Home / Copil / Alimentatie / Superalimentele din primul an de viaţă

Superalimentele din primul an de viaţă

6

shutterstock_186125489

Nutriția din primele 1000 de zile, adică de la concepție până la vârsta de doi ani, joacă un rol deosebit de important în sănătatea acestuia, precum și a viitorului adult. Poate părea inutil să ţi se spună mereu cât de importantă este alimentaţia in primele 1000 de zile, in special în primul an de viaţă a bebelusului. Şi totuşi, întotdeauna mai este ceva de aflat, mai ales când este vorba despre sănătatea copilului tau. Iată câteva repere legate de nutrienţii esenţiali în primul an de viață, care îi asigură dezvoltarea armonioasă, fizică și mentală.

Sub 6 luni: laptele matern, izvorul vieţii

De ce laptele matern? Simplu. Conţine toate elementele nutritive necesare bebeluşului până la vârsta de 6 luni. Dar, de fapt, ce conţine laptele supranumit nu fără motiv „alimentul viu“?

  • Calciu, necesar pentru formarea şi dezvoltarea oaselor şi a dentiţiei.
  • Fier, indispensabil pentru formarea globulelor roşii şi apărării organismului contra infecţiilor, mai ales contra celor din sfara ORL.
  • Oligoelemente, cum sunt cuprul, zincul şi magneziul, care contribuie la buna funcţionare a creierului şi formării oaselor.
  • 15 vitamine, printre care preţioasa vitamină D, care joacă un rol important în asimilarea calciului în organism.

La 6 luni: cerealele, legumele și fructele

În primul rand, laptele matern şi cel de continuare, (2) pentru copiii care nu pot fi alăptaţi la sân, rămâne un aliment complet şi de neînlocuit. El aduce bebeluşului vitamine şi minerale esenţiale. În plus, bebele, care şi-a epuizat zestrea de nutrienţi cu care s-a născut, are nevoie de „suplimente‟. Care sunt acestea?

  • Cerealele, adecvate pentru începerea diversificării alimentației bebelușului, sunt o sursă naturală de energie și contribuie la asigurarea nutrienților importanți unor dezvoltări fizice și mentale armonioase. Cerealele conţin vitamine din grupul B (B1, B2). Rolul lor este multiplu: îmbunătăţesc transformarea alimentelor în energie, fabricarea globulelor roşii etc.)  Cerealele pentru bebelusi, preparate cu lapte matern, formula de lapte cu care este obișnuit micuțul sau cu apă, în funcție de sortimentul respective, sunt ușor acceptate de către bebeluși. În plus, cerealele sunt potrivite pentru diversificare, întrucât sunt delicate cu sistemul digestiv încă incomplet dezvoltat al bebelușului.
  • Legumele, oferite bebeluşului în piureuri, sunt şi ele bogate în vitamina C. Diversificarea începe cu cele dulci (morcovi, dovlecei, dovleac, partea albă de la praz), servite în cantităţi mici la început.
  • Fructe fierte şi mixate fin. Ele sunt deliciile cu care începe diversificarea alimentară şi care aduc o cantitate importantă de vitamină C, în completarea celei care se găseşte în lapte. Fructele portocalii şi galbene (caisele, piersicile, mango, pepenele galben) şi morcovul, sunt bogate în beta-caroten (provitamina A), care favorizează creşterea şi rezistenţa la infecţii.

Între 7-8 luni: lapte, carne, peşte, brânză, cereale

Dacă micuţul a fost înţărcat, laptele de continuare este principalul furnizor de vitamina D. Dar dacă mămica poate, alăptatul la sân şi după 6 luni este cel mai indicat. De aceea, nu ezita să foloseşti lapte la prepararea piureurilor şi a cremelor. În plus, acum meniul lui se diversifică mult. Iată care sunt noile „apariţii“:

  • Carnea, peştele şi oul. Ele constituie sursele de proteine ale bebeluşului, dar şi de vitamine şi minerale (mai ales de fier şi de vitamina A). La 7 luni, bebe poate mânca o jumătate de gălbenuş şi de la 8-9 luni, unul întreg, (dar nu mai mult de 20 g pe zi). Peștele este extrem de nutritiv, însă trebuie să fii atentă să îi oferi doar pește slab, de preferință păstrăv și șalău, și să urmărești reacțiile copilului la acest aliment, întrucât îi poate provoca alergii.
  • Puţină brânză de vaci adăugată în piure sau în supă aduce un plus de calciu şi de… saţietate.
  • Grăsimile de origine vegetală (uleiuri de măsline, floarea-soarelui, sâmburi de struguri) se adaugă crude în mâncarea bebeluşului şi sunt o sursă preţioasă de vitamina E.
  • Cerealele: sursă de energie, gusturi naturale, vitamine și minerale

Între 9-12 luni: Lactate, legume și cereale

Dacă bebe nu mai este alăptat la sân, poate fi trecut pe laptele de creştere (de la 10 luni). La fel şi dacă a fost alimentat cu laptele de continuare Laptele de creştere este recomandat pentru aportul lui de fier (conţine cam de 20 de ori mai mult fier decât laptele de vacă), vitamina D şi E. La fel de importante sunt la această vârstă lactatele, bogate în calciu şi alţi nutrienţi. În plus, acum îi poți oferi:

  • Primele crudităţi (în jur de 10 luni), care au un aport mare de vitamina C. Începi cu legumele mai dulci (morcov ras, cubuleţe fine de roşie fără sâmburi). Apoi lărgeşti paleta de crudităţi, în funcţie de vârstă.
  • Cerealele: sursă de energie, gusturi naturale, vitamine și minerale.

Peste 12 luni: la masă cu familia

La 1 an, copilul poate mânca destul de multe alimente. Varietatea alimentelor şi echilibrul nutriţional sunt miza acestei perioade, pentru că şi nevoile nutriţionale ale copilului sunt mai mari. Pentru copiii care nu pot fi alăptați sau care au fost înțărcați, laptele de creştere este cel mai potrivit pentru că este îmbogăţit cu fier şi vitamina D, de preferat laptelui de vacă UHT integral (pentru mamele care vor să dea lapte de vacă micuţului lor, este recomandat UHT integral). Este sigur din punct de vedere microbiologic. În plus:

  • Lactate, dimineaţa şi seara, sunt minunate surse de calciu.
  • Fructe şi legume, 5 pe zi, asigură vitaminele necesare.
  • Leguminoase (de la 18 luni), între care fasolea boabe, lintea şi năutul sunt importante pentru conţinutul lor bogat în vitamine din grupul B şi fier.
  • Cerealele, sursă de energie, gusturi naturale, vitamine și minerale. În ceea ce priveşte peştele şi carnea, ele fac acum parte din meniul cotidian, la masa de prânz.

 

 

 

About Isabela Mihalcea

Este redactor de sănătate al revistei Pap tot. Știe tot ce este nou în domeniul sănătății și dorește să transmită cât mai mult din aceste noutăți cititoarelor. Este mămica unui năzdrăvan de șase ani și foarte implicată în educația lui.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*