Home / Copil / Alimentatie / Cele 7 secrete ale pâinii de casă

Cele 7 secrete ale pâinii de casă

 

painea de casa

 

Despre importanța glucidelor complexe provenite din făina de cereale, mai ales cea din cereale integrale, se poate vorbi la infinit. Pâinea este una dintre cele mai sănătoase surse de glucide, iar dacă o pregătești în casă este o adevărată comoară de sănătate. Iată câteva secrete care te vor ajuta să prepari o pâine extrem de valoroasă din punct de vedere nutritiv.

Ce tip de făină alegi

Albă, graham, integrală, neagră, cu semințe… Sunt doar câteva din tipurile de pâine pe care le găsim zilnic pe rafturile magazinelor. Însă chiar dacă primim toate asigurările că avem de-a face cu produse sănătoase, medicii nutriționiști ne recomandă să fim vigilenți. Simplu de zis, mai greu de făcut, pentru că și aici intervin alte alegeri și dileme: care este făina cea mai bună? De grâu, de secară sau de orz? Pentru a obține o pâine frumoasă și bine crescută, specialiștii îți recomandă să folosești făină de tip 450 sau 550, care este mai bogată în gluten. Excepție fac doar mămicile care au copii sub 8-9 luni, și care trebuie să întrebe pediatrul cum și când introduc produsele cu gluten. Această substanță nutritivă deține secretul unei pâini bine crescute. Cu cât tipul de făină ales conține mai mult gluten, cu atât aluatul este mai elastic și reține mai mult dioxid de carbon (adică se umflă, crește, iar pâinea este mai pufoasă după coacere).

Cum combini făinurile

Ideal este să pregătești pâinea din făină integrală, deoarece, afirmă nutriționiștii, în coaja bobului de grâu se află cele mai multe vitamine, minerale și oligoelemente. Dar poți obține o pâine hrănitoare și sănătoasă combinând făina de grâu cu făină de secară sau de ovăz.  Important este să știi că făina de secară și cea de ovăz nu conțin foarte mult gluten, iar pâinea obținută nu este pufoasă și nici moale, ci puțin mai dură, mai plată și mult mai sățioasă decât cea din făină albă de grâu.

5 reguli de aur pentru o pâine bine crescută

  1. Frământ-o cel puțin 15 minute pentru a-i da timp glutenului să acționeze.

  2. Lasă aluatul să crească o oră la o temperatură constantă de 25°- 30°. La temperatură mai mare, aluatul va avea gust de drojdie, iar la una mai scăzut[, nu crește.

  3. După ce a crescut, scoate o parte din aerul din aluat.

  4. Lasă din nou aluatul să crescă în forma de copt, timp de 25-30 de minute.

  5. Dă-o la cuptorul foarte bine încălzit și pune și un vas de apă alături pentru a obține o coajă aurie și crocantă.

Poți face pâine fără gluten?

Da, se poate! Cu făină de orez, de quinoa, de hrișcă, de amarant sau chiar făină specială de grâu din care a fost extras glutenul! O astfel de pâine se prepară aproape la fel ca și cea tradițională, numai că trebuie să adaugi cu 50-100 ml de apă mai mult. Specialiștii recomandă să combini făina de orez cu celelalte tipuri de făină pentru ca pâinea să crească frumos și să fie gustoasă.

Drojdie uscată vs proaspătă

Drojdia  are rolul de a transforma zaharurile complexe din făină în dioxid de carbon. Această substanță face aluatul să crească, apoi îi conferă acel aspect pufos și plăcut. Dar care este mai bună drojdie: proaspătă sau uscată?

Drojdia uscată are un termen de valabilitate mai mare și este recomandată pentru aluaturile rapide (la gogoși de exemplu) sau la pâinea făcută în mașinile speciale.

Drojdia proaspată are un timp mai mic de păstrare, dar este potrivită pentru frământarea manuală a pâinii sau a cozonacului.

Ce alte ingrediente mai poți adăuga

Lapte – este un ingredient important care colorează coaja pâinii și dă un aspect mai moale și mai pufos miezului.

Unt și ulei – conferă mai multă elasticitate aluatului și îi dă pâinii un aspect moale.

Semințe – de in, de floarea soarelui, de dovleac, de susan, de mac au o mulțime de oligoelemente și de minerale care îmbogățesc conținutul nutritiv al pâinii.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

About Isabela Mihalcea

Este redactor de sănătate al revistei Pap tot. Știe tot ce este nou în domeniul sănătății și dorește să transmită cât mai mult din aceste noutăți cititoarelor. Este mămica unui năzdrăvan de șase ani și foarte implicată în educația lui.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*