Home / Copil / Cum îi afectează pe cei mici oboseala și alimentația!

Cum îi afectează pe cei mici oboseala și alimentația!

 shutterstock_150499502

Și copiii obosesc! Programul pe care îl impune grădinița sau școala cere energie sporită. La toate acestea, se adaugă stresul suplimentar la care este supus organismul în sezonul rece, pentru adaptare și reglare termică. Și iată cum în prag de primăvară avem niște copiii obosiți și apatici.

Astenia de primăvară nu-i afectează doar pe cei mari, ci și pe cei mici. Cel mai des, starea de oboseală este provocată nu numai de efortul depus, ci și de trecerea de la sezonul rece la primăvară și de un stil de viață nesănătos, cu somn puțin, alimentație dezechilibrată, sedentarism, stres. Cu atât mai mult la debut de primăvară, când sunt epuizate resursele nutriționale din organism. Când este vorba de copii, combaterea oboselii este strâns legată de alimentație, dar și de celelalte componente ale stilului de viață adoptat de întreaga familie. Dacă ai copii care se plâng de oboseală, iată ce trebuie să le oferi…

Mâncare variată și echilibrată

Alimentația trebuie să acopere toate nevoile nutriționale ale copilului: proteine, glucide, lipide, vitamine, minerale și oligoelemente. Și mai ales, are nevoie de un program de mese regualat, o bună hidratare chiar și iarna, pentru că apa este indispensabilă pentru activitatea la nivel celular.

Mai multe proteine

Carne, ouă, pește, acestea sunt sursele cele mai bune de proteine, fără de care organele nu pot să se regenereze, să se refacă. Și lista poate continua cu cereale și leguminoase, care conțin acizi aminați esențiali pentru organism.

Asigură-i rezerva de fier!

Carența de fier este o cauză frecventă a oboselii, pentru că fierul intră în compoziția hemoglobinei din globulele roșii și este fundamental pentru oxigenarea țesuturilor și a mușchilor. Așa că alimentele bogate în fier pot da o stare de bine. Pe primele locuri, carnea, ouăle, ficatul, fructele de mare.

Mai puțin zahăr

Se știe acum că zaharurile sunt și bune și rele. Organismul are nevoie de ele, pentru că sunt carburanții fără de care nu poate funcționa. Dar, le preferă pe cele care se digeră lent și eliberează treptat energia. O cină bogată în grăsimi și zaharuri cere un efort de procesare mai mare. Iar dimineața, copilul se trezește gata obosit, pentru că oganismul lui „ a lucrat în tura de noapte“, fără repaos pentru odihnă.

 Mic-dejun obligatoriu

Pediatrii spun că masa la care poți să-i satisfaci copilului orice poftă fără pericolul de a-i suprasolicita organismul este micul dejun. Avantajul unui mic-dejun bogat este acela că insulina rămâne puțin în exces, ceea ce dă relativ repede o senzație de foame. Cei care manâncă la micul dejun, pe la ora 11 au nevoie de o gustare, spre deosebire de cei care nu iau micul dejun și, care resimt o foame acută doar seara, când mănâncă o cantitate mare de alimente. Copiii, dar și adulții care au în mod obișnuit cine bogate, se simt obosiți dimineața și se pun greu în mișcare.

Mai multă… lumină

Pentru a-i da copilului un plus de energie dimineața, în afara mesei se recomandă expunerea la cât mai multă lumină naturală. Explicația? Hipofiza, care este un fel de dirijor al celorlalte glande endocrine, este puternic influențată de lumină. Cu alte cuvinte, lumina o stimulează pe ea și ea pornește tot sistemul  hormonal. Iar dacă copiii obișnuiesc să bea băuturi cu cofeină în timpul zilei și mai ales în a doua parte a zilei, acest lucru nu trebuie să se mai întâmple. Când trece efectul cofeinei, oboseala este și mai pronunțată și randamnetul intelctual este net diminuat. U n lucru important pentru copiii care au cursuri după-amiaza și lecții de pregătit seara.

Fructe și legume, din belșug

Legumele și fructele furnizează vitamina C și acid folic, care întăresc mecanismele de apărare ale organismului. În plus, vitamina C favorizează absorbția fierului, stimulează creșterea, are proprietăți antioxidante. Vegetalele sunt bogate și în minerale, mai ales calciu, care declanșază contracțiile musculare.  Mai puțin calciu, înseamnă mai multă oboseală. Lipsa magneziului are același efect. Ca să-l combați, este suficent să-i dai copilului (și nu numai lui) fructe și legume uscate.

Alimente antioboseală

O dietă echilibrată și un regim de viață activ și sănătos poate fi antidotul oboselii. Și cum bunele obiceiuri se deprind în familie, cea ce pui în farfurie este zestrea de sănătate și de bună-stare a copilului tău. Deci, iată ce alimente nu trebuie să-i lipsească de pe masă:

  • Bogate în fier: carne, ouă, linte etc…
  • Bogate în viatmine B: Lactate, carne, pește, ouă
  • Cu un conținut ridicat de acid folic: legume cu frunze verzi, bcroccoli, varză, salată verde
  • Bogate în vitamina C: citrice, kiwi, pătrunjel, legume …
  • Bogate în magneziu și calciu: fructe și legume uscate, cioclată, lactate, legume, apă minerală

   Știai că…

– Scăderea energiei în cursul după-amiezii indică o proastă funcționare a glandelor suprarenale sau un metabolism lent al zaharurilor și carbohidraților?

– Dacă alegi la masa de prânz o porție de orez brun, legume și seminte de floarea-soarelui și reduci consumul de zahăr, ai mai multă energie.

About Isabela Mihalcea

Este redactor de sănătate al revistei Pap tot. Știe tot ce este nou în domeniul sănătății și dorește să transmită cât mai mult din aceste noutăți cititoarelor. Este mămica unui năzdrăvan de șase ani și foarte implicată în educația lui.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*