Home / Bebelus / Hidratarea corectă în sezonul cald

Hidratarea corectă în sezonul cald

Calendaristic, vara a început și  copiii au nevoie de mai multe lichide decât adulții, deoarece corpul lor este compus din aproximativ 80% apă, în timp ce la adulți proporția este de numai 65%. Pentru a te asigura că micuțul tău este bine hidratat chiar și în cele mai călduroase zile ale verii, iată tot ce ar trebui să știi despre nivelul hidric al copiilor.

Când introduci apa?

Nu există o vârstă anume la care să se introducă apa în meniul bebelușului. În principal, un sugar poate să nu simtă nevoia de apă înainte de diversificare, necesarul său de lichide fiind satisfăcut exclusiv prin alăptare sau biberon. Însă, odată ce laptele este înlocuit de hrana solidă, în alimentația sugarului se adaugă noi surse de hidratare. Există și situații care impun administrarea timpurie de apă: căldură extremă, febră sau diaree. De exemplu, vara se poate introduce apa mai devreme, deoarece copiii transpiră mai ușor și pierd mai multe lichide.

Ce fel de lichide?

Pe lângă laptele matern sau laptele praf, apa este cea mai potrivită băutură pentru bebeluși și copii. Apa oferită celor mici nu ar trebui să fie sterilă, ci doar filtrată. Pentru copii este ideală apa plată slab mineralizată, eventual apa fructată, ceaiurile speciale pentru copii și băuturile recomandate potrivit vârstei. În cazul sugarilor mici, trebuie evitate băuturile îndulcite, ape minerale, băuturile carbogazoase și nectarurile.

Cât de multe lichide?

În comparație cu adulții, copiii au nevoie de un conținut mai mare de lichide. Justificarea constă în capacitatea redusă a rinichilor de a limita diureza, procentul ridicat de apă din compoziţia corporală, cât şi suprafaţa corporală mai mare a bebelușilor, raportată la greutate.

În primul an de viaţă, necesarul zilinic orientativ de lichide este de 120-150 ml/kg corp pe zi și scade treptat odată cu vârsta copilului. Astfel, aportul zilnic total de lichide recomandat copiilor de peste un an ajunge la 50-60 ml la fiecare kilogram corp. Atenție! Necesarul de lichide crește în cazul temperaturilor înalte din mediul ambiant sau în caz de boală asociată cu vomă, constipație, diaree sau febră. Există și variaţii date de metabolism și chiar de personalitatea copilului, astfel că nevoiele hidrice diferă de la caz la caz.

  • Specialiștii susțin că un copil de 6 -12 luni, cu o alimentatie echilibrata, are nevoie de maximum 250 ml de apă pe zi, pentru a completa conținutul de apă din alimente.
  • Copilul de peste 1 an este mult mai activ, iar pentru a compensa pierderile cauzate de transpirație, se recomandă un consum de circa 500 ml de apă pe zi. La 3 ani, doza poate ajunge la 800 ml de apă/zi.

 

 

Hidratarea la masă

De reținut că hrana bebeluşilor conține cantităţi semnificative de apă, necesitățile de hidratare fiind acoperite, în mare parte, la masă. După începerea diversificării, tot sânul mamei râmâne cel mai bun lichid de hidratare. Laptele de mamă, dar și celelalte tipuri de lapte, au o concentrație însemnată de apă. Astfel, copiii de 1-2 ani care continuă să fie alăptați, respectiv hrăniți cu lapte obișnuit sau formulă, nu au nevoie de prea multă apă. Nu doar laptele din meniul copilului, dar și ceaiurile, supele, sucurile, iaurturile, piureurile subţiri, fructele și legumele sunt alcătuite majoritar din apă. Așadar, nu te îngrijora dacă copilul tău proaspăt diversificat încă nu este interesat de apă, e posibil să fie suficent hidratat de la masă.

Laptele matern conține circa 90 % apă.

Hidratarea cu fructe și legume

Categoric, nu doar lichidele hidratează! După cum s-a precizat mai sus, necesarul de apă este completat prin alimentație, iar fructele și legumele sunt surse excelente de hidratare. Pe lângă explozia de vitamine și minerale, acestea au un conținut ridicat de apă, iar filozofia naturii face ca tocmai sezonul canicular să vină la pachet cu cele mai numeroase și delicioase propuneri de hidratare prin fructe și legume proaspăte. Pe lista celor mai hidratante alimente ale verii care nu trebuie să lipsească din meniul copilului tău se află: cireșele, zmeura, căpşunele, caisele, pepenele roșu, pepenele galben, merele, nectarinele, dovleceii, castraveții, țelina, ardeiul gras, morcovul, spanacul, vânăta și lista continuă tot așa până se face toamnă. Dacă copilul este mic, atenție la schema diversificării, dar și la posibila predispoziție către alergii.

Legumele şi fructele conţin între 80 şi 95% apă din greutatea lor.

Insuficient sau bine hidratat? Câteva indicii.

Nu e nevoie să o ținem doar în calcule și formule matematice pentru a ne asigura că micuțul este bine hidratat. Organismul însuși dă de veste când ceva nu este în regulă. În primul rând, aportul suficient de lichide la sugari poate fi recunoscut după numărul de scutece schimbate. Dacă copilul udă 6-8 scutece pe zi, înseamnă că are acoperit necesarul de lichide. Pe de cealaltă parte, aportul insuficient sau pierderea excesivă a lichidelor (în special prin transpirație, în perioada caldă a verii) duce la deshidratare, iar pierderea de lichide peste 10% din greutatea corpului poate deveni critică pentru copil.

Primul indiciu care confirmă deshidratarea sugarului este numărul mic de scutece ude. Copilul deshidratat urinează mai puţin, are buzele și mucoasa uscate, iar în timpul plânsului nu produce lacrimi. Deshidratarea avansată aduce în plus o stare de somnolență și apatie, pielea își pierde elasticitatea, iar fontanela mare este deprimată.

Încurajează-ți copilul să prefere apa

Simplu! Apa este prima alegere atunci când vine vorba de hidratare sau… cel puțin așa ar trebui să fie. Ia în calcul posibilitatea ca cei mici să nu-și dea seamna că le este sete, iar pentru a preveni deshidratarea, oferă-i copilului tău lichide la intervale rezonabile de timp sau pune-i o căniță de apă la vedere. Ajută-ți copilul să prefere apa și nu sucurile sau diverse alte băuturi îndulcite, deoarece acestea pot diminua pofta de mâncare sau pot provoca diaree la unii copii mici. Metoda cea mai eficientă este puterea exemplului, desigur. Ține la îndemână, în timpul zilei, o sticlă de apă, astfel încât cel mic să devină curios în privința lichidului. Apelează la joc și imaginație. De exemplu, gâlgâitul apei i-ar putea trezi dorința de a o încerca și el.

 

 

About Mariana Robescu

Este food-editor la revista Pap tot. Este pasionată de gătit, inventează tot timpul noi mâncăruri și, cel mai important lucru, oferă din creațiile ei culinare tuturor celor din jur. Iubește ceea ce face și asta se vede în fiecare clipă.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.