Home / Copil / Ce mănâncă un preşcolar

Ce mănâncă un preşcolar

shutterstock_151284488

O dietă sănătoasă a copiilor preşcolari presupune multe vitaminele şi nutrienţii de care au nevoie pentru creştere. Dar acceptarea ei de către cei mici nu este un proces tocmai uşoară. Dacă ai probleme la acest capitol, nu te speria. Cei mai mulţi copii de vârste preşcolare trec prin aşa-zisa etapă a refuzului, a capriciilor alimentare. Iată câteva idei care te vor ajuta să-ţi hrăneşti mai bine preşcolarul.

Lasă-l să aleagă!

Da, ştim cu toţii ce trebuie să mănânce. Doar că trebuie să-i facem şi pe micuţi să priceapă de ce e bun unul sau altul dintre alimente. Strategia de îmbunătăţire a meniului poate începe lăsându-l pe beneficiar să aleagă ce-i place şi cât vrea să mănânce. Fii convinsă că ştie mai bine decât oricine câtă măncare îi trebuie. Păstrează-i programul de mese şi de gustări, ca şi pe cel de somn peste zi. Oferă-i 3 mese principale şi 2 gustări ca în exemplele de mai jos:

  • Legume sau pâine cu humus,
  • Pancakes sau biscuiţi din cereale integrale cu un pahar cu lapte.
  • La nevoie, poţi face şi o tartină cu unt şi cu gem de casă sau miere pentru paharul cu lapte.
  • De asemenea, roşiile cu brânză proaspătă, iaurtul de casă în care ai pus felii de fructe, smoothie-urile, senvişurile, fructele proaspete sunt alimentele potrivite vârstei.

Respectă câteva reguli!

  1. În primul rând, nu-i da copilului prânzul înainte de somn. S-ar putea să refuze mancarea. Şi încă ceva: ai grijă să-i faci programul de mese în aşa fel încât să nu flămânzească prea tare aşteptând să mănânce la ora prevăzută de tine. Ca să poţi face asta, dă-i două gustări uşoare pe zi între mesele principale. În felul acesta, eviţi să-l faci să aştepete prea multe ore până la masă.
  2. Prepară-i mâncăruri interesante şi amuzante. Aşa vor fi mai bine acceptate şi copilul tău va primi nutrienţi de care are nevoie. Deserturile fac parte din meniu. De aceea, nu le folosi ca recomapensă şi nu include mai mult de unul la o masă. Exemple de deserturi savuroase şi valoroase din punct de vedere nutritiv sunt salatele de fructe cu iaurt, fructe coapte, budinci de orez sau de brânză de vaci, clătite sau pur şi simplu fructe crude.
  3. Nu-ţi lăsa copilul să mănânce singur! Ori de câte ori poţi, mănâncă împreună cu el, acelaşi fel de mâncare. Copiilor le place să testeze mâncăruri noi, dar de cele mai multe ori le testează doar când îi văd pe părinţi făcând acest lucru. Reţine că eşti modelul micuţului tău, chiar şi în materie de mâncare. Aşa că nu face comentarii negative la aderesa mâncărurilor sănătoase, ci unel de genul: „Mmm, sunt delicioase salatele astea. Sunt preferatele mele.”
  4. Preşcolarii au gusturi şi arome la care ţin, dar şi texturi ale mâncării. Unii preferă ca mâncărurile lor să fie scufundate în sos, alţii le preferă uscate. Ca să nu mai vorbim despre preferinţele unora legate de mâncărurile cremoase, în contrast cu cei care nu mânâncă decât carne extrem de fragedă.
  5. Respectă-i preferinţele copilului tău, dar nu găti pentru el separat. În general, preşcolarii trebuie să mănânce cam tot ce mănâncă restul familiei, dar ai grijă să se pui în meniul zilnic şi ceva ce ştii că-i place în mod deposebit copilului. Chiar dacă nu mănâncă acum din toate mâncărurile, treptat se va obişnui cu ele şi, la un moment dat, le va accepta în farfurie.

Ce, cât, cum?

Oferă-i în fiecare zi o varietate de mâncăruri care să cuprindă toate grupele de alimente:

1. Carbohidraţii
Alimentele care conţin carbohidraţi sunt potrivite mai ales la micul-dejun. Prin urmare, nu omite cerealele, pastele, orezul, cuscusul, cartofii, cartofii dulci, produse făcute din făină (pâine, fursecuri, biscuiţi de casă).
2. Fructe şi legume
Preşcolarilor le trebuie mult timp să înveţe să mănânce variat, mai ales legume. Aşa că întrega familie trebuie să aibă un stil de alimentaţie sănătos, dacă vrei ca şi copilul să înveţe să preţuiască fruictele şi legumele.

  1. Fierul şi proteinele
    Un meniu corect trebuie să încludă peşte, carne, ouă proaspete, nuci. Ele sunt cele mai bune surse de proteine de bună calitate şi de fier.
  2. Lactate, brânzeturi şi iaurt
    Ele trebuie consumate de două-trei ori pe zi, pentru a oferi doza zilnică de calciu pentru dezvoltarea sistemului osos. Preşcolarii au nevoie de o cantitate mai mică de lapte decât bebeluşii, maximum 350 ml/zi. O porţie mai le reduce apetitul pentru alte alimente, ceea ce-i privează de vitamine şi minerale. Copiii peste un an jumătate pot consuma lapte integral. Dacă li se dă lapte de 1,5 % grăsime, primesc aceeaşi cantitate de calciu şi de proteine, dar nu şi vitamina A. Laptele total degresat nu este recomandat copiilor sub 6 ani. Mulţi preşcolari care mănâncă puţin pentru că sunt mofturoşi sau lipsiţi de apetit sunt anemici, din cauza deficitului de fier.
  3. Peşte bogat în Omega 3

Printre sortimenetele de peşte de mare recomandat copiilor se numără sardinele, macoul şi tonul, somonul, dorada, toate în stare proaspătă. Dintre peştii de apă dulce, păstrăvul şi şalăul sunt bune de inclus în menoiul săptămânal al copiilor. Dacă alegi peştele congelat, trebuie să fii sigură că nu s-a decongelat din cauza depozitării necorespunzătoare şi apoi recongelat. Copiilor nu le este recomandat consumul de peşte crud.

About Isabela Mihalcea

Este redactor de sănătate al revistei Pap tot. Știe tot ce este nou în domeniul sănătății și dorește să transmită cât mai mult din aceste noutăți cititoarelor. Este mămica unui năzdrăvan de șase ani și foarte implicată în educația lui.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*