Home / Copil / Anca Grecu: „Creșterile semnificative în înălțime au loc vara”

Anca Grecu: „Creșterile semnificative în înălțime au loc vara”

98ANCA GRECU-1

 

Știm cu toții cât de importantă este mișcarea încă din primii ani de viață, dar care este vârsta ideală pentru a începe? Copiii pot practica orice tip de sport? Există sporturi care le influențează creșterea? Am stat de vorbă cu Anca Grecu, doctor în educație fizică și sport și am aflat ce este important să știm despre sporturile pentru copii.

De când ar trebui să includem sportul în programul copiilor?

Educația timpurie este un concept căruia începe să i se acorde atenția cuvenită, știut fiind faptul că, în primii trei ani de viață, copilul face progrese uluitoare din toate punctele de vedere: fizic, intelectual și emoțional. Iată și motivele pentru care sportul trebuie cuprins în această educație timpurie ca precursor al dezvoltării bio-psiho-somatice a copilului.

Care este primul sport pe care-l recomandați copiilor mai mici de 3 ani?

Programul de educație acvatică reprezintă pentru copil prima activitate organizată în călătoria pa care o întreprinde în viață și care îi poate oferi prima experiență socială în afara căminului. Plasarea nou-născutului în mediul acvatic asigură continuitatea dezvoltării intrauterine, de aceea exercițiul fizic în apă contribuie la dezvoltarea fizică armonioasă și stimulează în același timp potențialul de adaptare. În plus, înotul timpuriu crește imunitatea și susține buna funcționare a aparatului cardiorespirator.

 Ce influență are sportul asupra psihicului, a comportamentului și a rezultatelor școlare?

E important ca în timpul vacanței să nu le permitem copiilor să-și petreacă timpul liber între masa de lucru și televizor. O minte sănătoasă se dezvoltă într-un corp sănătos. De aceea sportul nu trebuie neglijat în rutina săptămânală a unui copil. Medicii constată că salturile în privința creșterii în înălțime se fac vara, iar sportul, alimentația, soarele și razele ultraviolete au un rol important. Sportul are o influență favorabilă asupra oxigenării globulelor roșii, circulației sângelui și digestiei. Un copil sportiv crește mai bine, are poftă de mâncare, asimilează mai bine alimentele. Un copil sportiv este mai echilibrat fizic (mușchi puternici, articulații suple, spate drept, abdomen plat, talie mai subțire), are mișcări mai grațioase și reflexe mai bune.

Care sunt cele mai recomandate sporturi pentru copiii sub 14 ani, pe timp de vară?

Nu este indicată practicarea unui singur sport, deoarece sunt șanse să apară dezvoltarea unora din părțile corpului în detrimentul altora. Evident că există și excepții, dar vorbim despre acei copii care manifestă aptitudini deosebite către un sport, calități motrice cu totul excepționale, dar și rezistență fizică și psihică deosebită pentru antrenament intensiv de competiție. Recomand sporturile ca: înotul, atletismul, sporturile de echipă (volei, baschet, handbal, fotbal), gimnastica, dansul, ciclismul.

Există și sporturi pe care copiii nu ar trebui să le practice?

În general, se interzic exercițiile de forță. Practicate cu regularitate, dezvoltă intens musculatura. Mușchii supradezvoltați, în loc de a favoriza creșterea, o încetinesc: nu mai sunt extensibili pentru a însoți impulsul de lungire a oaselor, o frânează și pot chiar s-o blocheze. De aceea sunt interzise exercițiile în care se folosesc greutăți, altele decât greutatea propriului corp.

About Mariana Robescu

Este food-editor la revista Pap tot. Este pasionată de gătit, inventează tot timpul noi mâncăruri și, cel mai important lucru, oferă din creațiile ei culinare tuturor celor din jur. Iubește ceea ce face și asta se vede în fiecare clipă.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.