Home / Copil / Alina Stoica: „Pentru copii, nu recomand un regim alimentar strict!”

Alina Stoica: „Pentru copii, nu recomand un regim alimentar strict!”

stejarii-6409

Alina Stoica, nutriţionist şi mămică a trei copiii, ne prezintă principiile de bază ale diversificării şi alimentaţiei copilului în primii ani de viaţă.

Se impune respectarea unor principii de viaţă, pentru a preveni sau a corecta plusul de greutate?

În cazul copiilor nu sunt de acord cu adoptarea unui regim alimentar strict, cu excluderea anumitor alimente, deoarece pot apărea carenţe de vitamine şi minerale, care afectează dezvoltarea. Este important tabietul de familie, cu mesaje pozitive despre alimente, precum şi activitatea fizică desfăşurată de familie. Diversitatea meniului zilnic al copilului trebuie să includă:

Cereale integrale – 6-8 porţii/zi

Legume şi verdeţuri – 5 porţii/zi

Fructe -3 porţii/zi

Lactate – 3-4 porţii/zi

Carne, peşte – 1 porţie/zi

Dulciuri < 1 porţie/zi

Alimentele prăjite sau pregătite în baie de ulei, dulciurile rafinate, alimentele conservate trebuie evitate. Pentru copii cu exces de greutate este important modul de distribuire a necesarului caloric pe principia nutritive (glucide, lipide, proteine).

Dar cerealele şi fructele?

De obicei, sunt preferatele copiilor, dar şi ale mămicilor.  Dacă  copilul este supraponderal, această categorie de alimente se introduce în cea de-a doua etapă a diversificării, startul fiind asigurat de legume şi de fructe.Fructele reprezintă o sursă vie de energie şi sunt introduse în alimentaţia copiilor încă din prima etapă a diversificării. Raportându-ne la copiii cu vârste între 6 şi 12 luni, putem introduce următoarele fructe, bune pentru micul dejun sau gustare.

  • Mango, o sursă excelentă de energie, cu o aromă deosebită. Ajută sistemul digestiv, prin conţinutul ridicat de fibre. Un fruct de mango are o concentraţie de beta-caroten mai mare de 20 de ori decât în portocale. Mango nu se prepară termic.
  • Mandarinele, bogate în vitamina C. Au proprietăţi antivirale şi anticancerigene, iar fibrele conţinute menţin sănătatea tractului digestiv.
  • Portocalele benefice pentru sistemul imunitar (prin conţinutul de vitamina C). Protejează împotriva infecţiilor virale, au un rol important în protecţia ochilor.
  • Grapfruitul, cu un bogat conţinut de minerale (calciu) şi vitamine (A, C, complex de vitamine B). Sprijină buna funcţionare a sistemului imunitar şi reglează sistemul digestiv;
  • Gutuile, cu rol terapeutic în tratarea colicilor abdominale, faringitelor, virozelor respiratorii, diareei cronice (se pot introduce în alimentaţia copilului gutuile proaspete sau coapte în cuptor).
  • Kiwi, bogat în vitamina C, cu efect de apărare a organismului şi de creştere a rezistenţei la boli, cu un conţinut de fibre important. Până la vârsta de 1 an, kiwi se introduce în piureuri după ce s-au îndepărtat seminţele.
  • Merele, eficiente în lupta împotriva constipaţiei. Merele sunt recomandate atât sugarului, cât şi celor mai mari, mai ales celor supraponderali.
  • Gutuile nu dezvoltă alergii alimentare, au acţiune diuretică, laxativă, urolitică, împiedicând depunerea uraţilor şi favorizâd eliminarea lor.
  • Avocado un fruct bogat în nutrienţi, cu un conţinut mare de proteine, şi de grăsimi mononesaturate. Avocado are un rol pozitiv în tratarea dermatitei.
  • Bogate în fibre şi potasiu, care ajută la menţinerea echilibrului apei în organism. Raportandu-ne la aportul caloric, consumul de banane se limitează la 1 porţie/săptămâna.

Închei cu o întrebare: PLANUL DE SĂNĂTATE pentru copilul tău există? Ce cuprinde? Care sunt priorităţile?

 

 

 

 

 

 

 

 

About Isabela Mihalcea

Este redactor de sănătate al revistei Pap tot. Știe tot ce este nou în domeniul sănătății și dorește să transmită cât mai mult din aceste noutăți cititoarelor. Este mămica unui năzdrăvan de șase ani și foarte implicată în educația lui.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*