Home / Copil / Alimentatie / De ce este important micul-dejun

De ce este important micul-dejun

shutterstock_283237910Masa de dimineață înseamnă energie, iar pentru un copil asta contează! Iată câteva întrebări pe care trebuie să ți le pui, dacă micul-dejun nu funcționează normal pentru copilul tău.

De ce este atât de importantă această masă?

Prima masă a zilei vine după aproape 10-12 ore de pauză, în funcție de vârsta copilului. Este startul pe care îl ia copilul la primele ore ale dimineții și furnizorul de energie. A-ți obișnui copilul să nu sară peste micul dejun este un obicei bun dobândit pentru toată viața. Secretul reușitei este ca și părinții să ia micul-dejun, alături de copil.

Ce trebuie să mănânce copiii dimineața?

Pentru a fi complet, prima masă a zilei trebuie să furnizeze nutrienții esențiali pentru organismul copilului care este în plină dezvoltare. Acest lucru se obține dacă farfuria de dimineață cuprinde:

  • un produs din cereale (pâine, biscuiți, sau cereale). Bogate în zaharuri lente, acestea furnizează energia necesară până la ora prânzului. Ideală este felia de pâine cu unt, sursă de vitamina A, și îndulcită cu o linguriță de gem, marmeladă, dulceață, miere. Acestea din urmă conțin zaharuri rapide și dau copilului acel „demaraj“ rapid, necesar după somnul de noapte.
  • un produs lactat (lapte, iaurt, brânză). Lactatele aduc calciu și proteine.
  • Un fruct sau un suc de fructe, pentru aportul de vitamina C. Atenție, însă! Sucul de fructe pierde aportul de fibre ale pulpei. Iată de ce este de preferat ca cei mici să mănânce fructele întregi.

Pâine integrală sau albă?

Pâinea integrală nu se recomandă copilului mic. Ea conține anumite fibre care pot irita sistemul digestiv încă imatur al micuților. Dar poți să-i oferi pâine  din făină semiintegrală, începând de la 4-5 ani. Facilitează tranzitul și conține mai mulți nutrienți și menține senzația de sațietate.

Copilului meu nu-i este foame…

Două explicații sunt posibile. Fie cina a fost prea copioasă, fie s-a trezit prea devreme dimineața. Încearcă să-i dai o masă mai puțin consistentă seara și să-l culci mai devereme. Dacă nici aceste mici strategii nu funcționează, îi poți da pe drumul spre grădiniță sau școală un mic sanviș cu brânză sau cu piept de pui și felii de roșii sau chiar o chiflă bună și proaspătă.

Dacă sare peste micul dejun poate avea risc de obezitate?

Nu este confirmat acest lucru. Obezitatea este legată de consumul alimentelor grase sau dulci și de mesele luate în fața televizorului. Fasciinați de ceea ce văd pe ecran, copiii nu mai simt senzația de sațietate și mănâncă foarte mult.

Adevărat și fals despre micul-dejun

  • Este bine să începi micul-dejun cu un suc de fructe, pentru că deschide apetitul.

FALS: Apetitul este deschis de prima înghițitură de mâncare, indiferent de ce-i dai copilului la prima masă a zilei. Ea declanșază secreția de insulină, care provoacă apetit.

  • Anumite cereale trebuie evitate.

ADEVĂRAT: Înainte de a cumpăra cerealele pentru cei mici, citește atentă lista de ingrediente și compoziția. Dacă lipidele sunt mai multe de 5%, este prea mult pentru copii. Atenție și la zahăr! Cele mai multe cereale conțin mai mult de 30%.

  • Băuturile calde sunt mai bune decât cele reci.

FALS: Nu are nicio importanță. Este după cum preferă copilul.

  • Un mic-dejun corect trebuie să fie mâncat pe îndelete.

 ADEVĂRAT: Mesele care aduc o senzație autentică de sațietate sunt cele luate în tihnă. Copiii trebuie obișnuiți cu ideea de a-și face timp pentru mese.

 

 

 

 

About Isabela Mihalcea

Este redactor de sănătate al revistei Pap tot. Știe tot ce este nou în domeniul sănătății și dorește să transmită cât mai mult din aceste noutăți cititoarelor. Este mămica unui năzdrăvan de șase ani și foarte implicată în educația lui.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*