Home / Copil / Alimentatie / Surse de fibre pentru copilul tău

Surse de fibre pentru copilul tău

Pentru creșterea copiilor este foarte importantă o alimentație bogată în fibre și cereale integrale. Dar din cauza alimentelor suprarafinate, cei mici nu ajung să consume suficiente fibre.

Fibrele sunt de fapt glucide de origine vegetală care se găsesc în alimente de bază ca fructele, legumele, cerealele integrale și leguminoasele. Este important să precizăm că există două tipuri de fibre:

  • solubile, care se dizolvă parțial în apă (acționează ca un burete în tubul digestiv). S-a demonstrat că ele scad nivelul colesterolului din sânge.
  • Insolubile, care nu se dizolvă în apă și au rolul de a ușura tranzitul intestinal și de a preveni constipația.

Alimentele bogate în fibre conțin de regulă ambele tipuri de fibre, de aceea este important să le introduci și în alimentația copiilor.

Cerealele integrale – vedetele fibrelor

Boabele integrale de cereale (grâu, ovăz, orz, orez) sunt foarte bogate în fibre insolubile, substanțe nutritive care nu reprezintă singurul atuu al acestor alimente. Consumând cereale integrale la micul-dejun,  beneficiezi de  o mulțime de alți nutrienți: aproape toate vitaminele din grupul B, minerale precum potasiu, zinc și magneziu și acizi grași esențiali.  Ele pot fi introduse în meniul copiilor mici treptat după vârsta de 2 ani. Motivul este faptul că în primii doi ani de viață, pancreasul nu secretă destulă amilază, o enzimă care ajută la digerarea carbohidraților complecși.

Conținut de fibre: 27 g/100 g cereale

Fasolea albă oferă sațietate

Fibrele alimentare care se găsesc în fasolea albă reunesc anumite substanțe care nu sunt digerate de organism și care stimulează tractul intestinal, eliminând toxinele din organism. Un copil care are probleme cu greutatea și cu digestia ar trebui să consume des fasole albă deoarece, pe lângă efectul  digestiv, fasolea albă oferă sațietate îndelungată. Practic, o porție de fasole albă îl satură repede, pe termen lung, datorită faptului că substanțele active din acest aliment încetinesc absorbția glucidelor.  Fasolea albă poate fi introdusă în alimentația celor mici de la vârsta de 18 luni sub formă de supe-cremă, piureuri și mâncăruri speciale pentru ei.

Conținut de fibre: 8 g/100 g de fasole

Avocado  încetinește digestia


Dincolo de conținutul foarte ridicat de fibre, avocado-ul este cunoscut pentru veleitățile lui nutriționale excepționale, motiv pentru care este recomandat în alimentația copiilor încă de la 7 luni.  Una dintre proprietățile lui notabile este faptul că încetinește digestia alimentelor și împiedică scăderea glicemiei după mesele principale. Este și o sursă excelentă de potasiu, magneziu, fier și zinc, substanțe nutritive care și ele au rolul lor în procesul de digestie și în cel de reînnoire celulară. În plus, conține și acizi grași esențiali Omega 9 – un tip de grăsime care controlează senzația de foame.

Conținut de fibre: 6,7 g/100 g de avocado

Morcovii  ameliorează tulburările digestive

Cunoscuți mai mult pentru nivelul ridicat de betacaroten pe care-l au, morcovii sunt o resursă importantă de fibre, printre care se numără și pectina, o fibră care nu agresează mucoasa intestinală.  Acesta este și motivul pentru care se numără printre primele alimente recomandate bebelușilor începând cu 6 luni. El este recomandat de asemenea și în cazul tulburărilor digestive de tip enterocolită, deoarece pectina pe care o conține absoarbe excesul de apă din intestin și reglează tranzitul intestinal.

Conținut de fibre: 3,44 g/100 g morcovi

Năutul are grijă de flora intestinală

Aceste boabe minunate conțin nu numai fibre alimentare, dar și bifidobacterii, un tip de bacterii care diminuează efectul nociv al factorilor patogeni și stimulează asimilarea calciului și îmbunătățesc activitatea acelor bacterii ale sistemului imunitar din flora intestinală. Năutul conține de asemenea o cantitate considerabilă de magneziu, fier și zinc, de aceea poate fi introdus în alimentația celor mici începând cu 11-12 luni, sub formă de piure sau supă-cremă.

Conținut de fibre: 4,8 g/100 g năut

Alte surse importante de fibre( pe 100 g aliment):
Prune uscate: 16 g

Nucă de cocos uscată: 23,5 g

Migdale: 15 g

Coacăze roșii: 8,2 g

Linte: 9, 1 g

Ce rol au fibrele în alimentația copiilor

  • Reglează tranzitul intestinal.
  • Curăță tubul digestiv și organismul de substanțele toxice.
  • Încetinește absorbția glucidelor și lipidelor.
  • Taie foamea și dau senzația de sațietate pentru mai mult timp.

About Mariana Robescu

Este food-editor la revista Pap tot. Este pasionată de gătit, inventează tot timpul noi mâncăruri și, cel mai important lucru, oferă din creațiile ei culinare tuturor celor din jur. Iubește ceea ce face și asta se vede în fiecare clipă.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.