Home / Copil / Cum gestionăm relația cu copiii în contextul COVID-19?

Cum gestionăm relația cu copiii în contextul COVID-19?

Ne-a răspuns Ioana Olărașu, psiholog și psihoterapeut cu experiență în lucrul cu copiii

În relația cu copiii este recomandat să le explicăm pe înțelesul lor ce se întâmplă, evitând să le transmitem tumultul nostru emoțional. Îi putem lăsa să ne adreseze întrebări și să le răspundem în măsura în care știm. Este firesc să nu știm toate răspunsurile și să recunoaștem acest lucru în fața lor. Copiii se simt securizați dacă li se traduce realitatea de către un adult semnificativ, evitând astfel riscul amplificării unor temeri.

Specialiștii de la Child Mind Institute vin în întâmpinarea noastră cu câteva recomandări în abordarea subiectului:

  • Acordați-vă discursul la vârsta copilului. Evitați să oferiți prea multe informații, care ar putea deveni copleșitoare. Este indicat să îl lăsați pe copil să vă întrebe și să îi oferiți răspunsuri clare și oneste. Chiar dacă nu cunoașteți răspunsuri la toate întrebările, important este să fiți disponibili emoțional pentru copil.
  • Luați-vă indiciile de la copil. Invitați-l pe copil să vă povestească ce a auzit despre Coronavirus și să vă împărtășească cum se simte. Oferiți-i oportunitatea de a adresa întrebări și fiți pregătiți să răspundeți fără a vă grăbi. De asemenea, evitați să îi adresați întrebări pentru a nu încurajarea scenarizarea negativă.
  • Gestionați-vă propria anxietate. Când simțiți anxietate sau panică nu este cel mai bun moment pentru a vorbi cu copilul despre Coronavirus. Dacă le observați, luați-vă un timp pentru a vă liniști înainte de a-i răspunde la întrebări.
  • Asigurați-i. Copiii tind să fie egocentrici, ceea ce îi determină să își facă griji că s-ar putea infecta. Este de ajutor să-l reasigurați pe copil și să-i transmiteți că există o probabilitate redusă ca el să îl ia și că, în general, copiii se confruntă cu simptome mai ușoare.
  • Concentrațivă pe ceea ce aveți de făcut pentru a rămâne în siguranță. Un mod eficient de a-i securiza emoțional pe copii este să evidențiați precauțiile pe care le luați. Copiii se simt securizați când știu ce au de făcut pentru a rămâne feriți de pericole. Coronavirusul se transmite în principal prin tuse și prin atingerea suprafețelor. Amintiți-le copiilor că, spălându-se pe mâini timp de 20 secunde (sau până fredonează Happy Birthday de două ori) după ce mănâncă, își suflă nasul, tușesc, strănută sau folosesc toaleta, își iau o măsură de siguranță esențială. Dacă ei întreabă despre măști, explicați-le că experții spun că măștile nu sunt necesare pentru majoritatea oamenilor, iar cei care le poartă își iau măsuri de protecție suplimentare.
  • Păstrați rutina. În mod natural, incertitudinea ne creează disconfort, iar menținerea rutinelor și a predictibilității ajută în astfel de momente. Asigurați-vă că vă ocupați de lucrurile bază așa cum ați face în cazul unei vacanțe. Zilele structurate cu mese regulate și oră de somn sunt o parte importantă în menținerea echilibrului emoțional al copiilor.

Transferul în mediul online al activității preșcolarilor și elevilor îi ajută să mențină contactul cu colegii și educatorii/învățătorii/profesorii lor. De asemenea, menținerea unui ritm de studiu adecvat vârstei corespunde nevoii lor de dezvoltare.

  • Continuați să comunicați. Transmiteți-le copiilor că îi veți menține informați pe măsură ce aflați lucruri noi, de exemplu: „Chiar dacă nu avem toate răspunsurile acum, pe măsură ce aflăm lucruri noi, ți le vom spune și ție.” În felul acesta, copilul primește mesajul că linia de comunicare rămâne deschisă.

Gestionarea momentului este o mare provocare pentru părinți, de aceea consider că, în măsura în care adulții reușesc să-și stabilizeze reperul interior, relația cu copiii se va fluidiza, la rândul ei. Este, totodată, un moment de a redescoperi frumusețea relației părinte-copil și de a avea mai multă disponibilitate pentru ea, abordând activități de familie precum jocurile de societate, mișcarea, dansul, exprimarea creativă. Pe lângă efectul lor de detensionare, acestea sunt moduri de a cultiva bunăstarea, bucuria, speranța – resurse de care avem atâta nevoie pentru a depăși împreună acest moment dificil. Sursa: https://childmind.org/article/talking-to-kids-about-the-coronavirus/

About Mariana Robescu

Este food-editor la revista Pap tot. Este pasionată de gătit, inventează tot timpul noi mâncăruri și, cel mai important lucru, oferă din creațiile ei culinare tuturor celor din jur. Iubește ceea ce face și asta se vede în fiecare clipă.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.