Home / Copil / 7 superalimente care-i întăresc imunitatea

7 superalimente care-i întăresc imunitatea

Ori de câte ori copilul tău merge la grădiniță sau stă mai mult prin frig, începe să tușească, îi curge nasul și până la pneumonie mai e doar un pas. De vină este faptul că are o imunitate scăzută. Află care sunt cele mai bune alimente pentru stimularea imunității și ce alte măsuri trebuie să iei ca să fie rezistent în fața bolilor.

Poluarea, alimentația plină de susbtanțe chimice și stresul sunt cauzele cele mai frecvente ale scăderii imunității în sezonul rece la bebeluși și copiii mici. Cele mai frecvente boli care se declanșează de la vârste fragede, ca și consecință a scăderii imunității sunt bronșitele asmatiforme, pneumoniile,  dermatitele atopice, laringitele și toată gama de alergii respiratorii și dermatologice. Ce de făcut?  Medicul pediatru Dan Viorel Lungu le recomandă mămicilor să includă în alimentația copiilor în special pește oceanic, bogat în Omega 3, fructe ce conțin o cantitate mare de vitamina C, ca merele, sfecla roșie, ce conține mult fier, legume verzi în stare proaspătă și cure de o lună, în lunile reci cu suplimente alimentare imunostimulatoare. Dar iată care sunt cele mai bune alimente pentru imunitatea copilului tău:

Peștele te protejează de virusuri

Pe când bunicii noștri erau mici copii, își începeau ziua cu o lingură serioasă de untură de pește, considerată pe atunci un aliment minune în stimularea imunității și creșterea copiilor. Și nu degeaba! Peștele oceanic este bogat în omega 3 și în seleniu. Seleniul ajută globulele albe să producă proteina cytokină, cunoscută pentru faptul că are capacitatea de a lupta contra virusurilor gripale, iar acizi grași Omega 3, reduc inflamațiile și grăbesc vindecarea în cazul răcelilor și infecțiilor respiratorii. Include cel puțin de două ori pe săptămână, în meniul copilului tău pești oceanici grași ca somonul, dorada, macroul, heringul și sardinele.

Morcovii stimulează producția de anticorpi

Bogați în vitamina A, betacaroten și antioxidanți care protejează celulele împotriva efectelor nocive ale radicalilor liberi. Morcovii combat imflamațiile și stimulează producția de anticorpi, protejând pielea și mucoasele de atacul microbilor. Aceste rădăcinoase conțin de asemenea carotenoizi, substante care cresc imunitatea și consolideaza productia de celule albe din sange.

Ouăle conțin aminoacizi esențiali

Ouăle sunt o sursă de proteine de cea mai înaltă calitate, conțin vitamine antioxidante (A si D) și minerale (fier, seleniu, zinc), motiv pentru care au un rol important în buna funcționare a organismului. În cazul unei infecții, pierderile proteice accelerate pot fi compensate rapid dacă dieta alimentară conține ouă.

Spanacul are efect antioxidant

Cunoscut ca și superaliment, spanacul are un conținut bogat de nutrienți. Conține acid folic care ajută oganismul să producă celule noi, fibre, antioxidanți, vitamina C și altele. E bine să prepari salate cu spanac crud, iar când îl adaugi în mâncare să nu-l fierbi mai mult de 5 minute, pentru a nu-și pierde calitățile nutriționale.

Usturoiul și ceapa au proprietăți antivirale

Ambele conțin compuși sulfurați puternici care stimulează activitatea limfocitelor și o substanță activă numită alicină cu rol în reducerea riscului de apariția a infecțiilor. Totodată, usturoiul și ceapa au proprietăți antibacteriene, antifungice și antivirale, care cresc rezistența la îmbolnăvire.

Merele luptă împotriva radicalilor liberi

Bogate în vitamina C și flavonoide (un tip de antioxidanți), merele luptă împotriva radicalilor liberi aduși în corp de poluare sau de alimentele semipreparate. De asemenea, merele conțin vitamine din complexul B (B1, B2, B3, B5 și B6) și minerale, precum potasiu, calciu, magneziu și fier, care contribuie la creșterea imunității și la prevenirea bolilor respiratorii. Un măr conține DZR de vitamina C de care are nevoie un copil.

Iaurtul – antibiotic natural

Iaurtul reprezintă un antibiotic natural care, prin creşterea numărului de anticorpi, distruge bacteriile și virusurile ce pătrund în organism. O ceașcă de iaurt, consumată zilnic poate reduce șansele de a contacta o răceala. De asemenea, conține fermenți vii (bacterii lactice) care echilibrează digestia, întărește sistemul imunitar și curăță organismul de substanțe toxice. Dacă puiul tău a urmat de curând un tratament cu antibiotice sau este în perioada de covalescență după o afecțiune respiratorie, iaurtul îi va reface flora intestinală și-l va face mai rezistent în fața bolilor.

3 INAMICI AI IMUNITĂȚII

Semipreparatele, alimentele fast-food, mezeluri și prăjeli conțin acizi grași saturați ce ajutî virusurile și bacteriile să fie indestructibile în fața anticorpilor secretați de organismul uman.

Somnul insuficient este o altă cauză a unui sistem imunitar slăbit. In timpul somnului profund, organismul stimulează producția substanțelor care construiesc sistemul imunitar.

Înfofolirea copilului, practicată de majoritatea mămicilor din România, este o altă cauză a slăbirii sistemului imunitar. Chiar dacă e frig, copilul scos afară își ia doza zilnică de vitamina D (stimulează creșterea oaselor și crește rezistența organismului în fața bolii) expunându-se la soare. Dacă nu i se văd decât ochii, acest lucru nu mai e posibil.

CE TREBUIE SĂ ȘTII

Copilului tău a început să-i curgă nasul? De la primele semne ale răcelii dă-i zilnic fructe bogate în vitamine C și tablete pentru copiii cu vitamina C. Bacteriile și virusurile nu supraviețuiesc în mediul acid (vitamina C- acid ascorbic).

Ai grijă la rețetele ”minune” cu cătină pe care le găsești peste tot. Din 2011, cătina a fost trecută pe lista dopantelor cu grad mare de risc și este interzisă consumarea ei.

Mierea este un aliment cu proprietăți imunostimulatoare, dar fiind hipercaloric taie pofta de mâncare a copiilor, tocmai de aceea este bine să i-o dai copilului între mese și nu mai mult de o linguriță.

 

About Mariana Robescu

Este food-editor la revista Pap tot. Este pasionată de gătit, inventează tot timpul noi mâncăruri și, cel mai important lucru, oferă din creațiile ei culinare tuturor celor din jur. Iubește ceea ce face și asta se vede în fiecare clipă.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*