Farfuria inteligentă pentru copilul tău - PapTot.ro - Sarcină, naştere, primul an de viaţă, îngrijirea şi educarea copiilor între 0-14 ani, viaţă de familie - Revista PapTot!

Home / Copil / Farfuria inteligentă pentru copilul tău

Farfuria inteligentă pentru copilul tău

shutterstock_99498497

Performanța școlară a copiilor noștri depinde nu numai de capacitățile lor intelectuale, dar și de programul de alimentație și de cel de somn al copiilor noștri. Iată  care sunt grupele de alimente care-i ajută să fie în formă!

De mai mulți ani cercetătorii încearcă să descopere vitaminele, mineralele sau orice alt element nutritiv care stimulează funcțiile cognitive, dar până în acest moment niciun nutrient nu are singur un rol esențial în acest sens. De fapt, putem vorbi de niște carențe în nutrienți care perturbă capacitatea de învățare a copiilor. De aceea e important să le oferim copiilor o farfurie inteligentă.

Copilul tăi mănâncă suficient?

Principala sursă de energie a creierului este glucoza, un tip de zahăr din familia glucidelor. Creierul nu-și face rezerve de glucoză, tocmai de aceea trebuie să i se furnizeze energia prin alimentație. Dacă un copil sare frecvent peste micul-dejun sau peste masa de prânz, creierul lui caută alte căi prin care să obțină glucoza. Se concentrează pe această acțiune și uită de toate celelalte și de aici vine pierderea capacității de concentrare. În același timp creierul transmite stomacului un semnal de alarmă: cel de foame. Această foame afectează atenția și interesul copilului pentru activitățile școlare. Mai multe studii au arătat că acei copii care sar frecvent peste primele mese principale suferă de carențe nutritive și au rezultate școlare foarte slabe.

Cum arată farfuria inteligentă

„Farfuria inteligentă” este alcătuită 4 grupe de alimente care le oferă copiilor toate acele elemente nutritive de care are nevoie pentru a crește și mai ales pentru a învăța. Și pentru că ei au un apetit scăzut, gustările nutritive sunt necesare pentru a le acoperi nevoile. Fiecare din cele patru grupe de alimente furnizează anumite elemente nutritive care au un rol important la nivelul creierului:

Grupul 1: legumele și fructele

Furnizează:

Glucide: În fiecare zi creierul utilizează aproximativ 120 g de glucoză, practic jumătate din glucidele ingerate zilnic sunt utilizate de creier. Fructele dulci îi furnizează organismului zaharuri rapide sub formă de fructoză care cresc nivelul glicemiei și dau organismului energie mai ales dacă sunt consumate în prima parte a zilei.

Antioxidanți: Aceștia permit organismului să se apere de radicalii liberi care distrug celulele creierului.

Grupul 2: cerealele

Furnizează:

Vitamina B1: este esențială în procesul de asimilare a glucozei în creier. Simptomele unei carențe în vitamina B1 se manifestă prin disfuncționalități ale creierului și ale sistemului nervos (slăbiciune generală, iritabilitate, dureri de cap, oboseală și depresie).

Vitamina B2: ca și B1, vitamina B2 joacă un rol important în producerea de energie. Ea contribuie de asemenea la producerea de globule roșii și de hormoni, precum și la repararea țesuturilor.

Glucide complexe:  sunt zaharuri cu absorbție lentă și se regăsesc în paste, orez, pâine  și cereale integrale  și sunt preferabile surselor de zahăr simplu (cu absorbție rapidă) ca dulciurile. De ce? Pentru că zaharurile complexe sunt eliberate progresiv în sânge, furnizând creierului un aport constant de glucide.

Grupul 3: carnea, peștele și ouăle

Furnizează:
Fier: este indispensabil transportului de oxigen și a elementelor nutritive până la creier. O carență în fier sau anemia are drept consecință performanțe școlare scăzute.

Vitamina B12: Această vitamină este esențială în fabricarea ADN-ului și la menținerea sănătății celulelor nervoase. Ea se găsește în produsele de origine animală: carne, pește, ouă, lactate

Acizi grași Omega 3: Se găsesc în special în peștele oceanic și sunt un nutrient esențial pentru dezvoltarea creierului. Creierul copilului crește până la 6 ani, de aceea până atunci trebuie să incluzi peștele de 3 ori pe săptămână în meniu.

Grupul 4: lactatele

Furnizează

Calciu: un mineral care are un rol esențial în dezvoltarea creierului și buna funcționare a sistemului nervos central. În procesul de învățare, organismul „consumă” mult calciu și fosfor pentru a transmite și a asimila noile informații.

Vitamina B1 și B2.

Fiecare din aceste grupe alimentare are un rol esențial în achizițiile și funcțiile cognitive ale organismului în perioada școlară. Dar ce loc și cât de mare trebuie să fie porția în funcție de etapa de vârstă?

 

About Isabela Mihalcea

Este redactor de sănătate al revistei Pap tot. Știe tot ce este nou în domeniul sănătății și dorește să transmită cât mai mult din aceste noutăți cititoarelor. Este mămica unui năzdrăvan de șase ani și foarte implicată în educația lui.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*