Home / Copil / Alimentatie / Conf. Dr. Cristina Mihai: Un copil nu trebuie expus exceselor culinare, doar de dragul tradiţiei

Conf. Dr. Cristina Mihai: Un copil nu trebuie expus exceselor culinare, doar de dragul tradiţiei

conf. dr. Cristina Mihai sef Pediatrie (3)

 

Cu o vastă experiență în diabet și nutriție pediatrică, conf. dr. Cristina Mihai, ne-a explicat care sunt ”păcatele nutriționale” pe care le fac părinții în zilele pascale și cum ar trebui să arate un meniu echilibrat pentru cei mici, pentru ca această perioadă să treacă fără evenimente neplăcute.

Pe masă de Paşti se găsesc multe preparate indigeste pentru cei mici, dar mămicile sunt tentate să le ofere, mergând pe principiul ” le-o fi poftă şi lor”. Ca medic, ce le recomandaţi mamelor în această privinţă?
Întrucât consider că părinţii sunt responsabili de alimentaţia copiilor, indiferent că este sărbătoare sau nu, recomandarea mea este ca pe masa de Paşti să se regăsească multe preparate sănătoase. Copiii învaţă prin exemplul pe care îl dă familia, iar atunci când vine vorba de mâncare, părinţii sunt cei care ar trebui să ofere şi să consume alimente sănătoase. În ceea ce priveşte masa de Paşti, adesea la o singură masă şi în câteva zile succesive se consumă o multitudine de alimente, unele, într-adevăr, indigeste. Cuvântul de ordine ar fi „moderaţia”, atât pentru copii, cât şi pentru părinţi.
Oul este vedetă meniului de Paşti. Care sunt cele mai sănătoase metode de preparare a lui pentru un copil la 8 luni, 12 luni şi 18 luni?
Oul este un aliment complex şi sănătos. Oul fiert tare se digera mai greu, de aceea recomand ouăle fierte moi consumate în aceeaşi zi, ouă ecologice, cu dată înscrisă pe ele. Nu recomand să se păstreze ouăle la temperatura camerei, mai multe zile la rând.
În alte ţări carnea de miel este introdusă în alimentaţia copiilor încă din primele etape ale diversificării. Dv când recomandaţi introducerea ei în meniul celor mici?

Carnea de miel este bogată în proteine, 100 g asigurând 60% din necesarul zilnic, însă este o carne roşie pe care nu o recomandăm în mod obişnuit în alimentaţie. Este uşor perisabilă, deci trebuie preparată fie termic corespunzător prin fierbere sau la cuptor, fie să fie rapid congelată. Prin conţinutul de proteine, poate fi indigestă pentru copii, aşa că, nu recomand consumul unei cantităţi mari. În cazul în care în familie se consumă în mod obişnuit carne de miel, oaie, recomand tatonarea toleranţei digestive cu cantităţi progresiv crescânde, la copiii cu vârstă mai mare de 1 an. Atenţie însă la bucăţile care conţin grăsime, acestea nu ar trebui să se regăsească în farfuria copilului.
Unele mămici adopta regimul ovo-lacto-vegetarian şi pentru copii lor. Sunteţi de acord cu acest tip de regim?
Copiii au nevoie de toate substanţele nutritive din alimente, inclusiv cele provenite din carne. În situaţia în care părinţii hotărăsc să adopte un astfel de regim pentru copii, recomand să consulte mai întâi medicul pediatru şi un nutriţionist.
Acum apar şi primele verdeţuri de primăvară: spanac, salată, ridichi, ceapă verde. Le putem oferi copiilor mai mici de 12 luni în formă crudă?
Se pot oferi verdeţuri copiilor mai mari – 11-12 luni – în cantităţi foarte mici, crude, dacă sunt obişnuiţi cu masticaţia, pentru a se familiariza cu gusturile respective. Cel mai bine se vor oferi fierte cât mai puţin, pentru a nu se distruge vitaminele, sau incluse în supe şi piureuri.
Le putem oferi copiilor mai mici de 18 luni pască, cozonac sau ciocolată sau e bine să le preparam deserturi potrivite etapei de vârstă?
Ciocolată, nu recomand, însă o cantitate mică de pască sau cozonac făcute în casă, bine preparate termic şi păstrate corespunzător, poate fi oferită ocazional copiilor.
Există voci care recomandă excluderea completă a zahărului şi a sării din alimentaţia copiilor? Dv ce recomandaţi?
Este bine să fim atenţi şi să ferim copiii de alimentele bogate în zahăr şi sare, însă, părinţii pot fi „păcăliţi” de reclame şi etichete. Mulţi părinţi cred că pot „răsplăti” terminarea alimentelor din farfurie cu „ceva dulce” şi, în acest mod, expun copiii zilnic la consumul crescut de zahăr. De asemenea, băuturile răcoritoare conţin cantităţi crescute de zahăr, un factor ce duce la dezvoltarea obezităţii la copil. Alimentele procesate, mezelurile, alimentele de tip fast-food, conţin o cantitate mare de zahăr şi ar trebui evitate de către părinţi.
Ce beneficii importante aduc verdeţurile proaspete în alimentaţia copiilor?
Prin conţinutul de vitamine şi de fibre acestea asigura o nutriţie sănătoasă.
Care sunt cele mai nocive combinaţii de alimente în această perioada şi cum afectează acestea digestia copiilor?
Dulciuri, alimente procesate, alimente bogate în carbohidraţi, lipide şi sare. Acestea pot fi indigeste pentru copiii mici şi nu numai şi pot determina îngrăşarea.
Cum ar trebui să arate meniul unui copil de 12 luni în zilele pascale?
Meniul nu ar trebui să difere de zilele obişnuite. Putem include câteva din alimentele tradiţionale (ou, pască) în meniul copilului. Nu sunt de acord cu ideea ca în zilele de sărbătoare un copil trebuie expus exceselor culinare, doar de dragul tradiţiei.

About Isabela Mihalcea

Este redactor de sănătate al revistei Pap tot. Știe tot ce este nou în domeniul sănătății și dorește să transmită cât mai mult din aceste noutăți cititoarelor. Este mămica unui năzdrăvan de șase ani și foarte implicată în educația lui.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*