Home / Bebelus / Alimentatie / Programul alimentar după prima aniversare

Programul alimentar după prima aniversare

În primii ani de viață, una dintre cele mai mari bucurii ale mamelor este ca bebe să mănânce tot din farfurie.  Dacă mai cere încă o porție , fericirea este cu atât mai mare. Și de aici până la obezitate pașii sunt mici, dar siguri. Tocmai de aceea, ar trebui să-l obișnuiești cu un program alimentar adaptat vârstei lui și cu alimente care să-i furnizeze nutrienții de care are nevoie.

Pregătește-i cantități mici

De la vârsta de 12 luni, cei mici stau la masă cu toată familia, de aceea  cantitățile de mâncare pe care le oferim sunt foarte importante. Un copil de un an nu trebuie să mănânce la fel de mult ca unul de 7 ani sau ca un adult. Ține minte că stomacul lui este la fel de mare ca pumnul lui stâng! La această vârstă sunt suficiente 30 g de carne (3 linguri), iar la 7 ani cantitatea nu trebuie să depășească 100 g. Ca să-ți fie mai ușor, cumpără-i farfurii speciale pentru vârsta lui și asta te va ajuta să-i dozezi corect mesele.

Adăugă-i în farfurie grăsimi bune

Lipidele sunt indispensabile bunei funcționări a organismului și în special al creierului, acesta ”cheltuind”  în primii 3 ani de viață, peste 70% din cantitatea de grăsimi consumată zilnic. Noi, mamele, însă, ne temem de grăsimi, gândindu-ne că favorizează apariția obezității. Medicii pediatri însă recomandă ca, începând cu 9 luni, să adăugăm în piureul lui bebe o lingură de ulei de măsline sau o linguriță de unt bogat în vitamina A, de preferat la masa de prânz.

Optează doar pentru zaharurile lente

Creierul și mușchii sunt gluco-dependenți, deci nu ar putea funcționa dacă nu le-am furniza zilnic doza necesară de zaharuri. Iar pentru copii, aflați în plină creșterea, necesarul zilnic de glucide este cu atât mai mare și mai important, iar excluderea lor completă din alimentație poate provoca multe carențe și disfuncționalități. Nu poți să-i le interzici, dar trebuie să i le limitezi și să i le oferi în prima parte a zilei. În schimb, poți să-i oferi cereale, pâine, orez, paste integrale, care conțin zaharuri lente și oferă energie pe termen lung.

Nu-l îndopa

”Mănâncă tot din farfurie!” este motto-ul  fiecărei mame și bunici. Însă din momentul în care îl forțezi pe cel mic să mănânce , îi perturbi  apetitul și îl împingi să consume fără să-i fie cu adevărat foame.  Dacă nu a mâncat la masă, nu-i oferi apoi dulciuri sau tot felul de gustări, doar ca să aibă ceva în burtică. Aceste bune inteții sunt cel mai sigur drum spre supraponderabilitate. De aceea, e important pentru sănătatea lui să-i lași organismul să recunoască senzația de foame, precum și cea de sațietate.

About Isabela Mihalcea

Este redactor de sănătate al revistei Pap tot. Știe tot ce este nou în domeniul sănătății și dorește să transmită cât mai mult din aceste noutăți cititoarelor. Este mămica unui năzdrăvan de șase ani și foarte implicată în educația lui.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*