Home / Bebelus / Alimentatie / Tu știi care sunt nevoile nutriționale ale primului an de viaţă?

Tu știi care sunt nevoile nutriționale ale primului an de viaţă?

Cât de importantă este alimentaţia bebeluşului în primul an de viaţă? Oricât de multe ai ști despre acest subiect întotdeauna mai ai noutăți de aflat, mai ales când este vorba despre sănătatea copilului tău. Îată câteva repere legate de nutrienţii esenţiali care îi asigură dezvoltarea armonioasă.

La 6 luni: fructele şi legumele

Laptele matern (sau cel de continuare (2) pentru copiii care nu pot fi alăptaţi la sân) rămâne și la această vârstă un aliment complet şi de neînlocuit. El aduce bebeluşului vitamine şi minerale esenţiale. La această vârstă bebe şi-a epuizat zestrea de nutrienţi cu care s-a născut și are nevoie de o alimentație mai variată.

  • Fructele (fierte şi mixate fin) sunt deliciile diversificăreii alimentare care aduc o cantitate importantă de vitamine, în completarea celei care se găseşte în lapte. Fructele portocalii şi galbene (caisele, piersicile, mango, pepenele galben) şi morcovul sunt bogate în beta-caroten (provitamina A), care favorizează creşterea şi rezistenţa la infecţii.
  • Legumele, oferite bebeluşului în piureuri, sunt şi ele bogate în vitamine. Diversificarea începe cu cele dulci (morcovi, dovlecei, dovleac, partea albă de la praz), servite în cantităţi mici la început.

 Între 7-8 luni: lapte, carne, peşte, brânză

Dacă micuţul a fost înţărcat, laptele de continuare este principalul furnizor de vitamina D. Dar dacă mămica poate, alăptatul la sân şi după 6 luni este cel mai indicat. De aceea, nu ezita foloseşti lapte la prepararea piureurilor şi a altor mâncăruri. Acum meniul lui se diversifică mult. Iată care sunt noile „apariţii“:

  • Carnea, oul şi peştele. Ele sunt sursele de proteine ale bebeluşului, de vitamine şi minerale (mai ales de fier şi vitamina A). La 7 luni, bebe poate mânca o jumătate de gălbenuş şi de la 8-9 luni, unul întreg, (dar nu mai mult de 20 g / pe zi).
  • Brânza de vaci adăugată în piure sau în supă aduce un plus de calciu şi de… saţietate.
  • Grăsimile de origine vegetală (uleiuri de măsline, floarea-soarelui, sâmburi de struguri) se adaugă crude în mâncarea bebeluşului şi sunt o sursă preţioasă de vitamina E.

Între 9-12 luni: Lactate, legume şi cereale

Dacă bebe nu mai este alăptat la sân,  poate fi trecut pe lapte de creştere. La fel şi dacă a fost alimentat cu laptele de continuare 2. Laptele de creştere este recomandat pentru aportul de fier (conţine cam de 20 de ori mai mult fier decât laptele de vacă), vitamina D şi E. Nu uita de lactate, bogate în calciu şi alţi nutrienţi. În plus:

  • Primele crudităţi (în jur de 10 luni) au un aport mare de vitamina C. Începi cu legumele dulci (morcov ras, cubuleţe fine de roşie fără sâmburi), apoi lărgeşti paleta de crudităţi.
  • Cerealele conţin vitamine din grupul B (B1, B2). Rolul lor este multiplu: îmbunătăţesc transformarea alimentelor în energie, fabricarea globulelor roşii etc.)

. Peste 12 luni: la masă cu familia

Varietatea alimentelor şi echilibrul nutriţional sunt miza acestei perioade, pentru că şi nevoile nutriţionale ale copilului sunt mai mari. Laptele de creştere este mai potrivit, fiind îmbogăţit cu fier şi vitamina D. În plus:

  • Lactate, dimineaţa şi seara, sunt minunate surse de calciu.
  • Fructe şi legume, 5 pe zi, asigură vitaminele necesare.
  • Leguminoase (de la 18 luni), între care fasolea boabe, lintea şi năutul sunt importante pentru conţinutul lor bogat în vitamine din grupul B şi fier.
  • Peştele şi carnea fac acum parte din meniu, la masa de prânz.

 

 

 

About Mariana Robescu

Este food-editor la revista Pap tot. Este pasionată de gătit, inventează tot timpul noi mâncăruri și, cel mai important lucru, oferă din creațiile ei culinare tuturor celor din jur. Iubește ceea ce face și asta se vede în fiecare clipă.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.