Ce gustări îi oferi copilului tău! - PapTot.ro - Sarcină, naştere, primul an de viaţă, îngrijirea şi educarea copiilor între 0-14 ani, viaţă de familie - Revista PapTot!

Home / Copil / Alimentatie / Ce gustări îi oferi copilului tău!

Ce gustări îi oferi copilului tău!

 

shutterstock_187329293

Există mame care consideră gustarea copilului doar o soluție pentru situații neașteptate, când nu ajungi la timp acasă pentru masa propriu-zisă. Și totuși, gustarea este un punct important al programului alimentar zilnic, ea face posibil ca micuții să reziste până la cină, fără să ciugulească orice și oricât.

Încă de la debutul diversificării, alimentația bebelușului trebuie segmentată în patru mese: micul dejun, prânzul, gustarea și cina. Da, gustarea este o masă în sine, nu o opțiune, un moment-cheie al zilei! Copilul are stomacul mic, așa că trebuie să-și fragmenteze cantitatea de mâncare după capacitatea lui. Prin urmare, mănâncă puțin, des și la intervale de timp regulate. Este important de știut că organismul lui depune într-o singură zi eforturi considerabile ca să crească, să învețe o mulțime de lucruri, să se miște. Trei mese pe zi sunt insuficiente ca să-i acopere toate aceste nevoi, iar gustarea nu este altceva decât o doză de energie care să-i ajungă până seara.

„Nu mai mănâncă la masa următoare!“

Aceasta este temerea multor mame. Și din cauza ei, renunță la gustare. Dar, ce obțin? În locul unei mese la o oră convenabilă, distanțată de cină, copilul va ciuguli dezorganizat, tot ce-i cade în mână, dar nu ceea ce îi trebuie cu adevărat: biscuiți, grisine, prăjituri și bomboane. Iar la cină, nu mai gustă nici o fărâmă de mâncare, pentru că se simte sătul. În plus, tot ce ciugulește întâmplător, are un aport caloric mare, dar o valoare nutritivă mică. Așa că soluția corectă este o gustare cu două ore înainte de cină. Pentru copilașii grăsuți este de evitat dubla gustare: o prăjiturică pe drumul de la grădiniță până acasă și una când a ajuns acasă. Dacă mergi cu copilul în parc, după grădiniță, este mai indicat să-i dai gustarea corectă și atât. Și, reține că micuții care au gustarea în program sunt mai supli și mai agili decât cei care sar peste ea, pentru că aportul caloric este mai bine repartizat pe parcursul zilei.

Care este cel mai potrivit moment

Gustarea este un moment de relaxare. Pentru copiii mai mari, este chiar un interval de libertate, între grădiniță și activitățile de seară. Așa că 15 minute afectate acestui mic răsfăț sunt suficiente, de preferat, la masă, fără televizor sau tabletă. Altfel, copilul va fi atras de ceea ce se întâmplă pe ecran și va mânca fie prea mult, fie prea puțin. Creierul său este preocupat de cu totul altceva decât de mâncare și nu mai primește semnalul de sațietate. Dar gustarea este și o perioadă de stat la taclale cu mami, ceea ce răspunde unei nevoi afective tot atât de importante ca și mâncarea. În privința programului, ora 16 este cea mai potrivită, ca să rămână suficint timp până la cină.

Ce este o gustare corectă?

O gustare ca la carte trebuie să conțină 4 elemente: un produs lactat, un fruct, un produs cerealier și o băutură (apă sau lapte de preferat). Dacă unul dintre aceste elemente lipsește, nu e o dramă, important este ca gustarea să fie variată ca gusturi și texturi. Celor foarte mici li se va da lapte să bea. Sau dacă primesc apă, atunci un iaurt va fi mai indicat ca produs lactat sau o brânzică proaspătă de vaci. Este important produsul lactat pentru conținutul de calciu. În privința fructelor, dacă este vorba de un bebe foarte mic, un compot poate fi varianta convenabilă. Dacă a trecut de 6-7 luni, fructele se dau coapte sau în compot(evident, cele permise vârstei). Cei mai mari, trebuie să mănânce un fruct crud, care aduce fibre pentru digestie, vitamine și minerale. Ele pot fi servite ca atare sau în smoothie de casă (pus în blender, cu iaurt sau cu lapte, fără zahăr, căci fructele au zahăr). Produsele cerealiere sunt și ele o opțiune: pâine, biscuiți, cereale, prăjituri de casă foarte puțin îndulcite (plăcintă cu mere, dovleac, brânză dulce). Dacă este vorba de un bebeluș care nu poate mesteca toate acestea, i se pot da biscuți înmuiați în lapte sau un puding de cereale.

Preparatele de case- cea mai bună opțiune

Gustarea poate fi alcătuită în întregime din produse de casă. Nu este complicat să faci o clătită, o brioșă, o budincă sau fursecuri sănătoase. Asta cere, desigur, puțin efort și timp, dar merită! Beneficiile sunt mari. Cei mici nu au nevoie de rețete complicate, ci de ingeniozitatea mamei în a combina ouă, lapte, făină, unt, puțin zahăr sau un îndulcitor natural. Dacă copilul are un an, sistemul lui digestiv este mai matur și lista alimentelor permise crește. Atenție la produsele industriale, atrăgătoare desigur, care însă conțin mulți aditivi evidențiați sau nu pe etichetă.

Idei de gustare

La 12 luni:

  • Brânzică dulce de vaci cu biscuit ras + compot de mere. Variante: o felie de pâine cu cremă de brânză proaspătă/½ banană zdrobită cu furculița + un biscuit ras și bucățele de pară bine coaptă.
  • Un biberon de lapte (240 ml) + cereale.

La 2 ani:

  • Banană cu brânză de vaci. Variante: o brioșă + un pahar de lapte/un iaurt cu cereale + banană/sufleu de mere coapte + un pahar de lapte.

La 3 ani:

  • Un iaurt  sau 1 măr. Variante la alegere: un milk-shake de fructe/ 2 felii de chec/ un pahar de lapte +  o clătită cu gem de casă/ o mandarină sau un măr/o tartină cu brânză + un suc de portocale.

 

 

 

 

 

About Isabela Mihalcea

Este redactor de sănătate al revistei Pap tot. Știe tot ce este nou în domeniul sănătății și dorește să transmită cât mai mult din aceste noutăți cititoarelor. Este mămica unui năzdrăvan de șase ani și foarte implicată în educația lui.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*