Home / Bebelus / Interviu dr. Luminița Cobac: ”Absorbția calciului nu este posibilă fără vitamina D”

Interviu dr. Luminița Cobac: ”Absorbția calciului nu este posibilă fără vitamina D”

 


Luminita CobacÎncă din primele luni de viață ale lui bebe, mămicile se întreabă dacă mănâncă suficient, dacă laptele le furnizează suficient calciu, care este doza ideală, lactatele sunt o sursă bună de calciu? Dr. Luminița Cobac, medic primar neonatolog la Clinica Medicover, ne-a explicat care sunt cele mai bune surse de calciu, care este necesarul în funcție de etapa de vârstă și ce alimente sunt un adevărat pericol pentru scheletul osos.

Care este doza zilnică de calciu de care are nevoie un copil între 0 și 6 ani? 

Prematurii au nevoie de 100-160 mg /kg/zi  de compuși de calciu cu înaltă biodisponibilitate, în asociere cu fosfor 60-90 mg/kg/zi și 800-1000 ui vitamina D/zi. Dozele variază în funcție de tipul nutriției: alăptare sau lapte formulă. Pentru bebelușii normoponderali, grupa de vârstă 0-6 luni: 210 mg/zi alimentat la sân, 350 mg/zi la sugarul alimentat artificial (se absoarbe mai puțin decât cel din laptele de mamă); 6-12 luni: 270 mg/zi; 1-3 ani: 500 mg/zi; 4-8 ani: 800 mg/zi.

Care sunt cele mai bune alimente-surse de calciu?

Cele mai bune surse de calciu sunt legumele cu frunze verzi (broccoli, spanac, varză chinezească, creson), peștele gras (sardine, somon), fasolea uscată, mazărea, soia, năutul, migdalele și lactatele  (mozzarella, feta, emmentaler, iaurtul gras simplu, laptele de vacă și de oaie).

 Cu ce alte alimente le putem combina pentru ca doza de calciu să fie bine asimilată ?

Cu alimentele bogate în vitaminele  D și ce C precum căpșunele, cireșele, citricele, coacăzele, kiwi, papaya, ardeiul gras, verdețurile, broccoli, conopida, roșiile și ierburile aromatice. Asocierea cu alimentele bogate în vitamina E, K, în magneziu și cupru stimulează absorbția calciului în organism.

 Ce rol au vitamina D și mișcarea în fixarea calciului în oase? Există surse alimentare de vitamina D?

Absorbția intestinală a calciului  și fixarea calciului în țesutul osos nu este posibilă fără intervenția  vitaminei D, care acționează ca și coenzima în procesul de fosforilare. Efortul fizic crește nivelul de vitamina D, deci absorbția calciului, fără a modifica excreția urinară și prin scaun, în timp ce lipsa de activitate fizică scade nivelul vitaminei D, scade cantitatea de calciu din organism și crește eliminarea calciului prin urină, scaun și transpirație. Sursele alimentare cele mai bogate de vitamina D sunt: ouăle, untul, peștele gras, ficatul, formulele de lapte. Riscul de deficit în vitamina D este crescut la copiii cu alergie la proteinele din lapte de vacă și lactoză sau la vegetarieni.

 Există alimente care afectează sau împiedică fixarea calciului în oase?

Sodiul din sare și proteinele în exces cresc excreția de calciu în urină, iar oxalații din spanac,  fructe de pădure, ciocolată, ceai, cartofi dulci, fosforul din băuturile carbogazoase și alimentele procesate și fibrele insolubile scad absorbția calciului în oase.

 Care sunt consecințele carenței de calciu pe termen lung?

O carență pe termen lung antrenează după ea crampe musculare, oase fragile, cu predispoziție la fracturi, insomnie, rahitism (cu riscul secundar de boli respiratorii), convulsii la nou-născut și sugarul mic,  carii dentare și unghii friabile.  Mai târziu există riscul de  pubertate întârziată și sindrom premenstrual dureros.

Este adevărat că organismul își construiește ”banca” de calciu doar până la 18 ani?

Da. Peste 90% din masa osoasă este produsă până la vârsta de 20 ani, iar jumătate din această masă se dezvoltă începând cu vârsta de 11-15 ani. Restul de 10% se construiește până la, dar nu mai târziu de vârsta de 30 ani.

 

About Isabela Mihalcea

Este redactor de sănătate al revistei Pap tot. Știe tot ce este nou în domeniul sănătății și dorește să transmită cât mai mult din aceste noutăți cititoarelor. Este mămica unui năzdrăvan de șase ani și foarte implicată în educația lui.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*