Atuurile legumelor și fructelor crude - PapTot.ro - Sarcină, naştere, primul an de viaţă, îngrijirea şi educarea copiilor între 0-14 ani, viaţă de familie - Revista PapTot!

Home / Copil / Atuurile legumelor și fructelor crude

Atuurile legumelor și fructelor crude

shutterstock_133282520

Poate ți se pare deja un clișeu enervant să ți se spună oriunde și oricând cât de sănătoase sunt cruditățile, mai ales pentru copii. Și totuși, oricâte s-ar spune, tot nu este destul, iar noi mai avem încă multe de aflat.

O masă echilibrată, spun medicii pediatri, trebuie să conțină neapărat legume crude, care, după cum știi, oferă numeroase avantaje nutriționale și pot fi pregătite într-o multitudine de salate estivale. Un argument suficient de important ca să vrei să le pui pe masa familiei, chiar dacă entuziasmul celor mici scade vertiginos în fața unui bol cu țelină ori cu morcov ras.

Cruditățile fac plinul de vitamine

Se știe că legumele și fructele fierte își pierd o parte din bogăția de vitamine (pe cele sensibile la căldură) și din minerale (pe cele solubile în apă) prin simpla prelucrare termică. Iată de ce sunt atât de prețioase salatele puse pe masa întregii familii: ele îi vor tenta și pe cei mici să le guste. Pentru un aport maxim de vitamine, trebuie să alegi legume foarte proaspete, tari, intens colorate, fără frunze pălite. O altă precauție: spală-le repede, sub jet de apă și prepară-le pentru consum cât mai aproape de momentul servirii. Iar dacă nu vrei ca țelina sau morcovul ras să se înnegrească până să termini salata, toarnă peste ele puțin suc de lămâie.

Eroii luptei cu obezitatea

Acum, când lupta cu kilogramele în plus a început să fie o problemă frecvent întâlnită și în cabinetele medicilor pediatri, cruditățile te ajută să-ți menții copilul în limite ponderale normale. Obiceiul de a începe masa cu o salată trebuie deprins cât mai devreme. De ce? Cruditățile deschid apetitul, fără să aducă prea multe calorii. În plus, nu permit cartofului, orezului, pastelor, pâinii să fie digerate prea repede, așa că micuțul nu mai simte nevoia să ronțăie ceva, la nici o oră după mesele principale.

O mulțime de modalități de preparare

Copilul tău nu se dă-n vânt după legume, nici crude, nici fierte? Grea problemă! Medicii pediatri îți recomandă câteva trucuri pentru ca nedoritele crudități să fie bine venite în farfuria puiului tău.

  • Familiarizează-l cu materia primă! Din când în când, ia-l și pe cel mic în piața să miroasă parfumul fructelor, să le admire culorile și fromele, să aleagă ce-i place. Iar dacă ajungi într-o grădină, culege împreună cu el câteva legume sau fructe. Plăcerea acesta îi va da și dorința de a le gusta.
  • Gătește cu copilul. Cei mai măricei vor putea să curețe morcovii, de exemplu, iar cei mai mici vor îi vorv aranja pe farfurii.
  • Fă din meniul lui o poveste, cu eroii preferați și aventuri minunate. Sau face-ți împreună figurine amuzante cu legume, însoțite toate de povești și de lucruri amuzante care să trezească celor mici dorința de a le gusta.
  • Încearcă să pui legume în mâncarea favorită a micuțului, cum ar fi paste, pateuri, tarte, pizza de casă.
  • Asezonează-le din abundență. Iată un dessing irezistibil: amestecă un iaurt cu două linguri de ulei, sucul de la o jumătate de lămâie, puțină sare, puțină ceapă tăiată fin, pătrunjel și mărar. Toarnă acest amestec peste orice slată de crudități și-i vei da un gust deosebit.

Nici prea mult, nici prea puțin

Atenție! Nici prea multe crudități nu sunt bune! Fibrele lor pot să irite intestinele fragile ale copiilor și să provoace dureri și balonări. Soluția ar fi să le razi cât mai fin pe cele tari și să-l îndemni pe micuțul tău să le mestece bine. Vârsta optimă pentru a le înscrie în cantități mai mari în meniul celor mici este de 2-3 ani și să începi cu mici cantități pe care să el crești progresiv.

 

About Isabela Mihalcea

Este redactor de sănătate al revistei Pap tot. Știe tot ce este nou în domeniul sănătății și dorește să transmită cât mai mult din aceste noutăți cititoarelor. Este mămica unui năzdrăvan de șase ani și foarte implicată în educația lui.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*