Home / Sarcina luna de luna / Sarcina te îndeamnă să fii activă

Sarcina te îndeamnă să fii activă

 

shutterstock_111847385

Dacă bunica nu făcea efort fizic şi mişcare în perioda de sarcină, pentru că i se recomanda să stea cât mai liniştită, astăzi medicii afirmă că inactivitatea fizică este chiar dăunătoare. Sedentarismul este în sarcină un factor de risc demonstrat ştiinţific. Femeile care nu fac mişcare se expun la modificări ale forţei muscular, scăderea flexibilităţii, agilităţii, modificări nedorite ale posturii, oboseală intensă, kilograme în plus mai ales în ultimul trimestru de sarcină. Iar dacă ne referim la bolile pe care inactivitatea fiyică le poate genra în timpul sarcinii, riscurile sunt şi mai mari.

 Teme-te de sedentarism!

Iată un sfat demn de luat în seamă. Iată de ce trebuie să-l urmezi:

  • Ca să eviţi riscul unui diabet gestaţional, al hipertensiunii, preeclamsiei,durerilor de spate.
  •  Ca să ai o naştere uşoară, fără complicaţii pentru tine şi pentru făt.
  •  Ca să revii uşor la forma dinainte de naştere.

Ce exerciţii sunt permise în sarcină

Dacă sarcina decurge normal, specialiştii recomandă femeilor să practice activităţi fizice cu intensitate moderată, adică acele exerciţii care nu te fac să-ţi pierzi suflul. De ce? Pentru că ele ajută la creşterea rezistenţei la efort, mişcarea favorizează oxigenarea placentei şi împiedică retenţia apei în ţesuturi. Ca tipuri de exerciţii, sunt deosebit de benefice cele cardiorespiratorii, care sunt însoţite şi de un consum caloric important, mersul pe jos în pas alert, bicicleta, înotul, aerobicul special pentru gravide. De asemenea, sunt utile exerciţiile pentru întărirea muşchilor spatelui, abdomenului, planşeului pelvin, feselor, şi braţelor.

Niciodată nu este prea târziu

Bineînţeles, ideal este să fi avut întotdeauna un mod de viaţă activ, care să se păstreze şi în perioada de sarcină. Dar, chiar dacă n-ai trăit aşa, niciodată nu este prea târziu să încerci. Dacă aştepţi un copil, primul pas este să obţii acordul medicului tău. Dacă îl obţii, atunci poţi să-ţi continui activităţile cu care eşti obişnuită, cu condiţia să nu fie periculoase pentru sarcină. În cazul în care abia acum îţi pui problema să trăieşti sănătos şi să renunţă al sedentarism, ia-o încet: mai întâi, mersul pe jos, plimbări în aer liber, urcatul câtorva scări pe jos, exerciţii de voie cu o bicicletă medicală. Poi măreşti ritmul şi treptat vei vedea că poţi face din ce în ce mai multă mişcare.

Efectele imediate ale mişcării

Desigur, ca orice activitate, efectele mişcării sunt atât pe termen scurt, cât şi pe termen lung. Primele sunt extrem de vizibile: este vorba de un plus de energie, îmbunătăţirea formei fizice şi mentale, creşterea rezistenţei la sters şi un somn mai bun. Dar câştigul cel mai mare pare a fi menţinerea greuăţii corporale a viitoarei mame în limitele normalului. În plus, acum se ştie că un mod de viaţă activ din punct de vedere fizic reduce mult riscul de a face o serie de boli frecvente în rândul populaţiei adulte: boli cardiace, dintre care hipertensiunea este cea mai răspândită, diabet, obezitate, anumite forme de cancer, depresie, artroză şi artrită.  

 

 

 

About Viorica Rusu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*