Home / Sarcina luna de luna / Alimentatie / Alimentația când alăptezi

Alimentația când alăptezi

Chiar dacă nu există lapte matern de proastă calitate, alimentația femeii în timpul alăptării este extrem de importantă, deoarece laptele matern este fix ceea ce mănâncă mama Sânul mamei este alintul suprem al micuțului sugar, dătător de căldură, hrană și siguranță. Până la vârsta de 6 luni, laptele de mamă este hrana ideală a bebelușului, iar alăptarea – cea mai eficientă cură de slăbire pentru mamă. Și….

Dieta mamei contează!

După naștere, organismul mamei își concentrează resursele pentru a aduce în lapte toate substanțele necesare sugarului. Se recomandă ca mama care alăptează să continue regimul alimentar din perioada sarcinii, mizând pe mâncăruri hrănitoare și un aport echilibrat de proteine, grăsimi esențiele, vitamine și minerale. Pe lângă „producția” unui lapte bogat în nutrienți, o dietă adecvată asigură mamei energia necesară pentru recuperarea post-natală, combaterea oboselii nopților nedormite și chiar prevenția depresiei post-partum.

Mitul mâncați pentru doi”

La fel ca și graviditatea, lăuzia este o stare fiziologică şi nu trebuie interpretată ca o boală. Este total greșit mitul care îndeamnă mamele să mănânce cât pentru doi în timpul alăptării. Fiecare mamă produce lapte în funcție de nevoile propriului bebeluș, pe principiul cerere-ofertă și nu e nevoie de mai multă mâncare pentru a produce mai mult lapte. În perioada alăptării contează calitatea mâncărurilor și nicidecum cantitatea.

Meniul din timpul alăptării

Alimentația ideală a mamei care alăptează trebuie să fie completă, variată, păstrându-se un echilibru între alimentele de origine animală și cele de origine vegetală. Alegeți produse naturale, tradiționale, preferabil bio. Pentru o alimentație sănătoasă, meniul mamei ar trebui să conțină:

  • cereale integrale, orez, paste făinoase și gustări din nuci și semințe;
  • proteine de calitate, din ouă proaspăte, produse lactate, pește bogat în acizi grași sănătoși omega 3, carne roșie și de pasăre, organe precum ficatul și inima provenind de la animale pășunate;
  • legume proaspăte, dar și gătite în supe și ciorbe, cu verdețuri din belșug;
  • fructe de sezon în stare proaspătă, ideale fiind fructele de pădure – sursele cele mai bogate în minerale și antioxidanți;
  • lactate: unt, smântână, brânzeturi, lapte gras dar și iaurt, chefir, lapte bătut – pentru conținutul de probiotice;
  • grăsimi sănătoase, din uleiuri precum cel de cocos sau de măsline, avocado, unt din diverse nuci și suplimente precum uleiul de ficat de cod, pentru conținutul de vitamina A și vitamina D.

Alimente cu posibile reacții nedorite

În principal, mama care alăptează trebuie să excludă din dietă doar alimentele care-i provoacă alergii, dureri abdominale sau disconfort, deoarece tulburările digestive ale mamei se transmit  copilului prin lapte. În plus, în perioada alăptării se evită cu strictețe alcoolul, cacaoa, alimentele ce conțin cafeină, băuturile acidulate, tutunul – acestea sunt toxice și agită copilul. E bine de știut că usturiul, piperul și, în general, toate condimentele tari pot modifica gustul laptelui, nemulțumind-i pe unii bebeluși. Alte neplăceri pot fi date de alimentele cu potențial alergenic mare (alune soia, lapte, căpșuni etc.) sau de cele care produc gaze (crudități, ceapa, broccoli, varza de Bruxelles, mazărea etc.).

 Hidratarea mamei

Pentru mama care alăptează, apa este băutura perfectă fără aport caloric. Un regim alimentar sănătos prevede și o hidratare adecvată, însă – exact ca în cazul mâncărurilor, nu se exagerează nici la acest capitol. Mama trebuie să bea atât cât îi dictează organismul, o medie de 8 pahare de lichide pe zi și chiar mai mult în perioada estivală. Se recomandă ca mama să bea un pahar cu apă înainte de a pune copilul la sân.

About Mariana Robescu

Este food-editor la revista Pap tot. Este pasionată de gătit, inventează tot timpul noi mâncăruri și, cel mai important lucru, oferă din creațiile ei culinare tuturor celor din jur. Iubește ceea ce face și asta se vede în fiecare clipă.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*