Home / Copil / Alimentatie / Alimentație disociată pentru copii?

Alimentație disociată pentru copii?

Toate mamele își doresc ca micuții lor să aibă parte de cea mai bună alimentație pe parcursul zilei, însă alegerea alimentației corecte poate fi uneori o provocare. Ana-Maria Ioniță, tehnician nutriționist și blogger (http://anaionita.com/), ne spune că,odată ce copiii sunt capabili sa mănânce mâncare solidă, trebuie să însoțească restul familiei la masă. Această activitate nu numai că asigură nutriția, dar totodată este importantă pentru dezvoltarea abilităților sociale.

Cel mai important pentru copil este să fie hrănit în porții mai mici la mese și cu mici gustări pe parcursul zilei pentru a-i oferi energia necesară. În acest articol am  câteva sfaturi despre alimentația copilului, dar și un model de plan alimentar care vă va ajuta în alegerea alimentelor.

Ana-Maria Ioniță, tehnician nutriționist și blogger (http://anaionita.com/)

Știm deja, copilul poate mânca mai mult sau mai puțin, în funcție de foame și de activitățile pe care le are. Va recomand să includeți consumul fructelor și legumelor la fiecare masă. Cerealele integrale, proteinele și grăsimile sunt necesare în orice regim alimentar, mai ales când copilul este în perioada de dezvoltare.

Un lucru foarte important este să nu speriați copilul cu definițiile a ceea ce e „sănătos”. La această vârstă, copiii nu știu neapărat noțiunea de sănătos sau nesănătos.

Deșii adulții înțeleg și conștientizează ce înseamnă pentru organism o prăjitură cu cremă, o gogoașă cu zahăr sau o porție de cartofi prăjiți, tot le vor consuma la un moment dat în fața copiilor, iar în mintea celor mici se va crea o confuzie maximă. Important este să le explicăm copiilor de ce unele alimente îi ajută să crească mai puternici, iar altele sunt doar niște alimente ”de distracție, de răsfăț”, pe care să le consume ocazional.

După cum spuneam, introduceți în regimul alimentar zilnic o varietate de alimente și permiteți copilului să mănânce cât de mult sau cât de puțin își dorește. De asemenea, un regim alimentar planificat vă va ajuta să evitați gustările rapide, iar copilul nu va fi atât de pretențios la alimente.

Cele patru principale categorii de alimente care constituie baza alimentaţiei sunt:

•Laptele şi produsele din lapte.

•Carnea şi derivatele acesteia.

•Fructele şi legumele.

 •Cerealele şi pâinea

Pentru a menţine un regim sănătos este indicat să…

…existe o diversitate de produse din cele 4 categorii principale, în fiecare zi; fructe şi legume, lactate, carne, făinoase integrale.

…să  evităm excesul caloric, pentru a preveni excesul ponderal;  un bun echilibru  între consumul caloric  şi  aportul  de  calorii  previne  creşterea  excesivă  în  greutate.

 ….să menţinem un aport moderat (chiar limitat) de grăsimi saturate şi colesterol (unt, ouă, carne grasă, brânzeturi grase) – fără exces.

 …să  aducem  în  alimentaţie  fibre  din  fructe,  legume  şi  cereale  integrale  –  esenţiale  pentru  buna funcţionare  a  tractului  digestiv  şi,  deci,  a  proceselor  de  absorbţie  a  nutrienţilor  şi  de eliminare  a produşilor toxici.

…evitarea  adaosului  de  zaharuri  rafinate;  acestea  nu  au  valoare  nutriţională deoarece  favorizează  obezitatea,  cariile dentare  şi  obiceiuri  (paternuri)  nutriţional-metabolice eronate sau chiar dăunătoare.

…evitarea excesului de sare (evitarea alimentelor foarte sărate şi, pe cât posibil, evitarea adaosului  de  sodiu  la  consumarea  alimentelor;  cantitatea  de  sodiu  prezentă  într-o  alimentaţie echilibrată este, de obicei, suficientă organismului).

…copiii  nu  trebuie  forţați  să  mănânce  şi  nici  certaţi  pentru  că  „nu  au mâncat  tot  din  farfurie”;  adesea,  ca  urmare  a  asocierii  unei  încărcături  emoţional-afective  de actul alimentaţiei, copiii de vârstă mică fac tulburări alimentare ce vor dura toată viaţa, fie prin reducerea voluntară a aportului,  fie  prin  refuzul  anumitor alimente,  fie  prin consumul în exces al altora.

Planul alimentar pe care îl recomand este:

Micul-dejun

Un ceai cald      

O felie de pâine din grâu integral cu topping de brânzică cottage și un ou fiert moale + bastonașe din legume (morcov, castraveți, ardei colorați, apio)       

Gustare

60 g afine + 120 ml iaurt grecesc + 1 linguriță semințe de chia măcinate+ puțină miere de salcâm

Prânz

Penne din grâu integral (30 g) cu 2 lingurițe de ulei de măsline, 50 g roșii, busuioc, 30 g  mozzarella, 1 cățel de usturoi, o ceapă mică, o mână de baby spanac, sare, piper

Desert mic: mousse raw de ciocolată din avocado, pudră de roșcove și mango

Gustare

50 g bastonașe de morcov și ardei gras cu 2 linguri de hummus făcut în casă

Cină

File de pește la cuptor cu ierburi aromatice cu cartof dulce copt cu puțin unt și salată.

About Mariana Robescu

Este food-editor la revista Pap tot. Este pasionată de gătit, inventează tot timpul noi mâncăruri și, cel mai important lucru, oferă din creațiile ei culinare tuturor celor din jur. Iubește ceea ce face și asta se vede în fiecare clipă.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.