Home / Bebelus / 7 alimente de evitat cu bebe

7 alimente de evitat cu bebe

shutterstock_139574813 (1)

Bebelușul tău este un gurmand fără pereche și apreciază tot ce-i dai? E grozav! Însă chiar dacă e mâncăcios, nu înseamnă că poți să-i introduci în meniu orice aliment. Iată ce nu este recomandat…

Sistemul digestiv al sugarilor este imatur, adică este incapabil să prelucreze orice aliment. Ceea ce poate fi bun și nutritiv pentru un copil mai mare, poate fi nociv pentru unul foarte mic. Nu vorbim aici de alimentele recunoscute ca fiind nesănătoase ca mezelurile, dulciurile rafinate, semi-preparatele, fast-food-ul, ci de acele alimente care, prin complexitatea conținutului lor sau prin textura lor, pot provoca tulburări digestive sau accidente prin înec sugarilor. Să facem o trecere în revistă a acelor care nu sunt indicate copiilor mai mici de un an.

Zahărul

Bebelușii au o preferință înnăscută pentru gustul dulce, deoarece lichidul amniotic și laptele matern sunt dulci. Primele alimente introduse în meniul sugarului (morcovul, merele, păstârnacul, cartoful, cerealele) conțin glucide complexe, adică un tip de zahăr mai sănătos, care se asimilează lent în organism. De aceea, nu este necesară, și mai ales recomandată, introducerea zahărului în alimentația sugarilor sub 1 an. Consumul acestuia perturbă apetitul și împiedică absorbția unor nutrienți esențiali pentru creșterea și dezvolatrea armonioasă.

Sarea

Studiile arată că alimentația noastră, a adulților, conține de două ori mai multă sare decât avem nevoie (12 g, în loc de 3-5 g de sare/zi ). Adăugând sare în farfuria bebelușului sau oferindu-i alimente procesate cum sunt mezelurile, biscuiții aperitiv, pufuleții sau alimentele semi-preparate, îi oferim cam tot atâta sare cât mănâncă un adult. Un bebeluș de 10 kg are nevoie de 0,23 g de sodiu pe zi, adică aproximativ un vârf de cuțit. Nu uita nici faptul că sugarul are de două ori mai multe papile gustative decât tine, motiv pentru care gusturile sunt mult mai accentuate pentru el. Iată de ce e important să eviți alimentele rafinate și să nu folosești sare în mâncarea lui bebe, decât după ce împlinește un an.

Fructele de mare

Creveții, scoicile, caracatița și toate celelalte fructe de mare care se încadrează în acest capitol nu sunt recomandate copiilor mici, tot din cauza riscului crescut de alergii. Peștele autohton de catură sau cel oceanic reprezintă o variantă sănătoasă, plină de nutrienți  pe care o poți oferi copilului tău de la 10-11 luni.

Kiwi

Chiar dacă fructul de Kiwi reprezintă o bună sursă de vitamina C, de potasiu și de fibre, trebuie dat bebelușului după vârsta de un an. Alergiile provocate de el sunt frecvente și chiar dacă ai un copil care pare să tolereze bine tot ce îi pui în farfurie, prudența este cea mai bună atitudine. De aceea, e bine ca acest fruct să apară în meniu după prima aniversare. Când îl introduci, e bine să urmezi pașii pe care i-ai facut la începutul diversificării, adică să-l oferi în cantități mici la început, așteptând să vezi dacă apare vreo reacție alergică.

Fructele oleaginoase

Nucile, alunele, caju-ul și migdalele conțin substanțe alergene, de aceea e bine să nu apară în alimentația bebelușului înainte de vârsta de 2 ani. Un alt motiv important este faptul că fiind mari și dure, riscul de sufocare este mare, așa că este mai prudent să așteapți să aibă toată dantura și să știe să mestece bine, înainte de a i le oferi.

Strugurii întregi

Boabele de struguri sunt mari, cu pielița fină și sunt aproximativ de dimensiunea guriței unui bebeluș. Tocmai de aceea sunt foarte periculoase: pot rămâne blocate în gât dacă copilul nu este capabil să le mestece bine. După vârsta de 9-10 luni, când se recomandă introducerea strugurilor în alimentația sugarilor, speli bine boabele și le tai în 3-4 bucățele, înlăturând și sâmburii.

Fulgii de cerealele integrale

Aceste alimente sunt dificil de digerat.  Fulgii întregi de ovăz, musli, dar și pâinea integrală, orezul și pastele integrale, precum și derivatele lor nu sunt recomandate copiilor sub un an tocmai din acest motiv. Fibrele care se regăsesc în cantitate mare în aceste alimente sunt foarte iritante pentru intestinul sugarului. Poți însă să le introduci după vârsta de 18 luni.

 

 

About Isabela Mihalcea

Este redactor de sănătate al revistei Pap tot. Știe tot ce este nou în domeniul sănătății și dorește să transmită cât mai mult din aceste noutăți cititoarelor. Este mămica unui năzdrăvan de șase ani și foarte implicată în educația lui.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*