Home / Copil / Alimentatie / Cât de importantă este gustarea?

Cât de importantă este gustarea?

shutterstock_157571339

Prima zi de școală sau de grădiniță se apropie cu pași repezi și te întrebi ce ai putea să-i pui la pachețel. Ceva dulce, un sandviș sau un fruct?  dar, oare, are nevoie de gustare? Ei bine, înainte de a-ţi răspunde la aceste întrebări, reţine câteva reguli elementare, care te ajută să-i asiguri copilului tău un bun echilibru alimentar.

 Gustarea este obligatorie?

Copiii au o mică rezervă de glucoză, “carburantul” celulelor. Pentru a le reaproviziona, ei trebuie să mănânce la interval de 4 ore. Dacă intervalele care separă micul dejun de prânz sau prânzul de cină sunt prea mari, ei au nevoie de una sau două gustări. Dar este la fel de important ca micuţii să “cheltuiască” glucoza furnizată de gustări. Datr din ce se compune o gustare sănătoasă? Din pâine sau cereale bogate în amidon sau o cantitate mică de produse care au zahăr, pentru că toate aceste glucide se transformă în glucoză. O gustare bună trebuie să aducă şi calciu, dintr-un produs lactat şi vitamine dintr-un fruct. Pentru copiii care au program după-amiaza, ora cea mai bună pentru gustare este 16.

Şi dacă nu mănâncă gustarea?

Nu trebuie să-l forţezi. Dacă copilului nu-i este foame, pentru că a mâncat mai mult la ultima masă de prânz sau pentru că nu a avut o activitate fizică suficientă pentru a consuma surplusul de glucoză. În schimb, el riscă să i se facă foame în jurul orei 18,30. Dar în acest caz, nu se pune problema să-l laşi să ciugulească ceva până la cină! Cel mult, poţi să-i dai masa de seară puţin mai devreme, iar micul dejun de a doua zi să nu fie tot atât de consistent ca în ziua precedentă, ca să nu-i perturbe ritmul alimentar.

Conţinutul gustării trebuie schimbat pe măsură ce copilul creşte?

Gustarea trebuie să conţină trioul format dintr-un produs cerealier (pâine, biscuiţi, cereale), unul lactat şi un fruct. Doar cantităţile variază în funcţie de vârstă. Ideea este de a lăsa copilul să mănânce după pofta pe care o are: el ştie cel mai bine când s-a săturat. O singură deosebire apare la preadolescenţi: este mai bine să înceapă gustarea cu produsul lactat sau cu fructul decât să termine dintr-o răsuflare un pachet de biscuiţi. Atenţie la gurmanzi! Ei au tendinţa să mănânce şi după ce s-au săturat. Ca să nu ai această problemă, e bine să ştii cam ce cantităţi sunt ideale pentru fiecare vârstă: la 3 ani, copilul are nevoie de 2 biscuiţi, la 6 ani, poate mânca doi sau trei.

Regulile de aur ale gustării

  1. Stop “ciugulelii” dintre mese. Gustarea este o masă special, care permite să repartizezi mai bine nevoile nutriţionale pe parcursul zilei. Ea trebuie să acopere 10-15% din aportul nutriţional zilnic. Dacă gustarea se ia într-o atmosferă plăcută, este şi mai bine.
  2. Înainte de ora fixată, nu se poate! Şi nici după! Ideal ar fi ca gustarea să aibă o oră fixă, cu trei ore înainte de gustare. Dacă copilul ia mai târziu cina, poţi să-i decalezi ora de gustare.
  3. Ai grijă de echilibru! O gustare bună, trebuie să conţină trei categorii de alimente: cereal, lactate şi fructe.
  4. Adaptează gustarea la copil! Un copil de 3 ani nu are aceleaşi nevoi nutriţionale ca un adolescent. Iată de ce gustarea trebuie adaptată copilului, atât după vârstă, cât şi după activitatea fizică pe care o depune.

Nu uita!
Aportul caloric recomandat pentru o zi

1 -3 ani:     fată – 1360, băiat – 1360

4-6 ani:       fată – 1830, băiat – 1830

6-9 ani:       fată – 2190, băiat – 2190

10-12 ani:   fată – 2350, băiat – 2600

 

About Isabela Mihalcea

Este redactor de sănătate al revistei Pap tot. Știe tot ce este nou în domeniul sănătății și dorește să transmită cât mai mult din aceste noutăți cititoarelor. Este mămica unui năzdrăvan de șase ani și foarte implicată în educația lui.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*