Home / Copil / Alimentatie / În loc de zahăr, ce pot să folosesc?

În loc de zahăr, ce pot să folosesc?

cu ce inlocuim zaharul

Toți iubim dulciurile, de la cei mici, la cei mari, dar știm că zahărul alb are efecte nedorite asupra sănătății noastre. În special în sezonul rece, dulciurile scadvigilența sistemului imunitar, iar riscurile de îmbolnăvire sunt mult mai mari. Îți recomandăm 3 soluții naturale de înlocuire a clasicului zahăr.

Zahărul? Da, este dulce și plăcut. Tuturor le place, de la mic la mare… Dar se știe și cât de dăunător este pentru sănătate. O.M.S. recomandă ca dulciurile să nu depășească 10% din aportul caloric cotidian al oricărui copil sănătos. Pentru a ține lucrurile sub control, s-au inventat edulcoranții (molecule cu gust dulce, unele de origine natural, altele de sinteză). Oricum ar fi, edulcoranții costă scump și rezolvă doar problema indicelui glicemic. În consecință, nu sunt utili decât diabeticilor. Dar, natura ne oferă și alte soluții. Să le vedem împreună…

Siropul de agave – cel mai natural

Ce este?

Este extras din seva unui cactus și este cunoscut și sub denumirea de „apă de miere“. Conține 90% fructoză și are o textură mai densă, asemănătoare cu mirea de salcâm. Siropul de agave este bogat în vitaminele B, C, D, E și minerale: calciu, fier, fosfor, magneziu, potasiu, seleniu, crom.

Sfatul specialistului

Siropului de agave are un index glicemic scăzut, dar puterea lui de îndulcire este mai mare decât a zahărului. Conține molecule probiotice bune pentru flora intestinală. Din păcate, diabeticii nu-l pot folosi pentru că fructoza în exces suprasolicită pancreasul. Nu se recomandă nici celor cu tendințe de îngrășare pentru că este tot atât de caloric ca și zahărul. Copii pot beneficia de siropul de agave dacă au mai mult de 3 ani și dacă primesc un preparat în care s-a pus foarte puțin.

Cum se folosește

Acest sirop are un gust foarte plăcut. Poate fi adăugat în băuturi și în deserturi ușoare ca orezul cu lapte, clătite, griș cu lapte, budinci.

Siropul de arțar – cel mai aromat

Este obținut din seva arțarului (Acer saccharum). Din toate tipurile de arțar cunoscute, trei sunt utilizate cu precădere pentru extragerea siropului de calitate: arțarul de zahăr, arțarul negru și cel roșu. Pe lângă aroma deosebită și calitățile de îndulcitor natural, siropul de arțar este o sursă excelentă de mangan, zinc și calciu. 13 g de sirop de arțar furnizează 22% din necesarul zilnic de mangan. Ca număr de calorii este similar cu zahărul, doar că e 100% natural.

Cum se folosește

Este delicios, benefic pentru sănătate, dar consumat în limite rezonabile. De regulă, siropul de arțar de culoare mai închisă se utilizează la gătit sau la copt, pentru vafe, madlene, blaturi de tort, mâncare orientală. Siropul de arțar de calitate, cu transluciditate mare, este folosit ca îndulcitor pentru ceai, lapte, cerale la micul-dejun, în salata de fructe, topping de înghețată, topping pentru clătite.

 Mierea- bun imunostimulator

Mierea este de două ori mai dulce față de zahăr, dar este un produs mai sănătos din punct de vedere nutrițional. Ea poate fi  introdusă în alimentația copilului după vârsta de 1 an din cauza riscului apariției botulismului (sporii bacteriei devin inofensivi peste vârsta de 1 an). Este un foarte bun energizant, imunostimulator și stimulator al creșterii (ajută la fixarea calciului și magneziului).

Cum se folosește

E bine să folosești mierea pentru îndulcirea deserturilor preparate la rece (șarlote, creme diplomat, prăjituri cu iaurt). Recomand de asemenea utilizarea mierii la sub 400 C, în caz contrar devine toxică atât pentru copii, cât și pentru adulți.

About Isabela Mihalcea

Este redactor de sănătate al revistei Pap tot. Știe tot ce este nou în domeniul sănătății și dorește să transmită cât mai mult din aceste noutăți cititoarelor. Este mămica unui năzdrăvan de șase ani și foarte implicată în educația lui.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*