Home / Bebelus / Alimentatie / Adevărat și fals despre ce-i pui în farfurie!

Adevărat și fals despre ce-i pui în farfurie!

Cine spune că este uşor să hrăneşti un copil mic, nu ştie ce spune. Iată câteva lucruri care întăresc această afirmaţie şi care te ajută să depăşeşti dificultăţile şi, mai les, să le înţelegi.

Copiii între 1-3 ani trec printr-o perioadă de respingere a anumitor alimente. ADEVĂRAT!

De la 1 an şi jumătate se întâmplă frecvent ca micuţii să devină mofturoşi la masă. Chiar şi cei mai mâncăcioşi. De ce? Trec printr-o perioadă de opoziţie în care îşi afirmă personalitatea. Ei sunt diferiţi de părinţi, au propriile gusturi. Această etapă este normală, iar insistenţele părinţilor nu fac decât să agraveze lucrurile. Unii specialişti sunt de părere că micuţii sunt atraşi de alimentele de care au nevoie. De exemplu, le plac făinoasele pentru că ele corespund nevoilor lor energetice în continuă creştere. Dar nu pot rămâne doar la aceste preferinţe, pentru că paleta lor alimentară trebuie să fie mult mai largă. Ce-i de făcut? Încercaţi o atitudine relaxată, în care adulţii mănâncă ciorba refuzată de copil şi comentează cât de bună este.  După un timp cel mic va cere şi el ciorba lui tati.

Un copil poate să mănânce bomboane din când în când. ADEVĂRAT!

Da, cu condiţia să fie moi, masticabile, pentru ca cei mai mici să nu se înece cu ele. Mâncarea trebuie asociată cu plăcerea. Nu condamnaţi anumite alimente. Chiar dacă copilul este grăsuţ, este inutil să interzici anumite alimente care-i fac plăcere. Şi mai ales, evită să-i spui că e gras. Asta poate duce la tulburări de comportament alimentar. Mai degrabă, dă-i permisiunea din când în când, să mănânce câte o bombonică, mai ales la ocazii speciale.

Există un meniu orientativ pentru fiecare vârstă. ADEVĂRAT!

Da, pentru fiecare vârstă există un meniu-cadru. În niciun caz nu trebuie să forţezi copilul să mănânce. Copiii, ca şi adulţii, au un apetit care variază. Anumiţi copii, sunt chiar nişte mici devoratori. Curba indicelui corporal este cel mai bun indicator, mai ales dacă ai impresia că puiul tău nu mănâncă destul.

Meniu orientativ 1-2 ani

  • Mic-dejun: 240 ml de lapte cu cereale sau cu o tartină cu unt.
  • Ora 10.00: un suc de fructe sau un fruct (sau fructe uscate).
  • Prânz : Paste sau legume, cu 30-50 g de carne sau peşte. O altă variantă poate fi oul cu brânză. La desert: un produs lactat dulce sau  fructe proaspete.
  • Gustare: 280 ml de lapte + pâine sau biscuit.   Cină: Ciorbiţă (supă) sau paste cu legume.
    Desert: un iaurt cu fructe,Meniu orientativ 2-3 ani
  • Mic dejun: 200 ml lapte de creştere, 30 g de pâine sau 20 g de cereale sau  2 biscuiţi, 5 g de unt (cât o nucă), 20 g de dulceaţă (o linguriţă)
  • Prânz:  50 g de carne sau de peşte sau un ou, 200 g de legume, pâine
  • Gustare: 1 fruct, 30 g de pâine sau 2 biscuiţi sau o prăjiturică de casă
  • Cină: 200 g de cartofi în salată (2 cartofi mijlocii) sau  4 linguri de paste sau orez, 25 g de brânză telemea sau caş sau un iaurt. În încheiere, 1 fruct.
  • Gustarea este obligatorie. ADEVĂRAT!Gustarea de la ora 5 îi permite copilului să-şi reîmprospăteze forţele, după o zi în care a depus efort intens. Ea ar trebui să reprezinte cam 15 % din aportul nutriţional cotidian. Gustarea este însă şi un prilej de discuţie, de interacţiune, de comunicare cu familia şi prietenii. Multe mame dau o gustare prea consistentă copiilor, că le taie pofta de mancare înainte de cină. Ideală este gustarea formată dintr-un sandvici mic sau o prăjitură de casă, alături de un pahar de lapte sau de suc proaspăt de fructe. Sunt de evitat prăjiturile de cofetărie.
     

    Un copil de 2 ani poate mânca la fel ca toată familia. ADEVĂRAT!

    Da. Un copil de 2 ani este capabil să mănânce de toate. Cu toate acestea, fii atentă la diferenţe:

  • Ritmul de masă: copiii nu au răbdare. Nu le impuneţi mese prea lungi.
  • Adulţii mănâncă uneori prea multă carne. Şi copiii au această tendinţă de a mânca prea multe proteine animale. 50 g de carne sau de peşte pe zi sau un ou sunt suficiente.
  • Copiii depun mult efort fizic, de aceea preferă alimentele bogate în amidon (cartofii, pastele). Specialiştii în nutriţie nu au nimic împotrivă să fie oferite celor mici zilnic.
  • Ţineţi cont de ceea ce au mâncat copiii la şcoală sau la grădiniţă, ca să evitaţi dezechilibrele sau monotonia.
  • Copiii de 2 ani pot mânca de toate, dar evitaţi alimentele dificil de conservat (cum sunt fructele de mare), prea grase (mezelurile), alergizante sau periculoase (alunele, afumăturile, ciupercile de pădure).

About Mariana Robescu

Este food-editor la revista Pap tot. Este pasionată de gătit, inventează tot timpul noi mâncăruri și, cel mai important lucru, oferă din creațiile ei culinare tuturor celor din jur. Iubește ceea ce face și asta se vede în fiecare clipă.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.