Home / Copil / SOS! Copilul meu este obez!

SOS! Copilul meu este obez!

obezitate copii

Nu este deloc ușor să recunoști că ai un copil obez și că trebuie să iei urgent măsuri pentru sănătatea lui! Privirile prietenilor, răutățile pe care le suportă la școală și kilogramele mult peste medie te pun în fața unei realități greu de acceptat: ai un copil obez! Ce-i de făcut?

Ultimele cifre ale OMS (Organizația mondială a sănătății) arată că aproape 40% dintre copiii din România au probleme cu greutate și afecțiuni cauzate de obezitate. Sedentaritatea, mâncatul la fast-food  și modelul unor părinți care au o alimentație sănătoasă sunt cele mai frecvente cauze ale obezității infantile. Copilul tău are o greutate mult peste cea normală și nu ai reușit să-l motivezi să slăbească? Chiar dacă pare greu de crezut, soluțiile sunt la îndemâna ta și ca să le pui în aplicare trebuie să schimbi stilul de viață al întregii familii. Adună-i pe toți membrii familiei și hotărâți de când și ce schimbări veți face în viața voastră.  Dacă toată familia va mânca sănătos și va face mișcare, atunci copilul tău va avea cea mai puternică motivație să ajungă la o greutate normală. Iată de ce reguli e bine să țineți cont și cum ar trebui să arate meniul zilnic:

Cele 7 reguli sănătoase:

Elimină din meniul zilnic tot ce înseamnă alimente procesate și rafinate și optează pentru mâncăruri pregătite în casă.

Privilegiază legumele și fructele de sezon, cărnurile albe slabe ca peștele oceanic, puiul și curcanul, precum și cerealele, pastele și pâinea integrală.

Ferește-te de dietele sau meniurile restrictive. Orice interdicție va crea frustrări și-l va determina pe cel mic să mănânce pe ascuns.

Faceți zilnic cel puțin 30 de minute de mișcare (plimbare în pas alert, mers cu bicicleta, cu rolele etc).

Lasă-l o dată pe săptămână să mănânce alimente ”interzise”, dar cu măsură (o prăjitură, o porție mică de cartofi prăjiți, o înghețată). Această pauză în dieta zilnică îl va împiedica să se simtă frustrat.

Timp de 3 luni, pune-l să-și scrie într-un caiet tot ce mănâncă zilnic. Așa va învăța să-și controleze dieta.

Oferă-i o recompensă sănătoasă la fiecare 5 kg date jos! Se va simți valorizat și motivat să continue.

Micul-dejun obligatoriu

Potrivit unui studiu al cercetătorilor britanici, un copil care mănâncă un mic dejun sănătos, are un IQ mai mare și rezultate școlare mult mai bune decât cei care nu mănâncă această masă. Așa că, în fiecare dimineață pregătiți împreună această masă care trebuie să reprezinte 30%  din caloriile pe care le consumă copilul tău zilnic. Această masă ar trebui să fie o combinație de carbohidrați (din pâine sau cereale integrale), proteine (din iaurt sau carne de pui, curcan la grătar) și vitamine și minerale (din fructe sau legume).  Cerealele integrale au un conținut ridicat de fibre, de aceea dau mai repede senzația de sațietate și împiedică depunerea grăsimilor ”rele” în țesutul adipos.

Prânzul cu farfuria veselă

Celebrul medic nutriționist britanic Patrick Holford le propune mamelor să le ofere copiilor o farfurie veselă, adică o farfurie care să arate astfel:  prima jumătate umplută cu legume, un sfert cu proteine (pește, pui , curcan,  brânză cu un procent mic de grăsime, ou) și un sfert cu carbohidrați (pâine integrală, paste integrale, orez Basmatti). Fiecare dintre alimentele furnizează substanțe nutritive de bună calitate și esențiale pentru dezvoltarea copilului tău, pregum grăsimi de tipul Omega 3 și 6, proteine, zaharuri lente, vitamine și minerale.

La cină, păcălește-i stomacul

Seara, organismul copilului tău nu mai are nevoie de alimente consistente care să-i dea energie, ci doar de ceva care să-i păcălească foamea și să-i dea senzația de sațietate până dimineață. Așa că ideal este să-i oferi o friptură de carne slabă sau pește (200 g) acompaniată de o garnitură de legume pregătite pe aburi sau sotate(spanac, dovlecei, fasole verde, ștevie ) sau o salată de curdități (roșii cu catrsvaeți, salată verde, varză albă sau roșie, rădăcinoase).  Carnea este un aliment greu de digerat, ce-i va ține stomacul “ocupat” întrega seara și-l va împiedica pe cel mic să mai ronțăie și altceva.

Alege gustările sănătoase

Pentru ca fiul sau fiica ta să reziste până la masa următoare, este bine să-i dai zilnic două gustări sănătoase. Acestea pot fi fructe (de sezon în special), un iaurt obișnuit, semințe crude de dovleac, biscuiți de ovăz pregătiți în casă.

Oferă-i cât mai multe lactate

Conform ultimelor studii un meniu bogat în lactate îl ajută pe cel mic să ajungă mai repede la greutatea normală. Bogate în proteine, calciu, vitamine și probiotice, lactatele precum iaurtul, chefirul, urda și telemeaua slabă declanșează mai repede senzația de sațietate și cresc activitatea metabolică în organism.

OBLIGATORIU

Dr. Anamaria Iulian, medic nutriționist și specialist în nutriție comportamentală a evidențiat cele mai grave erori pe care le comit părinții în privința alimentației copiilor și cele mai nocive alimente care au drept consecință obezitatea:

dr Anamaria Iulian, medic nutritionist

Cele mai nocive alimente pentru copii

1. Produsele de patiserie – combinața de glucide rapide și grăsimi, unele „trans”, este  dovedit cancerigenă.

2.Produsele  fast-food –  sunt hipercalorice și au o valoare nutrițională scăzută.

3.Dulciurile rafinate – reprezintă glucide rapide, hipercalorice, care modifică gustul copilului și favorizează obezitatea infantilă,dezvoltând preferințe pentru alimentele cu o înaltă rafinare industrială.

4.Băuturile carbogazoase – au  valoare nutrțională 0, sunt hipercalorice și”hoți de calciu” și dau dependență.

5.Mezelurile – reprezintă combinații de grăsimi, glucide și proteine cu  valoare nuțritională scăzută care favorizează apariția obezității și a bolilor cardiovasculare.

Caseta 2

Cele mai frecvente greșeli comise de părinți

1.Credința că au un copil „care nu mănâncă”, motiv pentru care insistă asupra mâncării. Copilul înțelege astfel că refuzul mâncării este o modalitate foarte bună de a atrage atenția.

2. Dulciuri oferite frecvent ca recompensă pentru copilul „cuminte”.

3. Absența micului dejun sau înlocuirea lui cu cerealele dulci, cu diverse arome,mult prea bogate în zahăr.

4. Absența meselor frecvente în familie, mese în cadrul cărora, comportamentul alimentar corect al părintelui să fie un exemplu pentru copil.

5. Oferirea banilor de buzunar copiilor pentru a-și cumpara singuri prânzul sau gustările.

About Isabela Mihalcea

Este redactor de sănătate al revistei Pap tot. Știe tot ce este nou în domeniul sănătății și dorește să transmită cât mai mult din aceste noutăți cititoarelor. Este mămica unui năzdrăvan de șase ani și foarte implicată în educația lui.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*