Home / Copil / Prof. dr. Nicolae Hîncu: „Trebuie să respecți regula celor 3 S: simplu, sigur, sănătos”

Prof. dr. Nicolae Hîncu: „Trebuie să respecți regula celor 3 S: simplu, sigur, sănătos”

Este renumit pentru lupta constantă pe care o duce împotriva obezității și, nu de puține ori, în interviurile acordate în presă a vorbit despre efectele dezastruoase pe care le au obiceiurile nesănătoase ale românilor asupra sănătății copiilor. Vorbim desigur despre prof. dr. Nicolae Hâncu, președintele Federației Române de Diabet, un reputat specialist în nutriție și boli metabolice. Și pentru că știm că multe mămici trăiesc ”marea dilemă a diversificării”, am discutat pe larg cu domnul prof. Hâncu și am aflat câteva principii simple care te vor ajuta să treci senină peste această etapă din viața copilului tău.

În primii paşi ai diversificării alimentaţiei, părerile medicilor sunt controversate: unii recomandă piurerurile de legume, alţii cele de fructe, iar unii fructele. Dv., ca medic cu o largă experienţă în boli de nutriţie, ce recomandaţi?

Piureurile de fructe sau de legume sunt în egală măsură binevenite: cele de fructe sunt bogate în vitamina C, legumele prin fierbere pierd o parte din această vitamină, dar aduc vitamine hidrosolubile si caroteni (spre exemplu morcovul este recomandat să fie consumat fiert şi nu crud, absorbţia carotenilor fiind mai bună în această formă). Copilul mic trebuie să facă cunoştinţă cu cât mai multe gusturi, cât mai variate. Consumul exclusiv sau majoritar al piureurilor de fructe obişnuieşte copilul cu gustul dulce, ceea ce nu este indicat.

În această perioadă mamele oscilează între piureurile gata preparate din comerţ şi cele făcute în casă! Pe care le recomandaţi?

Alimentaţia copiilor este supusă unor controale de calitate foarte riguroase, deci din punctul de vedere al siguranţei alimentare produsele pentru bebeluşi sunt sigure, iar în spatele reţetelor stau echipe de profesionişti în nutriţie şi industrie alimentară. Dar și costurile sunt pe măsură. Pireurile preparate acasă sunt foarte bune, cu condiţia să respecte regula celor 3S: simplu, sigur, sănătos. Mamele trebuie să fie atente mai ales la siguranţa alimentară: termenul de valabilitate al ingredientelor, igiena vaselor şi a ustensilelor de gătit, modul de preparare, timpul de fierbere etc.

Care sunt substanţele nutritive esenţiale pentru dezvoltarea corectă şi sănătoasă a bebeluşului de până într-un an şi de unde pot fi ele asigurate?

Toate substanţele nutritive sunt importante în această perioadă, atât proteinele, lipidele, glucidele, cât şi vitaminele şi mineralele. Mai ales la copilul mic trebuie acordată o atenţie sporită caloriilor în general, dar şi proteinelor, calciului, fierului şi vitaminelor. Laptele de mamă este hrana ideală a sugarului până la 6 luni, după această vârstă fiind necesară diversificarea, mai ales pentru aportul de fier şi vitamina C. De asemenea, după această vârstă copilul are nevoie şi de un plus de calorii, de cereale integrale şi de grăsimi „sănătoase”. Acestea vor fi raportate la greutate şi la faza de creştere.

Care sunt cele mai frecvente greşeli pe care le fac mamele în această perioadă şi ce consecinţe au aceste erori asupra sănătăţii bebeluşilor?

  1. Una dintre greşelile fcare apare frecvent este aceea de a considera sugarul şi copilul mic un „mini-eu”, adică dacă părinţii mănâncă chiftele, cartofi prăjiţi, cârnaţi sau ciorbă cu afumătură îi dau şi copilului, că „îi e poftă”. Mai ales în această perioadă nutriţia copilului trebuie să respecte principiile Alimentaţiei Sănătoase, pe care eu o recomand tuturor oamenilor, indiferent de vârstă. Obiceiurile alimentare sănătoase se învaţă în familie şi să nu uităm de puterea exemplului.
  2. O altă greşeală este aceea de a renunţa la anumite alimente, pentru că bebeluşul le respinge. Dacă la 6 luni a respins un piure de broccoli, nu înseamnă că la 1 an nu îl va consuma cu plăcere.
  3. Introducerea laptelui de vacă integral prea devreme, din motive economice, este o altă greşeală. Studiile au arătat că nu conţine numărul necesar de calorii şi vitamine, nu are suficient fier şi are prea mult sodiu.
  4. Atenţie la consumul de lichide al micuţilor, deshidratarea apare frecvent la această vârstă, mai ales că sugarul nu ştie să spună ce doreşte.

