Home / Copil / Alimentatie / Vitaminele verii- atuurile din farfuria lui bebe

Vitaminele verii- atuurile din farfuria lui bebe

shutterstock_123724780

Ce sunt vitaminele?

Medicii și specialiștii spun în fiecare zi cât de importante sunt vitaminele pentru sănătate puiului tău. Dar ce sunt ele și de ce au un rol atât de important?

Există 13 vitamine. 4 dintre ele sunt liposolubile (A, E, D, K), adică sunt transportate de grăsimi, cu excepția vitamine K, prezentă în vegetale. Celelalte, B1, B2, B3, B5, B6, B8, B9, B12 și C sunt vitamine hidrosolubile prezente în alimente care conțin apă (legume, cereale, carne, ouă, legume uscate, pește). Vitaminele sunt molecule organice necesare metabolismului. Corpul nostru nu este capabil să le sintetizeze, de aceea este necesar să fie aduse de alimente.

Cât de necesare îi sunt copilului?

Da, copiilor le sunt necesare toate cele 13 vitamine. Ele sunt cruciale pentru dezvoltarea armonioasă. Vitamina A este indispensabilă pentru vedere și piele. Vitaminele B contribuie, între altele, la dezvoltarea sistemului nervos, la fabricarea globuleleor roșii și la producția de energie. Vitamina C întărește apărarea imunitară, permite asimilarea fierului și dă tonus organismului. În sfârșit, vitamina A protejează creierul, înfrumusețează pielea și regenerează vitamina C. Toate aceste vitamine se găsesc în laptele matern sau în cel formulă și, mai târziu, în farfuria copilului.

Ce rol au K și D?

  • Vitamina K joacă un rol esențial în coagularea sângelui. La naștere, toți bebelușii primesc o doză, pentru că în cantități insuficiente, poate provoca, în cazuri rare, hemoragii.
  • Vitamina D, care ajută oasele să absoarbă calciul și să se fortifieze, își are sursa în razele de soare și este puțin prezentă în laptele matern, în laptele formulă și în alte alimente.

Suplimentele naturale sunt utile?

În privința suplimentelor, ele nu sunt necesare pentru bebeluși, atât timp cât au o alimentație variată. Un aport suplimentar de vitamine, în afară de K și D, doar medicul poate recomanda pentru copiii vegetarieni, cei bolnavi, alergici sau cu alte afecțiuni, cărora li se fac cure cu suplimente nutritive.

Ce consecințe au carențele și supradozarea?

Din fericire, carențele vitaminice sunt rare acum, dar asta nu trebuie să ne facă să privim cu ușurință problema. Rahitismul, de exemplu, provine din lipsa vitaminei D și afectează tot scheletul osos. Nici supradozarea cu vitamine nu este lipsită de consecințe: un aport de vitamine liposolubile, în majoritatea cazurilor fiind vorba de A și D, provoacă o stare toxică întregului organism. De aceea, nu-i da suplimente copilului, fără sfatul medicului pediatru!

Cum păstrezi vitaminele alimentelor

  • După ce le-ai cumpărat, fructele și legumele trebuie consumate rapid. Vegetalele își pierd foarte repede vitaminele: conținutul în vitaminele B și C, de exemplu, se degradează într-o singură zi, între 40 și 90 %.
  • Mizează și pe fructele și legumele înghețate! Ele conțin mai multe vitamine decât un produs proaspăt ținut mai multe zile la frigider. Și încă un plus: ele fierb mai repede și, de aceea, nu pierd la gătit atât de multe vitamine ca legumele și fructele proaspete. Nu uita și faptul că toate vegetalele sunt afectate de lumină, apă și aer, care le diminuează din conținutul de vitamine. Deci, nu face stocuri de legume și de fructe proaspete pentru un timp prea îndelungat și folosește pentru păstrarea lor, ambalaje opace.
  • Sucul de portocale conține vitaminele C și B9. Pentru copiii mai mari, dacă nu mănâncă suficiente fructe și legume, pot primi sucuri proaspete. Acestea conțin o mare parte din elementele nutritive ale fructului.
  • Fierberea, cu excepția fierberii la abur, distruge o mare parte din vitamine, mai ales C și B9. Dacă nu ai un aparat de fierbere la abur, ai totuși posibilitatea să le fierbi al dente.
  • Folosește legumele și fructele de sezon. În sezonul lor de apariție, au cea mai mare concentrație de vitamine. Iată de exemplu, vara, trebuie să te bazezi pe ceea ce-ți oferă piețele autohtone. Bogăția de vegetale te ajută să diversifici alimentația bebelușului în modul cel mai plăcut și mai variat.

 

About Isabela Mihalcea

Este redactor de sănătate al revistei Pap tot. Știe tot ce este nou în domeniul sănătății și dorește să transmită cât mai mult din aceste noutăți cititoarelor. Este mămica unui năzdrăvan de șase ani și foarte implicată în educația lui.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*