Home / Viata de familie / Activitati / Ce ne învaţă Tom şi Jerry

Ce ne învaţă Tom şi Jerry

copiii si televOrele petrecute de prichindei privind desene animate îţi par timp pierdut? Nu e chiar aşa! Important este să nu-i oferi modele greşite, filme agresive cu mesaje care nu au nimic comun cu vârsta copilului. Indiferent că vorbim despre creaţiile lui Walt Disney sau despre desene animate foarte noi, ele au asupra copiilor un efect aproape hipnotizant. Iar trăirile sunt mult diferite de cele pe care le stârnesc basmele spectacolele de păpuşi. Mulţi părinţi sunt îngrijoraţi de faptul că, atunci când începe serialul preferat, copiii nu mai pot fi dezlipiţi din faţa televizoarelor. Se pare însă că desenele animate au şi părţi bune. Iată câteva dintre ele: 

 Stimulează imaginaţia

Studii efectuate acum un deceniu la Universitatea din Ulm (Germania) au arătat că desenele animate stimulează imaginaţia şi creativitatea copiilor într-o proporţie mult mai mare decât filmul sau teatrul pentru copii. Şi asta, pentru că personajele, obiectele, mişcările sunt stilizate, iar micuţii îşi exersează mai uşor capacitatea de a le recunoaşte.

Cresc viteza de gândire

Toată lumea a observat că desenele animate sunt foarte dinamice. În urma unor studii desfăşurate pe mai mulţi ani, neurobiologii au observat că, în timpul vizionării unui film de animaţie creşte activitatea electrică în unele zone ale creierului. Aceste zone coincid cu cele solicitate în timpul operaţiilor logice matematice. De altfel, încă din 1998 se crede că „terapia“ prin desene animate dezvoltă capacităţile de calcul matematic.

Dezvoltă gândirea intuitivă

Copiii seidentifică cu personajele. Ei participă afectiv la povestea pe care o urmăresc. Psihologii  spun că micuţii îşi dezvoltă astfel capacitatea de a înţelege mai bine realitatea şi de a distinge mai eficient între posibil şi absurd. Iar părinţii îi pot ajuta să înţeleagă acţiunea şi trăirile personajelor.

Dezvoltă limbajul şi capacităţile cognitive

Desenele animate conţin o mulţime de informaţii legate de lumea înconjurătoare, de viaţă practică şi informaţii de cultură generală. Dacă părinţii ştiu ce filme să aleagă pentru copiii ,lor şi să le ofere explicaţii în timpul vizionării, desenele animate devin un mijloc important de îmbogăţire a cunoştinţelor, de legături cu lucruri învăţate anterior.

 Pro şi contra

Ce ne îngrijorează atât de mult când copiii stau cu răsuflerea tăiată să-şi urmărească personajele preferate din desene? Evident, cantitatea imensă de producţii cu scene viloente care le pot stimula agresivitatea, după cum afirmă chiar o bună parte din specialişti. Copiii sunt, în opinia lor, foarte receptivi şi învaţă rapid cum să-şi folosească potenţialul agresiv. Ei învaţă involuntar că în urma actelor violente nimeni nu păţeşte nimic (personajele din desene sunt strivite cu roţile maşinii şi se ridică tefere de jos), că violenţa este un excelent motiv de amuzament.(toată lumea râde când şoricelul este bătut şi muşcat de motan, că violenţa nu este, neapărat, ceva rău.  

Ce ne spun eroii desenelor

Lupta dintre Tom şi Jerry ni se pare acum o joacă nevinovată faţă de invazia de monştri, roboţi şi mutanţi din desenele animate foarte noi. Dar toate aceste personaje s-au desprins din filmele cu Tom şi Jerry, care nu sunt altceva decât un permanent război extrem de agresiv, dinre cei doi. Aşa că după un asemenean film ar trebui să-i explici copilului ce s-ar întâmpla dacă personajele ar fi reale, ce înseamnă să loveşti cu adevărat, să cazi cu adevărat, să fii lăsat în frig sau tăiat cu cuţitul. Copiii trebuie să înţeleagă că nu este amuzant să provoci durere cuiva sau să-l umileşti.Cele două personaje animate ne ajută să le cultivăm copiilor şi instinctul de conservare. Cu ajutorul explicaţiilor primite de la părinţi, cei mici trebuie să înţeleagă că un personaj care cade de pe bloc sau se răneşte, în realitate nu poate scăpa teafăr. Eroii desenelor animate nu sunt modele pentru lumea reală, decât atunci când sunt generoase, prietenoase, au umor şi îi ajută pe cei din jur.

Program de vizionare?

Da, desenele animate trebuie să fie încadrate în programul zilei, la sfârşitul unor activităţi obositoare sau ca recompensă.

Între 2-4 ani: maximum 2 episoade la rând dimineaţa, 1 episod scurt după somnul de după-amiază şi un singur episod seara.

Între 5-7 ani: 30 de minute dimineaţa, maximum o oră în cursul după-amiezii şi 20-30 de minute seara.

About Viorica Rusu

2 comments

  1. multumim pentru articol.foarte util

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*