferent de gen, adolescenții care au spus că folosesc noile rețele sociale au declarat că se simt mai obosiți în timpul zilei și mai puțin mulțumiți de viața lor în general.  

Desigur, există și alți factori care intră în joc atunci când vine vorba de evaluarea calității somnului la adolescenți. Cu toate acestea, este de netăgăduit că omniprezența dispozitivelor electronice și teama de a pierde ceva exacerbează, până la miezul nopții, angajamentul social al tinerilor și astfel le afectează calitatea vieții și sănătatea.

Câteva efecte ale lipsei somnului la adolescenți:

  • Afectează memoria și învățarea
  • Crește tulburările de dispoziție/depresie
  • Crește tulburările asociate cu ADHD
  • Anxietate
  • Atenție scăzută sau afectată.

Întrucât sănătatea și bunăstarea adolescenților depind în mare parte de calitatea somnului, aceștia ar trebui să aibă nopți odihnitoare. Dacă copilul tău nu poate rezista fără a intra noaptea pe social media, este esențial să-l îndepărtezi  de tentație și să-i interzici tabletele, computerele și smartphone-urile în dormitor?  

About Mariana Robescu

Este food-editor la revista Pap tot. Este pasionată de gătit, inventează tot timpul noi mâncăruri și, cel mai important lucru, oferă din creațiile ei culinare tuturor celor din jur. Iubește ceea ce face și asta se vede în fiecare clipă.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.