Home / Sarcina luna de luna / Alimentatie / 12 sfaturi pentru o sarcină fără greţuri

12 sfaturi pentru o sarcină fără greţuri

shutterstock_69442108

Nu toate viitoarele mămici pot spune că au o sarcină fără greţuri. Prima veste bună este aceea că după 14 săptămâni, neplăcuta senzaţie scade treptat, până la dispariţie. Cauzele sunt legate de modificările hormonale, iar oboseala, stresul şi hipoglicemia nu fac decât să mărească disconfortul primelor săptămâni. A doua veste bună este că există câteva remedii simple care atenuează greţurile de sarcină.

1. Mănâncă înainte să te ridici din pat!

Dimineaţa, nivelul de glucoză este minim, pentru că procesele metabolice se petrec şi în timpul somnului. Şi cum hipoglicemia creşte greaţa, un sandviş mâncat în pat, înainte să te dai jos şi să-ţi începi activitatea cotidiană te poate ajuta. După câteva minute, poţi să-ţi reiei obiceiurile tale matinale.

2. Profită de citrice!

Citricele au calitatea de a tăia greaţa. Lămâile, grepfrutul sau portocalele sunt remedii delicioase în conbaterea acestei neplăceri, consumate ca atare sau sub formă de sucuri proaspete, făcute în casă.

3. Evită medicamentele contra greţei!

Nu încerca să scapi de greaţă cu medicamente. Doar în cazurile extreme, medicul poate indica un tratament special. Pentru greţurile obişnuite, cel mai bun medicament este… răbdarea. Trec după primele trei-patru luni de sarcină. 

4. Foloseşte menta!

Bea ceai de mentă şi ia în geantă, când ai la îndemână, frunze de mentă, pe care să le miroşi sau să le ronţăi atunci când începe greaţa. Nu strică să încerci!

5. Nu sări peste mese!

Dacă sari peste mese, nivelul glucozei din sânge scade şi începe greaţa. De aceea, pot fi salvatoare un pachet de biscuiţi, o felie pâine prăjită sau sandvişuri care să-ţi menţină glicemia la un nivelul normal.

6. Atenţie la pasta de dinţi!

Dacă nu te simţi prea bine, nu insista cu spălatul pe dinţi. Încearcă mai târziu, după ce dispare greaţa, foloseşte o pastă de dinţi puternic mentolată. S-ar putea să-ţi fie de ajutor.

8. Nu uita de exerciţiile fizice!

Mişcarea în aer liber poate înlătura neplăcerile primelor luni de sarcină, între care greaţa pare a fi cea mai supărătoare. Exerciţiile fizice simple, mersul pe jos, înotul  detrmină eliberarea endorfinelor, care cresc starea de bine. Plimbările în aer liber, mai ales dimineaţa diminuează stresul alungă starea de rău matinal.

9. Include carbohidraţii în dietă!

Carbohidraţii de calitate, din cereale, paste, cartofi, pâine, orez eliberează mai lent glucoza, prevenind astfel apariţia hipoglicemiei şi, implicit, a greţurilor matinale.

10. Consumă alimente bogate în vitamine

Greaţa poate fi accentuată de lipsa vitaminelor şi a zincului. Aşa că nu uita să întrebi medicul despre suplimentele alimentare cu aceste elemente. Asta nu te împiedică să mănânci alimente bogate în vitamină B6 (lapte, banane, cartofi, nuci, fructe, legumne) şi zinc (brânzeturi, migdale, cereale, lapte, nuci, legume cu frunze verzi).

11. Hidratează-te!

Asta înseamnă să bei 2 l de apă pe zi. Dar, ai nevoie şi de alte lichide care să conţină elemente nutritive (supe, lapte, sucuri naturale), pentru că, din cauza greţurilor nu prea ai chef să mănânci altceva.

12. Fă-ţi program de odihnă!

Odihna are şi ea un rol important în combaterea greţurilor şi menţinerea stării de bine în timpul sarcinii. Nu este cazul să încerci tocmai acum să munceşti de dimineaţa până seara, iar la treburile casnice cheamă-ţi mama sau partenerul să te ajute.

Atenţie! Greaţă de durată

Există şi cazuri în care greaţa nu dispare, săptămâni în şir. Gravida nu poate mânca aproape nimic, ba chiar vărsă tot ce înghite şi pierde în greutate şi este epuizată.  Aceasta este disgravidia emetizantă, care necesită internare în spital şi tratament de specialitate – perfuzii, medicamente antivomitive etc.

 

About Viorica Rusu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*