Home / Bebelus / Alimentatie / Alimentele primului an de viață

Alimentele primului an de viață

Cum începi introducerea alimenteleor solide, bebeluşul descoperă o adevărată lume a gusturilor şi a texturilor. Rolul tău, dragă mami, este să armonizezi noutăţile cu o alimentaţie sănătoasă. Iată cum poţi s-o faci…

De ce sunt bune cerealele

Primele alimente solide al bebeluşului sunt cerealele de orz sau de orez, urmate de cele de ovăz şi de grâu. Cele mixte se introduc mai târziu, după ce toate componentele lor au fost încercate separat şi acceptate de copil. Este astfel mai uşor să identifici un aliment problematic.

Bune pentru că…
Cerealele sunt îmbogăţite cu fier şi vitamine din complexul B.

Fructe şi legume. De care? De ce?

Deşi pare mai uşor să introduci întâi legumele (pentru că altfel, copilul le va accepta mai greu) şi apoi fructele, unii pediatrii recomandă să începi cu fructele şi apoi cu legumele. Nu este nimic greşit în aceste sfaturi, este doar vorba de orientări diferite sau de o diversificare personalizată, în funcție de copil. Nu există avantaje particulare ale uneia sau alteia din aceste orientări, ci doar ideea care le leagă: cu cât este mai mare diversitatea ofertei pe care o faci copilului, cu atât alimentaţia lui îi acoperă mai bine necesităţile nutritive. Ca şi în cazul cerealelor, fructele şi legumele se introduce pe rând, separat,  apoi în piureuri mixte. Aşa poţi să afli ce nu-i prieşte.

Bune pentru că…
Bogate în minerale şi vitamine, fructele şi legumele previn constipaţia bebeluşului şi îi regularizează tranzitul.

7 sfaturi isteţe pentru reuşita diversificării

  • Legumele colorate, cum sunt morcovii, sunt mai dulci decât cele verzi. De aceea, este recomandabil să le introduci pe cele verzi înaintea celor colorate.
  • Sfecla, spanacul, varza şi broccoli conţin nitraţi, greu de digerat pentru sistemul digestiv al bebeluşului. Poate n-ar fi rău să aştepţi să împlinească 9 luni şi apoi să i le oferi.
  • Atenţie la fructele foarte acide!. Aşteaptă ca bebe să facă cel puţin un anişor, ca să I le oferi.
  • Conservele de legume sau din fructe făcute în casă sau vegetalele congelate conţin cu 20% mai puţine vitamine decât cele proaspete. De aceea, ultimele sunt de preferat pentru alimentaţia bebeluşului.
  • Legumele din conservele industriale suferă un tratament termic similar cu acela al pasteurizării, adică  sunt încălzite la temperaturi înalte. Din această cauză, ele pierd cam 40%din vitamine. În plus, ele au un adaos mare de sare, nerecomandat copiilor şi, mai ales, bebeluşilor. Iată de ce este de preferat să apelezi iarna la legume şi fructe congelate şi nu la conserve.
  • Chiar dacă adulţilor li se pare că puţin zahăr sau puţină sare înseamnă un gust mai bun al mâncării, când este vorba de copii, nu adaugi nici sare, nici zahăr în legumele şi fructele lor. Nu nunai că este foarte rău pentru organism un astfel de adaos, dar îi împiedici să descopere adevărata savoare a alimentelor.
  • Sucurile de fructe ar trebui introduse după o lună, după ce l-ai familiarizat pe copil cu fructele ca atare. Nu uita că sucul conţine zahăr, chiar dacă este natural, şi nu trebuie să înlocuiască laptele. Se recomandă nu mai mult de 250 ml (o ceaşcă) pe zi, diluat  până când copilul împlineşte un an.

 

About Mariana Robescu

Este food-editor la revista Pap tot. Este pasionată de gătit, inventează tot timpul noi mâncăruri și, cel mai important lucru, oferă din creațiile ei culinare tuturor celor din jur. Iubește ceea ce face și asta se vede în fiecare clipă.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.