Din multiplele studii pe care le-aţi realizat există vreo legătură între alergiile şi intoleranţele alimentare şi introducerea prea devreme a anumitor alimente? Care sunt aceste alimente?

La sugar absorbţia nutrienţilor se face prin traversarea celulelor care formează membrana intestinală, dar şi prin spaţiile dintre aceste celule (procesul se numeşte pinocitoză), motiv pentru care molecule de dimensiuni mai mari, cu potenţial alergen, pot să intre în circulaţia copilului, determinând reacţii alergice. Din acest motiv nu se recomandă introducerea în alimentaţie a fructelor cu achene (căpşuni) şi a albuşului de ou sub vârsta de 1 an, a glutenului din cereale înainte de 6 luni, a proteinelor din laptele de vacă (care se găsesc şi în iaurt şi brânză) sub 7-8 luni.

De multe ori, prin trecerea de la laptele formulă la o alimentaţie solidă, mamele au tendinţa de a neglija aportul de lapte în alimentaţia copilului. Care sunt consecinţele asupra sanataţii celui mic?

Laptele este un aliment esenţial pentru copil, fiind o importantă sursă de calorii, calciu şi lichide, uşor absorbabile şi biodisponibile, deci renunţarea la el este o greşeală. Se restrânge treptat numărul de mese formate din lapte, acest aliment fiind vital în alimentaţia copilului până la 2 ani. Laptele şi lactatele rămân alimente importante şi pentru şcolari, adolescenţi, adulţi şi vârstnici.

De mult timp se spune că legumele şi alimentele din supermaketuri sunt pline de E-uri şi conservanţi. De ce criterii ar trebui să ţină cont părinţii, acum iarna, pentru a alege o hrană cât mai sănătoasă pentru copiii lor?

Recomand părinţilor fructele disponibile în supermarketuri în timpul iernii. Vitamina C se găseşte doar în fructele şi vegetalele proaspete, în nici un caz în compoturi sau murături. O soluţie ar fi conservarea prin îngheţare a fructelor diponibile în timpul verii (fructe de pădure spre exemplu) şi consumul lor iarna.

De obicei românii sunt foarte conservatori în ceea ce priveşte mâncarea. Care sunt aceste obiceiuri şi ce schimbări ar trebui să facă o mamă în meniul zilnic al copilului?

Văd cu plăcere că pe zi ce trece, în interviurilor realizate pe stradă din cadrul emisiunilor pe care le realizez săptămânal, că educaţia nutriţională a românilor devine tot mai corectă. În acest scop am publicat împreună cu colegele mele Dr. Cristina Niţă şi Dr. Anca Crăciun  „Abecedarul de Nutriţie”, pentru a învăţa cât mai mulţi români să devină propriii lor nutriţionişti. Din păcate, mâncarea tradiţională românească conţine multe grăsimi de origine animale, prăjeli, sosuri. Prin contrast, dieta mediteaneeană, considerată ideală de către nutriţionişti, este bazată pe aport de grăsimi din surse vegetale (ulei de măsline, nuci, alune, seminţe), consum de peşte şi cereale integrale.

Alimentele recomandate copiilor sunt:

– Carne: pui, peşte, curcan (de pe care se ia pielea înainte de gătire), carne roşie degresată (vită, porc), ficat de pui;

– Lactate (cu grăsimi, naturale sau cu fructe): pentru copii lactate integrale, fără iaurt cu fructe din comerţ (are adaos de zahăr), cu atenţie la conţinutul în grăsimi şi conservanţi, amelioratori etc. (spre exemplu brânza topită nu e un aliment sănătos);

– legume (autohtone sau importate): de orice fel, proaspete, eventual fierte „al dente”, fără adaos de sare;

– pâine (integrală, cu seminţe, simplă): integrală, pentru un plus de vitamine, minerale şi fibre alimentare; pâinea albă aduce calorii „goale” (fără vitamine, minerale);

– cereale (cu ciocolată şi alte arome sau integrale): cereale simple, eventual cu fructe uscate sau proaspete, fără zahăr sau ciocolată;

– dulciuri: fructe, îngheţată din suc de fructe, la vârste mai mari ciocolata neagră;

de Isabela Mihalcea

 

About Mariana Robescu

Este food-editor la revista Pap tot. Este pasionată de gătit, inventează tot timpul noi mâncăruri și, cel mai important lucru, oferă din creațiile ei culinare tuturor celor din jur. Iubește ceea ce face și asta se vede în fiecare clipă.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*