Home / Viata de familie / Ingredientul lunii / Chia, seminţele care aduc sănătate

Chia, seminţele care aduc sănătate

Seminţele de chia au o calitate cu totul specială: sunt unele dintre cele mai pline de nutrienţi alimente din lume. Originare din America Latină, au ajuns cunsocute în toată lumea pentru tezaurul pe care îl ascund sub coaja lor subţire: au de 30 de ori mai mulţi antioxidanţi decât afinele, de 5 ori mai mult calciu decât laptele, de 3 ori mai mult fier decât spanacul, de 14 ori mai mult magneziu decât broccoli şi de 8 ori mai mult Omega 3 decât somonul. Ele dau rapid senzaţia de saţietate şi energie, contribuind astfel la succesul multor cure de slăbire. Nu degeaba chia vine de la cuvântul mayaş pentru „putere”. Cel mai curios lucru este că face parte din familia mentei, dar numai seminţele ei sunt folosite.

Cum le foloseşti 

Semințele de chia au un gust foarte slab, ceea ce este un mare avantaj pentru a le introduce în alimentaţia copiilor. Şi tot acest lucru le conferă calitatea de a putea fi introduse în numeroase reţete, de la salate, la feluri principale şi chiar deserturi. Cel mai uimitor lucru la aceste seminţe, este faptul că aroma lor este foarte slabă. În timp ce unii oameni afirmă că nu au nici un gust, alţii spun că ar avea o uşoară aromă de alune. Datorită acestui lucru, poţi să le adaugi la orice fel de mâncare, fără a te îngrijora că vor strica gustul preparatului. Fie că le pui în cereale, fie la mâncarea cu orez, fie în salată, nu influenţează gustul preparatului. Sunt uşor de preparat. Le putem adăuga în lapte sau iaurt, în deserturi. Dar le poţi include şi în felurile principale, fără probleme: ele furnizează maximum de nutrienţi cu minimum de calorii.

Ce trebuie să ştii

În contact cu apa sau un alt lichid, seminţele de chia îşi măresc volumul de câteva ori. Ele absorb până la de 12 ori greutatea lor iniţială. Un motiv impotant pentru care merită să le introduci în alimentaţia copilului după vârsta de 1an este acela că minusculele seminţe sunt mai bogate în acizi graşi Omega 3 chiar decât somonul.  Şi nu în ultimul rând, au un puternic efect detoxifiant: seminţele de Chia funcţionează ca o „perie” naturală, care duce cu ea toate substanţele nocive. Ele sunt minunate pentru micul dejun, în combinaţia cu cereale sau cu lapte de migdale, orez, soia şi fructe proaspete sau congelate, pentru a prepara smoothi-uri hrănitoare şi aromate. O altă varianată ar fi combinaţia cu lactate: un iaurt mai gras, o linguriţă de miere sau de sirop de arţar şi o lingură de seminţe de chia asigură o gustare delicioasă. Şi aluaturile se împacă bine cu aceste seminţe, mai ales cel de clătite. Mami şi tati îşi pot îmbunătăţi micul dejun combinând chia cu seminţe de susan sau de dovleac fin râşnite cu o râşniţă obişnuită şi adăugate în iaurt, lapte, cereale, shake-uri, aluaturi.

Câteva secrete utile

  • În zilele caniculare, seminţele de chia te ajută se te hidratezi mai bine. Pune o linguriţă de chia într-un pahar mare de apă şi ai o băutură hidratantă pe termen lung, datorită capacităţii acestor seminţe de a absorbi o cantitate importantă de apă (de 12 ori mai mult decât volumul lor). Oricum, este recomandabil să le pui într-un lichid înainte de a fi consumate, pentru a fi digerare mai uşoară.
  • Seminţele de chia merg bine în budinci dulci sau sărate. Iată o reţetă originală : icre de chia. Înmoi 2 linguri de seminţe în apă suficientă, adaugi sare, zeamă de lămâie, ulei, ceapă. Le serveşti pe o felie de pâine neagră sau integrală.
  • Chia măcinată poate fi agent de îngroşare în diverse sosuri sau supe. În anumite reţete poţi înlocui oul cu seminţe de chia măcinate şi înmuiate. Principiul de bază, indiferent de preparat, este înmuierea lor în apă, până capătă o textură gelatinoasă şi după aceea pot fi incluse în diverse combinaţii de fructe, legume, scorţisoara, stafide, alte seminţe, nuci, etc.

 

 

About Mariana Robescu

Este food-editor la revista Pap tot. Este pasionată de gătit, inventează tot timpul noi mâncăruri și, cel mai important lucru, oferă din creațiile ei culinare tuturor celor din jur. Iubește ceea ce face și asta se vede în fiecare clipă.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*