Home / Copil / Alimentatie / Copilul meu este supraponderal… Ce să fac?

Copilul meu este supraponderal… Ce să fac?

Dacă ai un copil supraponderal, îți vine foarte greu să vorbești despre acest lucru, atât cu el, cât și cu cei din jur. Atunci, ce trebuie să faci?

Chiar de când este mic, nimeni nu dorește ca puiul lor să se lupte mai târziu cu o problemă de greutate. Din păcate, dorința și realitatea nu lucrează întotdeauna împreună, iar în ultimele patru decenii numărul copiilor și adolescenților obezi a crescut de 10 ori în întreaga lume.

Ce se întâmplă dacă pățește așa ceva copilul meu? Este mai bine să vorbesc despre această problemă în mod deschis sau, dimpotrivă, să mă comport ca și cum ar avea o greutate normală? Ar trebui pus la dietă? Iată câteva întrebări la care încercăm să găsim răspuns.

Ce spun statisticile

Ceea ce nu știm nu rănește, se spune. Dar este adevărat? Un studiu american efectuat în anul 2017 arată că 80% dintre copiii supraponderali cu vârste cuprinse între 8 și 15 ani și 42% dintre tinerii obezi nu se consideră supraponderali, majoritatea acestora provenind din familii ai căror părinți sunt și ei obezi. În plus, acești părinți au nevoie de mult timp să-și dea seama că copilul lor este supraponderal. De ce? Potrivit autorilor studiului, problema ar veni din faptul că, din ce în ce mai mult, obezitatea este considerată ceva “normal”.

Copilul poate lupta cu greutatea?

Un copil de 4 sau 5 ani nu este capabil să aducă modificările necesare stilului său de viață. Chiar dacă știe că are o problemă, nu va putea să se schimbe, deoarece la această vârstă nu are control asupra dietei sau a stilului său de viață. Aici intervin părinții, deoarece dacă nu fac nimic în acest sens, problemele cu greutatea vor submina stima de sine a celui mic și mai târziu îi va fi rușine, un sentiment care îl va însoți toată viața.

Consecințele obezității

Surplusul de kilograme deranjează estetic, dar are și consecințe asupra sănătății. Pot apărea boli precum diabetul zaharat, apneea de somn și alte probleme de respirație și bolile cardiovasculare. Pe lângă acestea, el riscă să fie etichetat negativ de către colegi și copiii din anturaj. Foarte des ei sunt izolați și acest lucru poate avea consecințe grave în dezvoltarea lor socială.

Modificați-vă stilul de viață

Nimeni nu vrea ca puiul lor să se simtă diferit: să se spună despre el “ce mare este”, “ce gras este”. Dacă nu vrem să-l izolăm și să fie sănătos atât fizic, cât și mental, ar trebui să schimbăm stilul de viață al întregii familii. La urma urmei, noi, părinții, suntem cel mai bun exemplu pentru cei mici!

Și diete?

Este normal să doriți schimbarea situației și să faceți tot posibilul pentru a vă asigura că situația revine la normal. Cu toate acestea, nu trebuie să uităm că greutatea ideală nu este aceeași pentru toată lumea, și că, luând în greutate chiar înainte de un puseu de creștere (în adolescență, de exemplu) nu este anormal.

Și dacă situația persistă? Experții cred că dieta nu este o soluție potrivită pentru copii. Tom Warshawski, pediatru și președinte al Fundației pentru Obezitatea Copilului din Canada, spune: „Dietele sunt rareori eficiente pentru adulți și total inadecvate pentru copii. În timpul creșterii lor, ei trebuie să consume o varietate largă de fructe, legume și alimente bogate în vitamine și minerale, care conțin o cantitate suficientă de proteine, fier și unele grăsimi bune. Interzicerea anumitor alimente are adesea efectul de a crește dorința de a mânca! Și, până la urmă, supraponderabilitatea nu înseamnă doar alimente și calorii. Obezitatea este rezultatul multor factori, inclusiv genetici, ai mediului și al statutului socio-economic. Ar trebui să se lucreze pe toate planurile, nu numai la mâncare”.

Primul lucru pe care ar trebui să-l facă un părinte este să ofere familiei hrană sănătoasă și gustoasă, pe primul loc fiind fructele și legumele. În plus, este foarte important să fii activ, să faci mișcare, sport, iar acest obicei deprins de copil va rămâne și când ești adult. Dacă simți că nu reușești singur, ar fi bine să ceri sfatul unui specialist pentru a vă îndruma copilul spre obiceiuri de viață mai bune.

Obiceiuri bune de luat în seamă

  • În timpul mesei trebuie să fie liniște și armonie. Să evităm să fim stresați, atât noi, cât și cel mic.
  • Nu-i mai este foame? Nu este nevoie să termine tot din farfurie. În timp va învăța să asculte semnalele de sațietate pe care le trimite corpul său!
  • Se măresc porțiile de fructe și legume, prăjiturile, băuturile îndulcite și chipsurile sunt reduse pentru întreaga familie.
  • Facem cel puțin o jumătate de oră de exerciții fizice pe zi cu el, ca să-l încurajăm.
  • Trebuie să limităm treptat timpul petrecut în fața calculatorului și a televizorului.
  • Copiilor le place să gătească. Gătește cu ei mâncare sănătoasă. Astfel, vor avea mai multă plăcere să mănânce și vor aprecia mai mult ceea ce este sănătos.
  • Copilul doarme destul? Există o relație puternică între lipsa de somn și excesul de greutate la copii, adolescenți și adulți. Într-adevăr, mâncăm mai mult când suntem obosiți, este dovedit științific.
  • Și, bineînțeles, nu uitați să vă ascultați copilul!

Toți părinții doresc ca prichindeii lor să aibă un stil de viață sănătos, pentru a crește încrezători și puternici. Îndemn părinții și copiii să se distreze, să fie sănătoși și activi!

 

About Mariana Robescu

Este food-editor la revista Pap tot. Este pasionată de gătit, inventează tot timpul noi mâncăruri și, cel mai important lucru, oferă din creațiile ei culinare tuturor celor din jur. Iubește ceea ce face și asta se vede în fiecare clipă.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.