Home / Copil / Alimentatie / Superalimentul din farfuria copiilor

Superalimentul din farfuria copiilor

shutterstock_131489762

Supranumită și ”grâul incașilor”, quinoa nu este o cereală, ea face parte din aceeași familie cu spanacul și sfecla (chenopodiacee). Terenul pe care l-a câștigat în ultimul timp, se datorează marii cantități de proteine de înaltă calitate pe care le conține și a numeroși alți nutrienți. În ultimii ani, specialiștii pun accent pe beneficiile consumului de quinoa: previne carențele alimentare, obezitatea și numeroase afecțiunile cardiovasculare. Aceste efecte benefice sunt legate de sinergia dintre substanțele nutritive pe care le conține: fibre, antioxidanți, vitamine și minerale. Iată însă de ce este important să o incluzi în meniul copilului tău:

Ce conține quinoa

Fibre alimentare = 10 g/ 100 g quinoa fiartă.  O porție de 125 g de quinoa conține la fel de multe fibre ca o felie de pâine integrală sau 125 g orez integral fiert. Tipul de fibre care se găsesc în aceste semințe ameliorează digestia și normalizează nivelul de glucoză în sânge.

Proteine = 8 g / 100 g quinoa fiartă. Quinoa are un conținut de 15% proteine, esențiale pentru formarea țesuturilor (mușchi, piele, oase), a enzimelor digestive și a hormonilor. Cercetătorii au remarcat că structura proteinelor din quinoa este asemănătoare cu a celei din laptele pudră de vacă. Asta nu înseamnă că ea poate înlocui laptele, ci că proteinele pe care le conține au o mare valoare nutrițională.

Aminoacizi. Necesari în procesul de formare al neurotransmițătorilor și în sinteza substanțelor esențiale din organism, aminoacizii reprezintă un atuu important al acestor semințe. Printre ei se distinge lizina, necesară pentru creșterea și dezvoltarea oaselor la copii, la absorbția calciului și menținerea masei musculare.

Fier = 1,85  mg/ 100 g quinoa fiartă. Acest ingredient are un conținut bogat de fier non heminic (de origine vegetală). Acest mineral este esențial pentru transportul oxigenului în sânger și formarea globulelor roșii. Deorece provine dintr-un ingredient vegetal, fierul din quinoa este absorbit într-o cantitate mai mică de organism, de aceea este bine să consumi alături și o sursă de vitamina C (ardei gras, kiwi, căpșune, varză- crude, nu fierte).

6 reguli de aur pentru pregătire

– Cât este crudă, quinoa este învăluită într-o substanță numită saponină și la fierbere produce o spumă care dă mâncării un gust amar. De aceea, e mai bine să pui quinoa într-o sită și o speli sub jet de apă rece sau călduță timp de 5 minute.

– Dosajul perfect este să fierbi o parte de quinoa cu două părți de apă. E bine să pui quinoa la fiert de la bun început cu apa rece și să o lași pe foc mediu aproximativ 15 minute.

– Nu o prepara ca pe orez, adică să o adaugi în apă clocotită, deoarece se va transforma într-un piure nu foarte gustos. Poți s-o pregătești și cu supă de legume sau de carne.

– După ce quinoa a fiert, nu o acoperi cu un capac deoarece devine lipicioasă și moale. Las-o descoperită până se răcește și astfel bobul rămâne ferm, iar textura este aerată.

– Deoarece nu conține gluten, quinoa este indicată copiilor care suferă de celiachie și care au nevoie de o dietă în care sunt excluse aproape toate cerealele. Quinoa și făina de quinoa pot înlocui cu succes grâul, secara și ovăzul.

– I-o poți oferi celui mic de la vârsta de 8 luni, amestecată cu legume sau cu carne, în piure sau în supă.

Idei de pregătire:

  • Ca și orezul: cu morcovi, dovlecei, carne de pui sau de curcan, puțin ulei de măsline și ierburi aromatice.
  • În supe și ciorbe, în loc de orez.
  • În umpluturile pentru ardei umpluți.
  • Preparat ca o salată, cu castraveți, ardei gras, puțină brânză rasă, ulei de măsline și puțină zeamă de lămâie.

Quinoa este bună …

… pentru femeile însărcinate și cele care alăptează, deoarece ele au nevoie de un aport ridicat de proteine, vitamine și minerale, dar și de fibre alimentare.

... pentru nou – născuți, deoarece conține aminoacizi și lecitină.

… pentru cei care suferă de intoleranță la gluten.

… pentru copiii care fac sport de performanță, deoarece are un conținut ridicat de glucide complexe.

 

 

 

 

 

 

About Isabela Mihalcea

Este redactor de sănătate al revistei Pap tot. Știe tot ce este nou în domeniul sănătății și dorește să transmită cât mai mult din aceste noutăți cititoarelor. Este mămica unui năzdrăvan de șase ani și foarte implicată în educația lui.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*