Home / Copil / Super-legumele și densitatea nutrițională

Super-legumele și densitatea nutrițională

shutterstock_58968046

În ultimii ani specialiștii nutriționiști și pediatri vorbesc tot mai mult de importanța densității nutriționale ale alimentelor pe care le oferim copiilor noștri.  Practic, vom face un inventar al tuturor acelor legume care au calități nutriționale de excepție și care au un un rol esențial în creșterea copiilor noștri. 

Pe când eram copii, meniul nostru era mult mai simplu, mai curat și mai sănătos, dulciurile erau o raritate, iar în farfuria noastră găseai mullte legume și fructe. Acum, ele nu au nici gustul și nici valoarea nutrițională a legumelor de acum 20 de ani și conțin cu 30 %- 40% mai puține substanțe nutriționale decât cele pe care le avea bunica în grădină.

Ce măsoară densitatea nutrițională

Așa a apărut un nou concept în alimentație, numit densitate nutrițională. Acesta măsoară conținutul de substanțe nutriționale ale unui aliment în raport cu numărul de calorii. Copiii noștri, care sunt în plină creștere, au nevoie în meniul lor de alimente care au o densitate nutrițională cât mai mare. Recentul ghid ANDI (Aggregate Nutrient Density Index) propulsează în topul celor mai hrănitoare alimente 9 legume cu proprietăți nutritive excepționale:  spanacul, varza de Bruxelles, ridichea, fasolea albă, morcovii, broccoli, ardeiul gras, dovleacul, roșiile .

Spanacul – bogat în fier

Mâncarea favorită a lui Popeye Marinarul poate face parte din meniul lui bebe începând cu vârsta de 8 luni, însă în privința lui trebuie să punctăm câteva lucruri. Conținutul lui ridicat de fier este un mit. În schimb spanacul conține trei antioxidanți puternici: acidul ferulic, betaina și luteina care au un rol esențial în dezvoltarea sistemului digestiv și a imunității.

Varza de Bruxelles – sursă de fibre

Fie că ne place sau nu, această varză în miniatură are un conţinut ridicat de fibre, care ajută la funcţionarea corectă a intestinelor şi alimentează bacteriile binefăcătoare din intestine. Este de asemenea o sursă excelentă de acid folic şi fier, precum şi de betacaroten, luteina şi zeaxantina, substanțe benefice sistemului imunitar.

Ridichea roșie – remineralizantă

Bogată în vitamin C, acid folic, potasiu, fibre și vitamin B6, ridichea roșie este considerat un excelent detoxifiant și imunostimulator în perioada primăverii.  Această legumî conține și foarte mulți antioxidanți și este ideală de consumat dacă te confrunți cu astenia de primavară, având în vedere toate mineralele pe care le conține: magneziu, cupru, zilnic, fier, calciu.

Fasolea albă – o bombă nutrițională

Acest modest aliment este de fapt o sursă excelentă de fibre, de calciu și de carbohidrați sănătoși. De asemenea, ea furnizează o bună parte din complexul de vitamine B, magneziu, potasiu și fibre. Aceste atuuri o recomandă pentru meniul celor mici, mai ales că le furnizează calciu pentru oase sănătoase, fibre pentru tranzitul intestinal și glucide lente pentru performanța intelectuală.

Morcovii – protejează dinții

După cartofi, acestea sunt cele mai populare legume din lume datorită gustului lor dulceag și ușor aceptat de cei mici. Cei mai importanți nutrienți pentru cei mici sunt vitamina A (sau betacaroten), esențială pentru sănătatea pielii și a ochilor, și de fibre care au rolul lor în digestive. De asemenea. morcovii curață dantura dupa fiecare masă, acționând ca un abraziv natural care elimină eficient resturile alimentare și placa bacteriană.

Broccoli – vedeta sănătății

Devenită o vedetă a alimentație sănătoase, broccoli este pe drept un cuvât o super-legumă pentru cei mici. Ea asigură buna funcționare a sistemului nervos deoarece conține un procent semnificativ de potasiu, mineral care menține sănătatea sistemului nervos, asigură functionarea optimă a creierului și favorizează dezvoltarea masei musculare.

Ardeiul gras – simulează imunitatea

Considerat una dintre cele mai importante surse de vitamina C, dar și de antioxidanţi şi fitonutrienţi precum: luteină, quercitină, betacaroten, zeaxantină, acid ferulic. Această multitudine de micronutrienți stimulează sistemul imunitar și reînnoirea celulară și joacă un rol importan în menținerea sănătății pielii și a părului.

Dovleacul – protejează de infecții

Betacarotenul și beta-criptoxantina, principalii carotenoizi care se găsesc în dovleac au rolul de a întări sistemul osos și de a proteja organismal de infecțiile respiratorii. Seminţele de dovleac ajută la eliminarea pariziţilor intestinali, stimulează activitatea rinichilor şi nivelul glicemiei.

Roșiile – sursă de licopen

Roșiile conțin o mulțime de vitamine, cele mai importante fiind vitamina A (pentru ochi), complexul de vitamine B (B1, B2, B5, B6 – care printre altele protejează sistemul nervos, sistemul osos și stimulează metabolismul), vitamina C (care are efecte imunostimulatoare) și vitamina E (responsabilă cu sănătatea pielii). Cel mai important nutrient rămâne însă licopenul, un antioxidant  care protejează celulele și organele de stres, poluare, factori infecțioși și orice poate afecta sănătătea organismului.

 

About Isabela Mihalcea

Este redactor de sănătate al revistei Pap tot. Știe tot ce este nou în domeniul sănătății și dorește să transmită cât mai mult din aceste noutăți cititoarelor. Este mămica unui năzdrăvan de șase ani și foarte implicată în educația lui.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*