Home / Copil / Alimentatie / Ce aduce frigul în farfurie

Ce aduce frigul în farfurie

Nu e niciun dubiu că alimentația copiilor trebuie adaptată în funcție de anotimp. Iată schimbările esențiale pentru lunile care urmează, mai ales pentru primii trei ani de viață, în care organismul micuților este mai vulnerabil.

Odată cu venirea frigului, alimentația copiilor are nevoie de „întăriri“, adică de acele alimente care pot susține dezvoltarea și de creșterea, cât și mecanismele de apărare ale organismului contra bolilor de sezon (gripa, tusea, guturaiul etc.) În timpul lunilor reci, în farfuria copiilor vor defila alimente noi, care întregesc forța nutritivă a celor de vară și de început de toamnă.

Cine sunt protagoniștii sezonului

Dacă vara copiii au nevoie de mâncăruri răcoritoare și hidratante, însoțite de salate din legume și multe fructe, spre sfârșitul toamnei mâncarea lor câștigă în conținutul de calorii. Adică, la bogăția de vitamine și minerale, se adaugă un plus de calorii. Mâncărurile sunt calde (supe, ciorbițe, mâncăruri de carne și legume), conțin carne, pește, ou, dar și paste și cereale, care aduc în farfuria copiilor carbohidrați. Iarna este și sezonul legumelor uscate (fasolea, lintea), al cartofilor cu conținut ridicat de glucide complexe, al orezului și al cerealelor indispensabile alimentației sănătoase. O paranteză necesară în privința cartofilor: pot fi preparați în diverse moduri sănătoase (fierți, la cuptor, gratinați) și trebuie incluși constant în alimentația copiilor.

Alimente care țin departe răcelile

Hrana poate preveni anumite boli hibernale cum ar fi răcelile, gripa, afecțiunile gâtului și ale plămânilor. Sunt, practic, scuturi împotriva infecțiilor specifice sezonului și pot fi oferite nu doar copiilor, ci întregii familii. Majoritatea bolilor sunt de origine virală și se transmit în colecțivități, prin contactul cu secrețiile altor copii. Dincolo de măsurile de igienă sau de imunizare prin vaccinare, farfuria rămâne și ea un mijloc eficient. Privilegiate sunt legumele și fructele cu conținut bogat de vitamina C și de alte vitamine (fructele iernii sunt adevărate bombe de vitamine (citrice, avocado, mere, pere, kiwi, mango etc., iar legumele recomandate sunt varza și prazul). Să nu uităm însă nici de lactate, care aduc în organism, pe lângă proteine, o cantitate importantă de probiotice foarte valoroase pentru buna funcționare a sistemului imunitar.

Nu miza doar pe mâncare!

Nu există alimente care vindecă orice boală. Și nici nu putem spune că dacă mănânci mult ești și sănătos. Ceea ce ne ajută este stilul sănătos de a mânca, adică o combinație inteligentă de ingrediente care să aducă în farfurie tot ce ține de alimentația sănătoasă. Dar, pentru a-i face pe copii să mănânce așa, întreaga familie trebuie să facă același lucru. Un copil care are un meniu monoton, format din două-trei feluri de mâncare nu este hrănit correct și va avea carențe nutriționale. Prin urmare, cel mai bun regim alimentar, începând din primii trei ani de viață este cel care include toate grupele de alimente. Asta aduce în organism proteine, carbohidrați, vitamine, minerale, lipide, adică tot ce asigură energia tuturor organelor din corp.

Atenție!

Când copiii mănâncă prea mult un aliment pentru proprietățile lui nutriționale, nu este niciun avantaj pentru sănătate. Organismul lui își ia exact atât cât are nevoie, iar restul aruncă în urină sau stochează în forme nesănătoase. Megadozele de vitamin C rezultate din consumul exagerat de alimente bogate în această vitamină sunt inutile pentru că un astfel de consum aduce un deficit al altor nutrienți, din alte alimente.

About Mariana Robescu

Este food-editor la revista Pap tot. Este pasionată de gătit, inventează tot timpul noi mâncăruri și, cel mai important lucru, oferă din creațiile ei culinare tuturor celor din jur. Iubește ceea ce face și asta se vede în fiecare clipă.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*