Home / Copil / Alimentatie / Ce trebuie să mănânce cel mic pentru dinți sănătoși

Ce trebuie să mănânce cel mic pentru dinți sănătoși

După ce se definitivează dentiția copilului, ne dorim să-l învățăm cât mai multe reguli de bună îngrijire dentară, dar și să-i oferim o alimentație care să aibă grijă de micile perle albe. Iată care sunt acele alimente benefice pentru dantura celor mici.

Somonul consolidează dinții

Grație cantității de fluor pe care o conține (1,9 mg/100 g de somon), acest pește oceanic are un rol esențial în consolidarea smalțului și a oaselor maxilarului. Dacă-i oferi copilului tău de cel puțin 2-3 ori pe lună, el contribuie de asemenea la prevenirea cariilor și a creșterii neregulate a dinților. Este de asemenea o excelentă sursă de vitamina D, nutrient care facilitează absorbția mineralelor și întărește soliditatea caninilor, incisivilor și a molarilor.

Morcovul crud  curăță smalțul
Datorită texturii sale crocante, morcovul este recomandat în loc de desert, deoarece curăță dinții de resturile alimentare rămase în spațiile interdentare. Mestecarea unui morcov crud favorizează producerea salivei care curăță suprafața dinților și reduce aciditatea bucală, principala vinovată a apariției cariilor. Morcovul este de asemenea antidotul ideal pentru curățarea dinților după un pahar de suc de fructe sau după o prăjitură.

Brânzeturile – surse de calciu

Sunt perfecte pentru ”a face plinul” de calciu și de magneziu, doi nutrienți care remineralizează smalțul și întăresc structura dinților. Brânzeturile maturate și tari sunt cele mai indicate în meniul celor mici pentru a le hrăni dințișorii. Emmentalerul, parmezanul, mozzarella uscată conțin în medie 1100 mg calciu și 600 mg fosfor. Iaurtul și brânza dulce de vacă sau de capră conțin lactoză, transformată de bacterii în acid lactic. Așa că acestea sunt indicate în special ca o gustare aparte, între mese și nu asociate cu fructe.

Mărul, benefic după masă

Bogat în fibre, acest fruct curăță smalțul dinților și stimulează mecanismele de apărare contra cariilor. Dar ai grijă: mărul conține de asemenea fructoză și acizi organici, care, consumate în exces, poate afecta sănătatea dinților. Un măr nu poate substitui periajul dentar, deci dimineața și seara copilul tău trebuie să se spele pe dinți. Însă, acțiunea benefică a mărului este binevenită după o masă în oraș sau la gustarea de la școală.

Apa minerală – duș pentru dinți

Un pahar de apă plată (nu carbogazoasă) după fiecare masă sau înainte de ora de culcare reduce numărul de bacterii nocive ale mucoasei bucale. Aceasta curăță spațiul interdentar de reziduurile care pot păta dinții și de bacteriile vinovate de formarea plăcii dentare.

Merișoarele îndepărtează bacteriile

Acește boabe roșii, cunoscute pentru proprietățile lor curative, sunt extrem de bogate în flavonoizi, substanțe antioxidante cunoscute pentru efectul lor antimicrobian. Proantocianidele, substanțele active din fructele de merișor, împiedică fixarea la nivelul smalțului, a bacteriilor responsabile de apariția cariilor, a plăcii dentare și a bacteriilor ce provoacă gingivita.

Nucile și semințele neutralizează acizii

Deoarece au conținut ridicat de proteine și de lipide, oleaginoasele (nucile, alunele, migdalele și semințele crude) nu sunt cariogene.  Consumate ca și gustare, în stare crudă, sunt o excelentă gustare, iar dacă sunt mâncate după un desert neutralizează acidul produs de zahăr. În schimb, fructele uscate ca smochinele, caisele, stafidele, au un conținut foarte ridicat de zahăr, de aceea este bine să le mănânci în combinație cu oleaginoasele.

Sfatul specialistului

Care sunt cele mai nocive alimente pentru dinți?

„Dinții sunt afectați de ceea ce mănâncă sau beau copiii. Carbohidrații şi produsele dublu-rafinate sunt factorii principali ce conduc la apariția cariei. Alimentația bogată în zaharuri produce demineralizarea smalțului favorizând caria dentară. Ca exemple avem sucurile acidulate, prăjiturile, caramelele, jeleurile şi în general alimentele lipicioase ce rămân mai mult timp pe dantură, zahărul din acestea acţionând în mod direct asupra smalțului dinţilor. Chipsurile, seminţele, alunele, fisticul, covrigeii şi popcornul de asemenea nu sunt recomandate. Un alt pericol îl reprezintă mâncarea de tip fast-food, care este dăunătoare pentru organism în general, cât şi pentru dantură, afectând structura acesteia, ducând ulterior la probleme stomatologice mai grave.”

Dr. stomatolog Gabriela Mândruţă Berbece

Clinica Respiro Dental

About Mariana Robescu

Este food-editor la revista Pap tot. Este pasionată de gătit, inventează tot timpul noi mâncăruri și, cel mai important lucru, oferă din creațiile ei culinare tuturor celor din jur. Iubește ceea ce face și asta se vede în fiecare clipă.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.