Home / Copil / Interviu Dr. Mihaela Oros: Tulburările de somn duc la obezitate!

Interviu Dr. Mihaela Oros: Tulburările de somn duc la obezitate!

 

shutterstock_56188237

Mihaela Oros (3)Dr. Mihaela Oros se numără printre puținii specialiști în somnologie din România, disciplină care identifică și tratează tulburările de somn ale copiilor și afecțiunile pe care le generează.  În acest număr, va răspunde la câteva întrebări frecvente care le frământă pe mămicile aflate la început de drum, dar și pe cele mai experimentate.

Este biberonul un somnifer sau  un calmant pentru bebelușii agitați care plâng sau se trezesc noaptea?

În cazul în care acest comportament devine constant, este bine ca părinții să stabilească împreună cu pediatrul dacă biberonul este necesar în timpul nopții. Dacă nu este necesar, poate fi scos treptat, astfel încât somnul să fie continuu, fără treziri.

Există copiii care dorm mult ziua și mai puțin noaptea. Tocmai de aceea mănâncă mai mult în timpul nopții sau mănâncă insuficient. Cum poate fi rezolvată această problemă?

În acest caz, există probleme manifestate prin mâncat excesiv noaptea. Aceste probleme se întâlnesc adesea în cazul bebelușilor și al copiilor mici. „In exces” poate însemna câteva episoade de mâncat de-a lungul nopții, la bebelușii de câteva luni. Atunci când copiii în vârstă de 5-6 luni beau noaptea mai mult de 200-230 ml, vor primi mai multe fluide decât au nevoie.

Cum pot mamele să regleze acest comportament?

Pentru a scăpa de acest obicei, trebuie să înceapă să reducă gradual numărul și frecvența episoadelor de masă. Această tehnică funcționează mai bine decât dacă încetează brusc hrănirea copilului. În cazul sugarilor care mănâcă la fiecare oră, acest interval trebuie să crească la minimum 2 ore în prima noapte, apoi la 2 ½ ore, în a doua noapte, până va fi eliminat cu totul. Tranziția poate dura 1-2 săptămâni.

Cele 10 REGULI ale somnului bun:

  • Urmați o rutină de somn consecventă. Rezervați-vă, în fiecare seară, 10 – 30 minute pentru a pregăti copiii pentru somn.
  • De la început, încurajați copiii să adoarmă singuri, în patul lor.
  • Nu lăsați copiii să adoarmă în brațe, legănați, hrăniți cu biberonul sau alăptați.
  • Interactionați cu ei la ora de culcare. Pentru cei mai mari, nu lăsați televizorul, computerul sau jocurile video să vă înlocuiască!
  • Nu permiteți copiilor să consume la ora de culcare alimente sau băuturi care conțin cacao sau cafeină. Încercați să nu le administrați la ora de culcare medicamente care conțin stimulente. Este vorba chiar despre medicamente care aparent n-au nicio legătură cu somnul, cum sunt cele pentru tuse și decongestionantele.

Cât de important este somnul în dezvoltarea copiilor?

Somnul este o necesitate fiziologică de bază, la fel de importantă ca și alimentația. Este esențial în dezvoltarea  fizică și mentală a copiilor, pentru că în timpul somnului sunt secretați hormonii de creștere și prolactina, cu rolul de a regla procesele biologice ale organismului. Tot în timpul somnului, crește producția de proteine, fără de care nu e posibilă creșterea și dezvoltarea armonioasă, are loc reglarea temperaturii corporale și întărirea imunității (un copil care nu doarme bine face des diverse infecții).

Cam câte ore pe noapte trebuie să doarmă un copil?

Copiii dorm mai mult decât adulții. Ei au necesități crescute de somn determinate de ritmul intens de dezvoltare și faptului că se află într-o permanentă stare de învățare. Unii copii dorm mai mult sau mai puțin, dar, în general, programul de somn ar trebui să arate cam așa:

Sugari (3-11 luni): 14, până la 15 ore

Copii mici (1-3 ani): 12, până la 14 ore

Preșcolari: 11, până la 13 ore

Școlari: 10, până la 11 ore

Care sunt cele mai frecvente greșeli pe care le fac mămicile când își adorm copiii?

Părinții afirmă adesea că „au încercat tot ce se putea” pentru a rezolva problemele de somn, dar de multe ori efortul depus de ei este de fapt un element de perpetuare a problemei: îi ridică din pat când aceștia plâng, le oferă mâncare, îi leagănă, le spun povești înainte de a-i repune în pat. Sau în alte situații le permit copiilor să adoarmă în fața televizorului.

Când putem vorbi de tulburări de somn?

Calitatea somnului la copii poate fi măsurată în funcție de starea lor de bună dispoziție și de energia pe care o au când se trezesc. Copiii obosiți sunt agitați, hiperactivi, pot avea probleme de dezvoltare sau de comportament.

Alte semne ale tulburârilor de somn?

Iată tabloul celor mai importate: mama are uneori senzația că micuțul nu mai respiră în somn, copilul se trezeste îmbufnat dimineața, adoarme în timpul orelor de la grădiniță sau de la școală, se zvârcolește în tot patul și chiar sforăie.

 Pe termen lung care sunt consecințele acestor tulburări  asupra sănătății lui?

Chiar o pierdere foarte mică, dar acumulată de somn de genul „încă un desen animat sau încă o emisiune la televizor” pot avea efecte semnificative asupra performanțelor de învățare ale copiilor, cât și în reglarea emoțională. Pe termen lung, consecințele sunt: hiperactivitate, dificultăți școlare și de învățare, anxietate crescută, depresie, efecte asupra creșterii, slăbirea sistemului imun, infecții respiratorii frecvente, otite recurente. Legat de alimentație, tulburările de somn duc la obezitate.

 

 

 

 

 

About Isabela Mihalcea

Este redactor de sănătate al revistei Pap tot. Știe tot ce este nou în domeniul sănătății și dorește să transmită cât mai mult din aceste noutăți cititoarelor. Este mămica unui năzdrăvan de șase ani și foarte implicată în educația lui.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*